ТЕШКИ ДАНИ ЗА ТУРИЗАМ: Агенције, превозници и хотелијери упутили председнику апел за помоћ

Ј. Субин

среда, 15. 07. 2020. у 19:14

ТЕШКИ ДАНИ ЗА ТУРИЗАМ: Агенције, превозници и хотелијери упутили председнику апел за помоћ

Фото Н. Скендерија

ТУРИСТИЧКЕ агенције, рент а кар компаније, водичи,хотелијери и превозници послали су данас апел председнику Србије, у којем траже конкретну помоћ за туристички сектор који је најугроженији пандемијом корона вируса.

Како кажу у саопштењу, због измењених околности пословања и рестрикција, њихови послови су у највећој мери обустављени.

Како би помогли овом сектору да може да опстане на тржишту, да сачувају пословање и радна места у апелу предлажу следеће мере:

- Исплата бруто минималних личних доходата у наредних 6 месеци

- Отпис обавеза по основу пореза и доприноса за прва три месеца опште помоћи привреди

- Мораторијум на обавезе према финансијским институцијама у наредних девет месеци

- Додатна средства само за сектор туризма и транспорта у Фонду за Развој Србије, са убрзаном преоцедуром одобравања и исплате кредита.

- Одлагање обавеза плаћања пореза на имовину предузећа и пореза на добит предузећа у времену трајања ванредних околности

Како се наводи у саопштењу, тренутни пад промета од 90 одсто онемогућава предузећа из ових области да обезбеде минимум прихода за основне егзистенцијалне потребе. У овим секторима, директно је угрожено преко 25.000 радника, а посредно и више од 60.000 радника.

- Са укидањем ванредног стања мотивација и стање је било задовољавајуће, уз очекивање да ћемо бити у могућности да наставимо са обављањем својих послова - казао је Александар Сенићчић, директор Националне асоцијације туристичких агенција. - Такође је позитивно утицала и помоћ државе од три минимална лична доходтка за привреду,али на жалост краткорочно. Промена околности, свакодневно мењање услова за обављење делатности, као и погоршање епидемиолошке ситуације довеле су до тога да највећи број фирми из ових сектора не може да обавља своју делатност.

Према речима Сеничића, туристичке агенције и рент-а-цар агенције, већ дуже од 120 дана бележе приход од нула динара, нема нових путника. Суочавамо се са чињеницом, да поједине агенције враћају средства која су добијена кроз општу помоћ јер за разлику од очекивања, не могу да издрже трошкове плата запослених у нардних три месеца. Уредба о заменским путовањима је туристичким агенцијама била дочекана као трачак наде да је опстанак могућ,али је објективно само продужавање рока за испуњења обавеза према корисницима услуга.

ФИНАНСИЈСКА ПОДРШКА

ПОТРЕБНА је финансијска помоћ, али и одређене измене законских аката, који би у у ограниченом временском периоду омогућили лакши рад у овим секторима. Овај део помоћи би могао бити реализован кроз ресорна министарства и односе се пре свега на поједине одлуке које у условима пандемије и изузетног пада пословања би омогућиле другачије и лакше услове рада, сматра Сеничић.

- Веома слична ситуација је и са рецептивним туризмом, сви доласци страних група су до даљег обустављени, нема назнака за било какав напредак у том сегмент пословања - објаснио је Сеничић. - "Рент а кар" компаније бележе пад прихода и промета од око 80 одсто и нису у могућности да испуњавају обавезе према закуподавцима, запосленима, а држава остаје ускраћена за приходе при набавци нових аутомобиле. Хотелијери и ресторатери бележе такође велики пад промета у ресторатерству пад је око 75 одсто, док је у хотелијерсту око 93 одсто пад промета, пре свега у градским хотелима.

У апелу за помоћ наводи се и да фирме у јавном превозу друмског саобраћаја, такође бележе изузетан пад прихода и промета. Посебно она која се односе на међудржавни саобраћај и превоз туристичких група.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (18)

Boki

16.07.2020. 07:14

Ajmo im dati novca od poreznih obaveznika oniliko koliko traže.Valjda su zaradili prethodnih godina toliko novca da radnicima mogu dati platu.Vidimi da ti vlasnici agencija i prevozničkih firmi kako u putničkom tako i teretnom saobraćaju imaju bezbroj nekretnina,firmi,poslivnih prostora koje im je država poklonila a sada ih iznajmljuju za basnosnivne pare,oteli državne firme proteralu radnike,jahte na moru,tržne centre, kamione,avione itd i sad opet da ih narod financira.

dragan963

16.07.2020. 08:13

Restorani nakon ukidanja vanrednog stanja nisu uradili ništa da privuku goste! Naprotiv povećali su cene da ni "nadolnadili" izgubljeno za to vreme! Turističke agencije su se po mom shvatanju nepotrebno "ogrebale" i prvi put za pomoć. Pomoć nije trebalo deliti onome čija svrha iznošenje novca iz zemlje. Nicale su na svakom ćošku. U jednom gradu u Raškom okrugu ima čak 14 turističih organizacija! Kao da svi idu na odmore. Svi su oni dobro zarađivali pre epidemije a sad bi da se bace na leđa države.

Kiza

16.07.2020. 09:07

Не могу да схватим људе који су се свим срцем залагали за капитализам, који су били заговорници "тржишне утакмице", који су осмислили правила која путницима не дају скоро никаква права на повраћај новца итд... да сад кад је њихова кожа у питању (а да ли је), од државе траже социјалистичке мере и интервенције! Кад су цене дизали у небо рекли су "то је слободно тржиште, држава не сме да се меша", а шта сад? Само питам...

Slaviša

16.07.2020. 10:10

Podržavam pomoć. Svi su nešto počeli da rade. Ovi iz turizma ugasiše. Te otvori te zatvori granice. Te manje te više zaraženih. Te bela te crna lista. Pa ne mogu ništa da prodaju. Odakle im pare da rade tolko meseci bez dinara. Dajte im nešto pa im kad prorade uzmite kroz porez

Neko

16.07.2020. 10:56

@Slaviša - Prvo agencije imaju vrlo mali br.zaposlenih do 10-tak ljudi max i to ako imaju neki svoj autobus.Pošto sam par god radio za jednu znam sledeće:Prevoz po putniku 50e dakle deker 86x50=4300e od toga trošak mu je 300e dakle 4000e čist profit samo po 1 turi od 1 autobusa a gde su pansioni?Gazda je već početkom avgusta isplaćivao zadnju ratu zakupa i do polovine sep sve je 100%zarada i sad oni nemaju para? Hotelijeri kod nas 7 dan u vrnj.banji ko 10 dana u Turskoj na moru.Pa to je bolest koja se zove gramzivost!

Slaviša

16.07.2020. 12:08

@Neko - Ne znam u kojoj agenciji si radio ali agencije šta zarade tokom leta to im je za celu godinu. Za plate, kirije, poreze, lizinge, licence a marže u turizmu su presmešne. Od 5 do 10%. Za avio karte još manje! A što se tiče hotelijera u Srbiji to jeste problem. Naduvane cene. I baš zato ljudi putuju u inostranstvo jer im je jeftinije da idu u Grčku ili Tursku 10 dana nego negde kod nas 7

Vatrogasac

16.07.2020. 17:34

@Neko - Јасно је и зашто си радио, односно више не радиш. Волео бих да ми ти организујеш тај превоз бусом који кошта 300е, кад су само дневнице за 2 возача 200-250, у зависности од дестинације. Ви сте вероватно имали бус као Паја и Јаре па сте ишли на букву а не на нафту а путарине сте обилазили кроз њиве. Штета што је туризам изгубио таквог економског мага. Срдачан поздрав.

Jasmina

17.07.2020. 09:16

Pomoć turističkom sektoru sa izuzetkom turističkih agencija. Za isti aranžman su izdavali potvrde o zamenskom putovanju onima koji nisu želeli da putuju, a kada su isti aranžman ponovo prodali, nije im palo na pamet da vrate novac putniku koji je prethodno uplatio. Gospodin Senučić navodi da je Uredba objektivno samo produžila rok turističkim agencijama za ispunjenja obaveza prema korisnicima usluga. Ma ne, treba da ih oslobodi obaveze da vrate novac koji su uzeli! Nije im dovoljno što će koristiti naš novac, neće nam platiti kamatu, a hoće da naplate svoje administrativne troškove. Zaradiće i na kursnoj razlici. Kao putnik ih beskamatno finansiram dve godine tako da ne želim da ih finansiram i kao građanin, tj. poreski obveznik.

Milan

17.07.2020. 10:31

@Jasmina - Maliciozni ste. Prvo kakva kursna razlika kad se već godinu i po naplaćuje prema srednjem kursu? Drugo, šta želite...da propdanu skroz pa da nema ništa ni od zamenskog putovanja? Da ne dobijete ništa! Nismo zamensko putovanje mi izmislili. I vi kao poreski obveznik ste bili finansirani godinama od agencija i prevoznika. Jel mislite da oni nisu plaćali poreze i doprinose? Poreze na dobit? Takse?

Jasmina

17.07.2020. 11:49

@Milan - @Milan Potvrda koja mi je ponuđena ne navodi vrednost aranžmana u evrima, kao ni da će mi isnos biti isplaćen 2022. godine prema srednjem kursu. U Ugovoru o putovanju sa agencijom Oktopod piše vrednost aranžmana u evrima i da treba da uplatim u dinarskoj protivrednosti prema srednjem kursu na dan uplate. Zar nije logično da pod istim uslovima i agencija 2022. godine meni isplati novac ? Godinama su se agencije bogatile naplaćujući aranžmane nerealno skupo. Kada objave last minute, vidi se koja je cena realna. Mnoge imaju svoju pokretnu i nepokretnu imovinu... Suština je da su agencije izgubile poverenje građana i da, kada se situacija bude potpuno normalizova, neće moći da računaju na sličan broj putnika zato što će sve više putovanja biti u sopstvenoj organizaciji. Svi plaćamo svoje obaveze državi, a mislim da su agencije dovoljno dobile od države i putnika.

Milan

17.07.2020. 14:15

@Jasmina - Ok. Vidi se da "poznajete" tematiku. Prvo po srednjem kursu će Vam i biti vraćen novac jer to uredba propisuje i nije moguće drugačije. Drugo, cena je iskazana u evrima a naplaćena u dinarskoj protivvrednosti što isto zakon prevdiđa. Zato Vi niste platili u evrima kako navodite, nego u dinarima po srednjem kursu. Ne navodi se celokupna vrednost aranžmana jer niste isplatili celokupan aranžman, potvrda se odnosi pre svega na iznos koji ste uplatili. Treće, Last minute cene nisu "realne". Ovde se baš vidi vaše poznavanje ekonomije i turizma. Last minute cena je cena po kojoj je organizator odlučio da proda aranžman da bi prodao poslednje ili poslednja mesta. Zato se i zove last minute. Ta cena može a često i jeste niža od nabavne jer organizatori žele da pokriju trošak neprodatih aranžmana. Slaviša je naveo ispravne marže u turizmu pa pogledajte pažljivo. I jedva čekam da vidim sve turiste sledeće i narednih godina kako će u "sopstvenoj" režiji da organizuju direktan let do Antalije, Kaira, Krita, Krfa, Rodosa i drugih destinacija. To će biti spektakl. Zato nemojte verovati Efektivi i sličnima. Sistem Vas laže :)

Jasmina

17.07.2020. 15:03

@Milan - Isplatila sam celokupnu vrednost aranžmana. Kao što sam napisala, u ugovoru je vrednost aranžmana izražena u evrima, a plaćanje je prema srednjem kursu na dan isplate. Ponuđena mi je potvrda u dinarskoj vrednosti, bez navođenja iznosa u evrima koji je ugovoren ali zato agencija nije propustila da navede da ima pravo da mi naplati administrativne troškove 2022. godine. Kamatu na dvogodišnje korišćenje mog novca ne navode. Za ovo ne treba Efektiva, dovoljno je da se detaljno pročitaju ugovor i ponuđena potvrda. Vidi se i Vaše "poznavanje" tematike pošto Uredba ovo nije propisala već je ostavila agencijama mogućnost za zloupotrebu, koju Oktopod koristi. Da, last minute tako funkcioniše u sveta ali u Srbiji su agencije zelenaši. :-) Nisam imala problem da organizujem odmor u sopstvenoj režiji u Grčkoj i Italiji...

Milan

17.07.2020. 15:32

@Jasmina - Ne poznajete ni platni promet očigledno. Samo da Vas podsetim da je u Srbiji plaćanje isključivo u dinarima, zato ste i dobili potvrdu u dinarima. Uzmite digitron i danas ako preračunate isti iznos u evrima ćete dobiti. Administrativne troškove imaju da naplate po istom tom ugovoru tj Opštim uslovima putovanja. To vidim niste pročitali. S obzirom da agencija neće dobiti kamatu na korišćenje njenog novca od strane hotela i ino-partnera tako ni vi nećete dobiti kamatu. Jednostavno. A s obzirom da ste "obišli" svet primetno je da se u Last minute razumete besprekorno, da ne kažem nešto drugo. Zašto ste tako inteligentni uplatili aranžman kod "zelenaša"? U mom selu se to ne radi tako. Ne dajemo pare onom za kog mislimo da nas vara. Kažete da ste organizovali direktan čarter let za Italiju i Grčku? Bravo...pobeđujete turizam. Pa Vama ne treba Oktopod niti jedna druga agencija...ali jao...da njima ste uplatili već.

Jasmina

17.07.2020. 17:28

@Milan - Trazila sam isplatu u dinarima ali iznos koji je ugovoren u evrima da mi se isplati u dinarskoj protivvrednosti prema srednjem kursu na dan isplate. Uslovi koji su vazili za mene kada sam uplacivala aranzman da vaze i za agenciju kada mi bude vracala novac. Znam kome sam dala novac i od koga ocekujem da mi isplati kamatu ukoliko zeli da moj novac zadrzi do 2022. godine. Sud je tu da presudi ko je u pravu. Zasto se ne precizira sta obuhvataju administrativni troskovi i koliko iznose? Da bi agencije mogle da naplate koliko im 2022. godine bude odgovaralo. Retko sam putovala sa agencijama, a uvek su bili last minute aranzmani tako da na meni niste mnogo profitiri. Na nagovaranje drugih, prvi i poslednji put sam uplatila first minute aranzman. Gresi se u zivotu ali je vazno da se ne ponavljaju iste greske. Ne treba mi da organizunem cartere. Dovoljno je da za sebe i svoje drustvo organizujem low cost let iz Srbije ili nekog od aerodroma u okruzenju: Italija, Grcka, Kipar, Malta i svet je nas. :D

Bilja

17.07.2020. 16:06

Efektiva organizacija potrošača vara ljude tj turiste. Samo da javim. Navode vas na vodenicu da tužite agenciju. Njima ide sve a vi platite troškove ako izgubite. Još ako propadne agencija em izgubite pare em platite Efektivi. Efektiva je prevara!!!