У ДВЕ ЛЕКЦИЈЕ СПАКОВАН АНТИЧКИ СВЕТ: Историчари траже да се реформисани програми историје за средње школе хитно промене

Љ. БЕГЕНИШИЋ

19. 06. 2021. у 09:47

ЂАЦИ трећег разреда гимназије из историје прво науче ратовање Србије и Црне Горе у балканским или Првом светском рату, а тек након тога уче ослобађање од османске власти, настанак и изградњу српске државе.

У ДВЕ ЛЕКЦИЈЕ СПАКОВАН АНТИЧКИ СВЕТ: Историчари траже да се реформисани програми историје  за средње школе хитно промене

Фото П. Милошевић

Такође, Наполеонови ратови уче се пре Француске револуције, а идеје просветитељства, које су темељ поменутих догађаја, уче се у последњој наставној теми. Парадоксално, али Други светски рат се учи пре нацизма и фашизма. То је потпуно бесмислено!

На ово указују професори историје, међу којима је и академик Љубодраг Димић, који су покренули петицију за укидање реформисаног програма наставе историје у гимназијама и средњим стручним школама и своје захтеве упутили министру просвете и премијерки.

- Време, када се нешто догодило, и простор, где се нешто догодило, представљају два основна питања и две осе једног координатног система унутар кога се формира историјско мишљење - истиче, за "Новости", академик Димић.

Историчари наглашавају да је напуштање хронолошког принципа у уџбеницима, који је основа историографије од памтивека, један од највећих проблема.

- Принцип који се поштовао од Херодота, Тукидида, Полибија, Тацита... напуштен је! Уместо њега установљен је тзв. тематски принцип по коме не уче ни студенти историје, некмоли деца од 14. до 18. године - кажу професори.

Шта то практично значи показују на примеру садржаја уџбеника историје за трећи разред гимназије:

- Прва наставна тема представља увод у епоху. Друга се бави ратовима и кризама. Прва лекција те наставне теме су Наполеонови ратови, а последња Србија и Црна Гора у Првом светском рату. Трећа наставна тема почиње лекцијом Француска револуција, затим се обрађују појединачно различите државе у 19. веку, потом и лекције које се односе на нашу националну историју: Први и Други српски устанак, владавину Милоша Обреновића и тако редом до Петра и Александра Карађорђевића.

Истичу да је ситуација у првом разреду још гора.

- Очекује се да деца од 14, 15 година у оквиру две-три лекције науче, схвате и разумеју све фазе од настанка државе, преко држава Старог истока, грчких полиса, све фазе и реформе настанка атинске демократије, затим Стари Рим, од краљевине, преко републике до царства.

Историчари упозоравају да се није водило рачуна ни о корелацији са другим наставним предметима, као ни о општој преоптерећености ученика.

Ништа боља ситуација није ни у основим школама, на шта нам указује професорка књижевности Оливера Крупеж.

- Недопустиво је што су лекције о Првом светском рату премештене из историје за осми разред у програм седмог разреда, па тако ученици у завршним седмицама, крајем маја и у јуну, уче о Великом рату, једном од најзначајнијих догађаја у европској историји, а не само у српској - каже професорка Крупеж.

Она упозорава и да нема корелације међу предметима:

- Први светски рат тема је песме "Плава гробница" Милутина Бојића у седмом и једног романа у осмом разреду. То значи да се роман који говори о Првом светском рату "Покошено поље" Бранимира Ћосића, тек унет у лектиру, обрађује у разреду који се бави Другим светским ратом о којем, иначе, не постоји ниједно књижевно дело у осмом разреду.

Она додаје да предмети нису усаглашени ни када су други историјски догађаји у питању, али ова два из новије историје имају највећи значај.

ЗЛА НАМЕРА ИЛИ ОЗБИЉНА ГРЕШКА

ОЛИВЕРА Крупеж истиче да Завод за унапређење образовања и васпитања за учешће у комисијама ангажује само професоре са изузетним референцама, па је веома важно да се неко из те институције огласи поводом крајње неусклађености програмских садржаја два предмета од највећег националног значаја.

- Ако није намера, онда је веома озбиљна грешка коју је неопходно што пре исправити - каже проф. Крупеж. - Реформисани наставни програми за основну школу доприносе сужавању идеолошке перспективе и наметању инфериорног става према националној заједници која се потискује као непожељна.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)