"ЈУРЕ" ЗЕЛЕНУ АГЕНДУ: Лицемерје ЕУ - Користе сукоб у Украјини да брже уведу обновљиву енергију

Горан Чворовић дописник из Париза

03. 07. 2022. у 11:30

РАТ у Украјини испоставио се као изузетно пријемчива подлога за спровођење и убрзање европске "зелене агенде".

ЈУРЕ ЗЕЛЕНУ АГЕНДУ: Лицемерје ЕУ - Користе сукоб у Украјини да брже уведу обновљиву енергију

Фото АП

Да није реч о рату, разарањима и људским страдањима, могло би да се помисли да је посредни повод дошао - као поручен.

- Долази у контексту када смо водили, и треба да наставимо да водимо, енергетску транзицију која је једина компатибилна са нашим еколошким циљевима - рекао је о рату ових дана француски председник Емануел Макрон у немачком дворцу Елмау, где су се били окупили лидери седам најразвијенијих земаља света.

"Зелена агенда" представља амбициозни програм у оквиру кога ЕУ настоји да на свом тлу до 2050. године достигне нулту климатску штетност ефекта "стаклене баште" и емисију угљен-диоксида. Између осталог, у оквиру овог пројекта предвиђено је да се од 2035. на тлу ЕУ више не производе возила на фосилни погон. На пример, у Париз и десет других великих француских градова, већ од 2024. више неће моћи да улазе аутомобили које покреће дизел, а од 2030. ни бензинци.

Да би се у овако кратком року спровео тако амбициозни програм, потребна су велика одрицања, промене и поскупљења док се на дуге стазе не оствари исплативост, као и у сваком другом великом пројекту. Изузетно поскупљење нафте и гаса брже је и лакше определило и грађане и власти у ЕУ, да се "окрену здравијим изворима".

- Рат је подигао цене фосилних горива, односно нафте и гаса, у свим нашим друштвима. За Европљане, то је, очигледно, био велики шок - нагласио је Макрон.

Огромне рестрикције увоза гаса и нафте из Русије, земље која је у највећој мери снабдевала овим енергентима ЕУ, само су силом прилика убрзале и учиниле изводљивијом најављену еколошку транзицију. Огромна количина бензина, а нарочито дизела, који сагорева на европским друмовима, стиже управо из Русије. Сада је то напрасно заустављено увођењем санкција.

Транзициони период је тако значајно скраћен, црта иза загађивачке енергетске прошлости одсечно повучена. Направљен је хируршки рез, ампутација коју је анестезирао оружани сукоб.

- Енергетска транзиција остаје наше велико градилиште у годинама које долазе - поручио је Макрон.

Свака овако значајна промена, као што је суштинска измена погонског горива, у старту подразумева поскупљења, бар у прелазном периоду. То се, сада, све лакше прогута кроз рат. Литар бензина који ће ускоро коштати три евра, многе ће натерати да добровољно пређу на хибридне и електричне аутомобиле, макар и били пуно скупљи приликом куповине.

Рат у Украјини је и силом прилика натерао многе државе на тлу Европе да траже алтернативне енергетске изворе. Тако ће, уједно, остварити већу геополитичку независност, али, посредно, и брже испунити недавне препоруке Међувладиног панела о климатским променама, да се окрену изворима и начину функционисања који ће смањити прегревање планете за два степена, не до 2030, већ до 2025, пре него што буде прекасно за планету.

Међу онима који сада фаворизују брзу транзицију због рата у Украјини који је "отворио карте", јесте и банкарска група "Едмонд де Ротшилд" која је претходних дана организовала конференцију о енергетској транзицији.

Фото АП

Поновно непланирано паљење топлана на угаљ, побуна против ветропаркова који руже околиш, проблеми са напрснућима реактора у француским електранама и страх од нуклеарне катастрофе, сазнање да акумулатори за електричне аутомобиле нису нимало чисти и забринутост око тога где инсталирати онолике утичнице и наћи толику струју за све електричне аутомобиле који ће се од 2035. године кретати једино на тај погон, мало су охладили главе и спустили првобитни ентузијазам. Да не говоримо о томе какву би еколошку катастрофу могао да изазове евентуални инцидент с бојевим главама или нуклеаркама у ратом захваћеној земљи уз натезање великих сила.

ПОПУЊАВАЊЕ БУЏЕТА

РАТ у Украјини на још један посредан начин решава проблеме западних економија. Наиме, буџетске касе испражњене ковид-кризом, сада се делимично додатно пуне новцем који преко ПДВ стиже на основу далеко скупљих производа широке потрошње.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

ШТА КАЖЕ ЗАКОН: Сме ли се возити у папучама и штиклама - међу возачима постоји велика заблуда везана за ову тему