РУСИМА ХТЕЛИ ДА ПОДМЕТНУ КУГУ И КОЛЕРУ ИЗ ЕПРУВЕТЕ? Све више тврдњи указује да је на истоку Европе развијан војно-биолошки програм САД

Р. ДРАГОВИЋ

08. 03. 2022. у 09:37

СЈЕДИЊЕНЕ Америчке Државе Украјину су претходних година виделе не само као место продора НАТО ка меком руском трбуху, већ и као простор за развој, опитовање и могуће коришћење опасног биолошког наоружања.

Фото Shutterstock

Постоји више индиција да је у овој земљи претходних година интензивно развијан сложени војно-биолошки програм америчке војске, у оквиру кога су коришћени и узрочници смртоносних болести.

Иза ових пројеката, како отворено тврди Москва, стоји Министарство одбране САД. Америка је преко својих војних и цивилних испостава у Украјини инсталирала више лабораторија за које се сумња да су у њима обављана научна истраживања веома опасних изазивача болести. Постоје и сумње, према тврдњама руске стране, да је у развоју оружја савремених ратова коришћен и генетски материјал Руса (не грађана Русије других националности) у циљу његове селективне примене.

Да се у Украјини, поред конвенционалног, води и биолошки рат, односно борба за спречавање његовог избијања, обелоданио је портпарол руског министарства одбране Игор Конашенков. Он је јавности пренео да су откривене чињенице које указују да се у Украјини спроводи акција уништавања доказа о патогенима чуваним у неколико биолабораторија у Украјини, које се налазе уз границу са Русијом. У оквиру "чишћења", у тренутку док су руски тенкови већ прелазили границу, уништени су патогени више смртоносних болести - туларемије, антракса, куге, колере...

- Наши стручњаци анализирају документацију до које смо дошли, а у блиској будућности биће представљени резултати - навео је Конашенков.

Оптужбе Москве америчка страна види само као руску операцију "лажне заставе" - ратну пропаганду и покушај да одговорност за сукобе пребаци на супротну страну. Постојање патогена у украјинским научним постројењима објашњава се чак као фрагмент старог совјетског програма истраживања биолошког наоружања, који је донедавно чуван искључиво из научних разлога.

Да велике силе у својим јавним и тајним арсеналима располажу и изазивачима смртоносних болести, за стручњаке за глобалну безбедност и познаваоце трендова хибридног ратовања - није вест. Познато је да развијене земље, укључујући САД, спроводе истраживачке пројекте који у одређеној мери подразумевају и патогене агенсе. То значи да би у глобалном сукобу, становништво ратних подручја, из различитих интереса и зависно од процене циља, могло да буде изложено удару материја које изазивају тровања и различите друге болести.

Биолошко ратовање, међутим, подразумева не само "подметање" зараза већ у својим напреднијим слојевима и коришћење информација о одређеном геному. То омогућава дизајнирање оружја чији агенс може бити смртоносан за носиоце циљаног генома, рецимо Русе, док је за све остале народе, са различитом генетском формулом, готово безопасан. Ово је најчешће помињани вид биолошког наоружања који је већ годинама у фокусу светских војних истраживача. Према тврдњама Москве, САД су спровеле низ операција у чијем је средишту било сакупљање руског генетичког материјала.

Дугогодишњи професор и декан београдског Факултета за безбедност Радомир Милашиновић каже да се без чврстих доказа не може говорити о развоју софистицираног оружја у Украјини, али да се то не може ни искључити, с обзиром на циљеве САД на постсовјетском простору.

- Биолошко оружје постоји и оно припада овом времену. Оно се не потеже олако, али се без чврстих доказа не помиње да постоји. Није тајна да се савремене војске и те како баве и овим сегментом модерног ратовања, иако су развој и употреба ових агенаса најстроже забрањени свим постојећим међународним конвенцијама - каже Милашиновић.

Додатно светло на тврдње да су колико до јуче у Украјини радиле лабораторије које су у својим постројењима третирале патогене и друге биолошке агенсе баца заједничко упозорење Русије и Кине од октобра прошле године у коме су навеле да су САД основале око 200 биолошких лабораторија изван своје територије. Њихова права природа откривена је као део америчке пропагандне лавине у оквиру које су Американци сами упозорили да би "руска инвазија на Украјину створила ризик од угрожавања лабораторија које раде са опасним патогенима".

СТРОГА ЗАБРАНА, НАДЗОР СЛАБ

ОДРЕДБЕ Женевског протокола из 1972. године којим се забрањује оружје које прети становништву ојачане су Конвенцијом УН о биолошком оружју. Овај документ, поред употребе, стриктно забрањује и производњу, складиштење, усавршавање и промет биолошког оружја, уз наметање обавезе уништавања постојећих залиха. Слаба тачка ове забране је одсуство поузданог механизма међународног надзора.

УКЛОНИЛИ ПОДАТКЕ СА САЈТА

ЗВАНИЧНИ веб-сајт Амбасаде САД у Кијеву уклонио је све доказе о мрежи биолабораторија у Украјини којима, иначе, управља америчко министарство одбране. Документација са детаљима о изградњи, финансирању и дозволама лабораторија за биолошко оружје у Украјини била је јавна до 26. фебруара, када је угашена веза ка свих 15 лабораторија, а са интернета уклоњена и документа у вези са њима.

Ова мрежа лабораторија укључује објекте у Одеси, Виници, Ужгороду, Лавову, Кијеву, Херсону, Тернопољу, Криму, Луганску, уз централне Харков и Николајево. Лабораторије су у протекле две године, у сарадњи са министарством одбране Украјине, подигле још четири мобилна објекта за епидемиолошки надзор над украјинским народом. Сваки је коштао америчке пореске обвезнике између 1,8 и три милиона долара. (Д. Д. С.)

ЂОКОВИЋ МУ НИЈЕ ПРВИ НА ЛИСТИ: Ево шта је Андреј Рубљов рекао након што је избацио Алкараза у Мадриду