НАУЧНИЦИ ОТКРИЛИ ЧУДОВИШТЕ: Јури свемиром и ствара звезде

12. 04. 2023. у 21:49

ТИМ америчких научника открио је на снимцима телескопа Хабл необичан светли траг који има једно највероватније објашњење – реч је о великој црној рупи која је у судару галаксија лансирана у свемир.

НАУЧНИЦИ ОТКРИЛИ ЧУДОВИШТЕ: Јури свемиром и ствара звезде

Фото: Принтсцреен

Према студији објављеној у часопису "Астрофизикал Џурнал Летерс", то избачено "чудовиште" наставило је да путује кроз облаке гасова покрећући у њима стварање младих звезда које су на снимцима славног телескопа забележене као врло дуга светла црта.

СЛУЧАЈНО, АЛИ ВРЕДНО ОТКРИЋЕ

Како истиче НАСА, свемир је толико хировит да чак и најмање ствари које би могле проћи незапажено могу имати дубоке импликације. Управо то се догодило астроному с Јејла Питеру ван Докуму када је прегледавао слике свемирског телескопа Хабла и приметио траг који је изгледао као огреботина на фотографском филму.

На снимцима Хаблове електронске камере космичке зраке који пролазе дуж детектора углавном изгледају као огреботине. Но, након што су ван Докум и његове колеге направили спектроскопску анализу чудне црте, схватили су да је реч о 200.000 светлосних година дугом ланцу младих плавих звезда.

КАКО СУ ПОВЕЗАНИ ТРАГ И ГАЛАКСИЈА?

На темељу црвеног помака у спектрима светлости црте и галаксије, тим је закључио да се обоје налазе отприлике на истој удаљености од Земље, што сугерише да су траг и галаксија повезани.

Црвени помак, односно пад у фреквенцији зрачења неког свемирског тела настаје због брзине којом се оно удаљава од посматрача. Слично се догађа са сиреном воза који се удаљава од нас – фреквенција сирене постаје нижа.

Научници истичу да супермасивне црне рупе у средишту галаксија могу емитовати млазове материјала на једнако велике удаљености, па чак и веће. Међутим, они се увек шире како се удаљавају од галаксије. У овом случају пруга је остала постојано танка целом дужином, што значи да забележени траг не може бити млаз материјала.

КАКО ЦРНА РУПА СТВАРА СВЕТЛИ ТРАГ?

Тим сматра да се светли траг протеже између одбегле црне рупе и галаксије из које је избачена. Црна рупа на свом путу вероватно сабија гас који се потом иза ње хлади, кондензује и ствара младе звезде.

Научници раније нису забележили ништа слично у свемиру.

Ова супермасивна црна рупа, тешка као 20 милиона Сунаца, оставила је за собом досад невиђен “траг” новорођених звезда дуг чак 200.000 светлосних година, што је двоструко већа дужина од сразмере Млечног пута. Ослобођено невидљиво чудовиште јури међугалактичким простором тако брзо да би, да је у нашем Сунчевом саставу, од Земље до Месеца пропутовало за само 14 минута.

Фото: AP Photo/NASA

Уместо да гута звезде испред себе, попут космичког Пац-Мана, црна рупа удара у гас испред себе и у њему покреће стварање нових звезда. Ствар је у томе да се креће превеликом брзином да би стигла да прогута материјале који јој се нађу на путу.

- Мислимо да видимо траг иза црне рупе у којем се гас хлади тако да постаје способан да формира звезде. Дакле, гледамо формирање звезда иза црне рупе - рекао је Питер ван Докум са Универзитета Јајл у Њу Хевну.

- Оно што видимо је последица. Попут трага иза брода, видимо траг иза црне рупе.

Научници сматрају да траг који црна рупа оставља за собом мора садржати пуно нових звезда јер је готово упола светлији од галаксије домаћина из које је избачена.

Црна рупа налази се на једном крају трага који се протеже све до матичне галаксије. На крају на којем се налази црна рупа забележен је изузетно светао чвор јонизираног кисеоника. Научници верују да то црна рупа својим продирањем кроз гас прво узрокује његово загрејавање након којег, иза црне рупе, следи хлађење и формирање звезда.

Друго могуће објашњење могло би бити да сјај долази из акрецијског диска око црне рупе. Акрецијски диск је окружење око црне рупе у којем се материја, пре него што упадне у рупу, због огромне гравитације те последичног збијања и трења загрева на екстремно високе температуре и емитује високоенергијско зрачење у облику космичких и рендгенских зрака те ултраљубичастог и инфрацрвеног светла.

- Гас испред црне рупе уздрман је надзвучним ударом црне рупе која се кроз гас креће врло великом брзином. Како то тачно функционише, није нам познато - рекао је Ван Докум.

- На ово смо налетели сасвим случајно - додао је.

(Index/Блиц)

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30