ИНТЕРВЈУ Ненад Павловић: Сањао сам да направим омаж оцу Живојину

Ана Попадић

28. 02. 2021. у 15:53

ИНТЕРВЈУ Ненад Павловић: Сањао сам да направим омаж оцу Живојину

Фото АТА

ОВИХ дана редитељ Ненад Павловић почиње снимање дебитантског филма "Траг дивљачи", заснованог на јунацима и прози његовог славног оца Живојина Павловића.

Мада филм дели исти наслов као роман, он није његова филмска верзија, већ представља комбинацију неколико наративних линија.

Радња филма дешава се 1979, неколико месеци пре Титове смрти, а главни јунаци су новинар Југослав (игра га Раша Буквић) и потпуковник Удбе Благоје (Мики Манојловић) који долазе у варошицу на истоку Србије да истраже убиство. Свако има своје разлоге и своје тајне зашто је ту.

- "Траг дивљачи" се бави питањима оправданости злочина и убиства, питањем покајања, питањем освете, питањем правде, истине, откривања мрачних тајни, вере у идеале и у постојање идеала уопште - објашњава Ненад, који је написао и сценарио уз сарадњу са Ђорђем Милосављевићем и Димитријем Војновим.

У овом својеврсном омажу оцу, осим млађег Павловића, учествоваће и његова сестра, позната глумица Милена Павловић, која игра једну од улога.

* Како је дошло до тога да баш ваш први играни филм буде својеврсна посвета вашем оцу?

- По завршетку студија, сви ми, студенти уметничких факултета, упуштамо се у професионалне ангажмане, егзистенције ради, и тако се све више удаљавамо од првобитне замисли, снимања филма. Годинама сам се оглушивао о предлоге колега, пријатеља и породице, да адаптирам неко очево дело. Када је сан напокон довољно сазрео, прихватио сам ту идеју да кроз свој први играни филм оживим неко од његових књижевних дела и тако продужим породичну традицију.

КАСТИНГ КОД НАС ПОТЦЕЊЕН

НЕНАД Павловић је у филмском свету познат као кастинг директор и до сада је био ангажован на великом броју домаћих и страних пројеката. На питање да ли овај филм значи да је "раскрстио" са послом кастинг директора, одговара:

- Не бих заузимао тако екстремне ставове. Колико год да кастинг уме да буде потцењен у нашим продукцијама, ипак сам успео да изградим репутацију на том пољу и стекнем поверење и поштовање продукција и сарадника. Волео бих да се бавим режијом, али нећу бежати од понуда за кастинге, уколико сам слободан.

* Које сте мотиве, приче, наративне линије преузели од оца, а шта је ваше (сценаристички) у овом филму?

- Живојин је добар део свог литерарног опуса посветио јунацима из источне Србије, а пре свега породици Јотић из измишљеног града Врановца. Збирка тих дела, другим речима, сага о Јотићима, спојена је у едицију од десет књига, под називом "Дивљи ветар", и прати живот и судбине чланова породице од краја 19. века до пред крај 20. века. У сценарио сам пренео ликове, породична и лична наслеђа, односе и поједине догађаје. На све то сам додао трилер заплет, покушавши да приближим причу млађој публици, која о Југославији и дешавањима са ових простора из друге половине прошлог века, зна веома мало, или готово ништа.

* Какав жанр најбоље описује ваш филм?

- Тенденције модерне кинематографије су усмерене ка мешању жанрова. Овај филм се бави породичном драмом, смештеном у политичко-историјски контекст, зачињеном трилерским заплетом. "Траг дивљачи" претендује да буде комбинација жанровског и уметничког филма. Од црног таласа до нео-ноара.

* На који начин су у "Трагу дивљачи" повезани Југославија с краја 70-их и мотив народног обичаја лапота?

- Лапот је обичај карактеристичан за источну Србију, приликом ког син ритуално убија свог занемоћалог, остарелог оца, који не може више да доприноси породици. Пропаст југословенске државе почела је крајем 70-их, пред Титову смрт. Студентски протести у Југославији 1968, познатији као "револуција синова против очева", представљају неуспех деце државних функционера да свргну родитеље са власти, односно да изврше неку врсту политичког лапота.

* Да ли се ваш главни јунак намерно зове Југослав? Да ли је у некаквој симболичној вези са Југославијом о којој говорите у филму?

- Главни јунак поседује квалитете младалачког правдољубља, трагања за истином, посвећености и слепог веровања у идеале. Ипак, у свему томе одликују га детиња наивност и невиност. Суочен са суровошћу и скривеним злочинима државе у којој живи, он лагано губи компас. Мислим да су све то одлике Југославије као државе чији је народ безрезервно веровао у Тита и партију, да би се након разоткривања неистина на којима је систем изграђен, изгубило поверење у државни апарат, нестала је невина наивност вере у идеале и све се врло брзо урушило.

Фото АТА

* У филму се дотичете студентских протеста 1968, Удбе... Да ли је он, на неки начин, тумачење наше прошлости?

- Филм је замишљен као први део трилогије о пропасти Југославије и дешава се крајем 1979. године, неколико месеци пред Титову смрт. Други део би требало да буде смештен у 1983-1984. током либерализације друштва, лажну наду у боље сутра, изражену кроз реформе Анте Марковића, процват музичке сцене "нови вал", али и уплив хероина и ширење сиде, који су однели многе животе младих, перспективних људи. Трећи део би требало да се дешава пред почетак рата 1989-1990. током пораста мржње и ширења национализма. Иако нисам историчар, ни политиколог, нити хроничар времена, мислим да могу да испричам штошта занимљиво о периоду наше историје коју, чини ми се, већина жели да што пре заборави и поништи, док се други носталгично сећају неке улепшане, идеализоване прошлости. Као учесник тих времена, иако сам био веома млад, волео бих да пробам да разуверим обе струје, јер ништа није црно-бело.

* Каква су ваша сећања на оца?

- Лепа, носталгична и сетна. Сећам се строге дисциплине у кући и у породици. Али, такође, и топлине, нежности, поштовања, духовитости...

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)