ПОГЛЕД ИСКОСА: Повратак митском; Теодора Стојановић, Галерија "Атријум"

Дејан Ђорић

20. 10. 2020. у 19:12

Вековима су ликовна уметност и философија биле у сукобу, прва као дубоки израз митске (под)свести, а друга као високосвесна рационална активност.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Повратак митском; Теодора Стојановић, Галерија Атријум

Слика Теодоре Стојановић

Сократ је залазио у радионице генијалних грчких скулптора, да упозна њихов рад, али и да их уверава да случајно не помисле да се баве философијом. Антички мислиоци су оставили теоријске корпусе знања о скоро свим видовима стварности, али помена нема о ликовности.

Прогнана у занатско, све до Леонарда да Винчија, који ју је изједначио са поезијом, ликовна уметност је од философије била презрена. У новије време се догодио обрт у том смислу, постало је опште место да се савремени теоретичари баве уметношћу, али скоро сви јединствено уверавају на разне начине да је пре свега сликарству дошао крај, опште место нове теорије је "смрт слике" што је први назначио Хегел.

То све морамо имати у виду када промишљамо дело Теодоре Стојановић (Београд, 1981). Пре свега зато што је она по образовању философ и уметник, драгоцена не само по вредности својих слика и цртежа, већ и по храбрости на нашој ликовној сцени.

У време када су не само на катедри за философију београдског Философског факултета превладали аналитичка мисао и постструктурализам, које је Мирча Елијаде означио као незанимљиве правце јер су редукционистички, када скоро сваки млади уметник који долази са Факултета ликовних уметности себе сматра концептуалистом, Теодора Стојановић је уместо неоавангарде, која сада постаје тоталитаристичка, и експеримената као општих и нимало нових места у свету уметности, унапредила изнова моћи сликарства.

Она наравно, као мислилац који дискурзивно крајње вешто елаборира свој опус и као надарена сликарка зна да не сме упасти у замку наративног и стога настоји да ствара у виду чисте ликовности, која је најбољи лек за садашњу болест, помаму за одозго наметаном иконоборству у време после постмодерне. Да чудо њеног отпора духу времена буде још веће, она није прихватила разне облике новог реализма и апстракције, као честих видова рационализације ликовности, већ од самих поклоника сликарства пречесто одбацивани ирационализам.

Без жеље да насилно сврстамо њено стваралаштво било где, морамо уочити снажни, магматски, магијски слој у позадини њеног рада, што је ексцесно за философију и нову уметност. По тој храбрости да одбаци узусе не само свог времена, да зарони у подсвесно, са логоса пређе на мито-логос, сврстава се у категорију духовних побуњеника, а само су њима, као некада Ђордану Бруну, отворене двери истинитог, што значи продубљеног и целовитог сазнања. На тај је начин Теодора Стојановић затворила круг историје уметности и после свих историјских искушења вратила је митском, тамо где сазрева најдубље у човеку.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више патриота за Украјину

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више "патриота" за Украјину

ВАШИНГТОН још нема бесплатне системе противваздушне одбране "патриот" који би могли да буду пребачени у Украјину, произилази из интервјуа са америчким саветником за националну безбедност Џејком Саливаном за МСНБЦ.

26. 04. 2024. у 19:17

Коментари (0)

И МИ КРЕЋЕМО ПУТ ГРЧКЕ Прво оглашавање Николине жене: Деца знају све, морамо бити храбри