КАКО СУ НАМ НЕМЦИ ОКУПИРАЛИ ПРОШЛОСТ: Изложба "У рату не мирују музе" у Народном музеју Србије

Миљана Краљ

12. 06. 2025. у 18:42

КРОЗ оригиналне предмете, документе и фотографије, изложба "У рату не мирују музе", која ће бити свечано отворена вечерас у 19 часова, у Атријуму Народног музеја Србије, а чији је аутор виши кустос др Александар Бандовић, суочиће публику са код нас ретко разрађиваном темом: шта се дешавало на пољу археологије током нацистичке окупације у Другом светском рату?

КАКО СУ НАМ НЕМЦИ ОКУПИРАЛИ ПРОШЛОСТ: Изложба У рату не мирују музе у Народном музеју Србије

Фото Народни музеј Србије

Била је то, тврди аутор поставке, историјска епизода током које су наука и тишина постале саучеснице злочина, када су археолошки артефакти постали оружје, а прошлост оруђе.

Изложба осветљава како је нацистички апарат, под окриљем Одељења за заштиту споменика културе и уметности, деловао у окупираној Србији и шта се све током ратних година, под плаштом бриге о културном наслеђу дешавало. Изложба ће расветилити и како су Дупљајска колица из Музеја града Вршца употребљена у немачкој пропаганди, али и како су се злоупотребљавали археолошки налази са Калемегдана, Црне Баре и Вучедола, да потврде националсоцијалистички поглед на свет.

- Бројни архивски документи нам откривају и како је кроз археологију квислиншки апарат у Србији покушао да се прилагоди и учврсти своје место у замишљеном новом поретку - објашњава виши кустос др Александар Бандовић, наводећи да ће изложба откирити и шта је то обнављала Национална служба за обнову Србије на Калемегдану, и коме је та обнова користила, колика је била цена археолошких ископавања и какве компримисе су археолози чинили како би задовољили интелектуалну радозналост или личне амбиције, пењући се уз лествице успостављених хијерархија.

Инжењеринг идентитета

ДОК су небројени нестајали са лица земље, иза кулиса фронтова и логора, археолози су ископавали не знање, већ митове и идеолошке темеље. Праисторијска налазишта су постајала светилишта расних теорија, музеји позорнице моћи, пише у најави изложбе уз напомену да су у то време симболи, од свастике до сунчевог диска, претварани у тотеме смрти, а научне катедре, изложбе, фестивали и закони о баштини били део једног свеобухватног инжењеринга идентитета, контроле и заборава. 

Окосницу поставке, тако, чини прича о археологији, која под немачком окупацијом, уместо да ствара трајне вредности заједничког културног наслеђа, бива злоупотребљена, не би ли оправдала освајања, пронашла доказе о супериорности и древним правима на територије. Изложба "У рату не мирују музе" осветљава како је прошлост била регрутована, злоупотребљена и претворена у муницију.

Фото Народни музеј Србије

Дупљајска колица, Градски музеј Вршац

- Када размишљамо о било којим ратним годинама, мало ко ће од нас помислити на живот који иза фронтова тече и многобројне, такозване мале људе чије приче историографија није помно пратила и бележила - тврди Бандовић. - Ретки су они који су довољно радознали да усмере пажњу на једну наизглед ефемерну науку коју са временском дистанцом не бисмо идентификовали као важну. Но, реалност и потоње прилике су знатно другачије од претпостављене свакодневице и управо зато је важно да разумемо и запамтимо да, као и сви други, научници имају своје агенде или агенде у складу са којима ступају.

Изложба ће трајати до 15. септембра у Малој галерији Народног музеја Србије, а већ у суботу, 14. јуна у 18 часова биће одржано прво ауторско вођење. Програм је бесплатан за све посетиоце. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТА КУЋА ЈЕ СТВАРНО УКЛЕТА Мајци и оцу пререзао гркљан, па себи исекао вене: Нови детаљи породичне трагедије у Чачку

"ТА КУЋА ЈЕ СТВАРНО УКЛЕТА" Мајци и оцу пререзао гркљан, па себи исекао вене: Нови детаљи породичне трагедије у Чачку

ПРВИ резултати истраге трагедије која је откривена у суботу ујутру у породичној кући у близини „Слободине“ раскрснице у Чачку, говоре да је Владимир Чарапић (47) ножем преклао врат својој мајци Мили (72), а потом и свом оцу Неђу (79). Затим је себи истим сечивом нанео више убода по грудима и стомаку, а на крају је пререзао вене леве руке и тако на смрт искрварио.

07. 12. 2025. у 13:36

Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића

Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића

ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.

07. 12. 2025. у 11:41

Коментари (0)

ЦРВЕНА ЗВЕЗДА ИДЕ У ЗАГРЕБ! Жреб је тако одлучио, следи историјско гостовање црвено-белих