Позоришна критика КОЖА И МАЉАВЕ ГРУДИ, СВУДА ОКО НАС: Б.Нушић: “Мистер Долар”. Режија: Милош Лолић. Народно позориште

28. 03. 2024. у 12:00

НУШИЋЕВ „Мистер Долар“ је, у свом дуговечном животу, поднео многобројне редитељске досетке, од покушаја драме, до мјузикла. Захвална тема, скоројевићство и „продаја вере за вечеру“ су познати одувек, те нема ни најмање шансе да се искорене.

фото приватна архива

У тумачењу редитеља Милоша Лолића, који нам долази из позоришне Европе овенчан признањима, у Народном позоришту смо Матковића, џентлмена који заплиће радњу око келнера Жана, фалсификујући истину да је јадничак добио наследство од само сто долара из Америке у објаву да су у питању милиони, затекли на клупској журци, па је позната вербална комика била стално ометана техно звуком. Ововремено је у Лолићевом „Мистер Долару“ то, што смо, како у клубу, тако и у спа центру освестили да је данас све „транс...“, не само морал, част, љубав и побратимљење, већ и људски, полни и модни шаблони. У настојању да на неки нови начин заошијају ненушићевски водвиљ, жанр у коме се ионако игра, уместо да се глуми, ауторски тим техно „Мистер Долара“, на челу са редитељем и драматургом, Перишом Перишићем, свео је Нушићеву галерију типова (менталитетском, а не карактерном комиком) на разиграни буљук згубидана, који лове туђи мираз, лажне титуле, наследства - плус злоупотребљени Јован Тодоровић, са келнерским надимком Жан - на само један животни лик. На Матковића, кога тумачи један од најзанимљивијих глумаца на српској позоришној сцени, Радован Вујовић. И у задимљеној, мрачној, звуцима техно музике загушеној атмосфери, у којој ни бубице глумцима не обезбеђују просту чујност, а камоли глуму, Вујовић је пловио кроз простор и комедију читавим својим уметничким бићем, и телом, и покретом, и интонацијом, и арлекинским, врхунским умећем заводљивости зла. Првобитна дилема, зашто је уметник из другог београдског театра позван да одигра једину праву улогу у Лолићевој првој режији Нушића се разрешила већ у првим минутима агресивне представе.

И то је кључ – није инкопатибилна са Нушићевом добронамерном, неубојитом, менталитетском комедијом ситуација „ивента“ нашег грађанског первертираног, транссексуалног, трансморалног, транснекултурног модерног идентитета, него агресивност Лолићевог „Мистер Долара“, насиље које тиња иза сваке реплике и радње, насилничко срамоћење ауторитета и знања - професор, достојанствен на почетку, постаје најзалуђенији денсер, обучен у женски корсет... Музика (Невена Глушица), костим (Марија Марковић Милојев), кореографија (Ирена Максимовић) можда тачно мапирају трансгресију клоаке овдашњег потрошачког менталитета, али о Нушићу не говоре баш ништа. А само би вертикални пресек могао да осветли нешто, евентуално, неодиграно у овој познатој, много пута доживљеној причи. Померање ка атракцији техно журке у мраку клуба (Цивилизације? Политике?) је крајње линеарно, води нас само у неки недрамски, па тиме и некомички сторителинг, распричаност, скрећући познати нам комедиографски механизам ка Пазолинију и Де Саду.

Недим Незировић, Жан, био је на висини не сувише сложеног задатка. Остављајући реализацију љубавне приче Жана и његове веренице, келнерице (Теодора Драгићевић), као „светло на крају тунела“, Лолић као да је анулирао све што се догодило у клубу који води транс... директор (Александар Срећковић Кубура). У коме се, кроз клаустрофобију, омамљено лелујају ниске страсти и тоалете, уместо карактера(Нушићева констатација), као и у спа центру, где се перу грамзивост и незајажљива малограђанштина... И извео Нушића на светло дана, љубави и доброте. А онда су пребили Матковића. Насиље, Нушић, црна кожа на маљавим грудима...Закључите сами.

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00