ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Добри војник и лоши ратови

26. 02. 2024. у 10:48

РОМАН "Доживљаји доброг војника Швејка у Првом светском рату", Јарослава Хашека (1883-1923) који тематизује улогу малог човека у великим ратним страхотама и као такав је постао симбол зла које људи чине једни другима.

фото Приватна архива

Немоћ да се одупре силама туђих интереса, Хашек је фиксирао у једном лику, војнику Швејку, који се, мудро одабрано, чини да је већи идиот него што јесте, јер му то допушта да чини шта хоће.

Редитељ Вељко Мићуновић, у свом сталном театарском походу на видљиве и скривене мотиве који покрећу механизам историје кроз појединачне људске судбине, Швејка је поверио хрватском глумцу Озрену Грабарићу, који већ неколико сезона са великим успехом наступа у Београдском драмском позоришту. У драматуршкој обради Хашековог романа Кате Ђармати и Слободана Обрадовића, Мићуновић је створио драмски делотворну фреску ликова, који о Швејку говоре толико, колико и он сам. Грабарићево тумачење Хашековог антијунака је само по себи догађај, али га подршка, коју му редитељ даје игром осталих актера у представи (пре свега Бретшнајдера, кога одлично приказује Милутин Дапчевић) "ветар у леђа", који подиже драматичност муњевито, упркос постдрамском поступку.

Сонгови (Невена Глушица) не звуче брехтијански, него се одлично уклапају у хук рата, утишан у овој представи дијагнозом лудила, које Швејк глуми, а Грабарић га тумачи као дуплу игру, и као глумац, и као лик... Још једна битна кабаретска суровост је "подметнута" у визуелном изгледу Мићуновићевпг "Швејка" (сценограф Бранко Хојник, костим Марија Марковић Милојев) - тугаљивост света ситних криминалаца, проститутки, сиротињских бирцуза и алкохоличара - оличених у пољској приколици, у којој је јадни бифе, за још јадније муштерије.

Мајсторски позиционирани женски ликови (Ива Илинчић, Вања Ненадић, Дуња Стојановић, Ивана Николић, Ивана Вукмировић) без грешке чине хор жртава Светског поретка и у Првом, и у Другом светском рату, на који редитељ проширује Хашеково приповедање и заокружује параболу о наводној племенитости (а заправо бесмислу) смрти у рату. Двојица Швејкових ратних другова, које играју Милутин Милошевић и Милош Лазаров су нека врста његових историјских продужетака, заокружују немотивисаност и страшну сатиру Швејкове саркастичне љубави према ратовању.

Представа "Швејк" Вељка Мићуновића доноси потпуно ново тумачење Хашековог јунака. То није више само антиратна порука која, прожета непревазиђеним Хашековим (Швејковим) хумором постаје још ужасније и прихватљивија, него преноси значење на сада сасвим јасну извесност безнађа, да ће се икада рат завршити и да ће човек (Швејк) своју убитачну иронију моћи да ублажи освртом на себе самог, на живот какав би требало да буде, да није рата. Грабарићев и Мићуновићев Швејк је евримен у рату и ова веома значајна представа као да чека свој наставак, са неким другим Швејком.