ПОЗОРИШНА КРИТИКА: И са тугом се може (пре)живети - Марио Бануши: "Збогом, Линдита". Национални театар Грчке, Атина

11. 10. 2023. у 16:36

Дуго, дуго, док публика улази у салу, на сцени, под пригушеним светлом, седи пар за столом поред отвореног прозора, гледа телевизију у тишини. Жена пакује гардеробу на сто. Са друге стране, доминира гломазни брачни кревет. То је амбијент, у коме ће млади грчки глумац, албанског порекла, Марио Бануши, развити сценску вивисекцију о животу и одласку из њега, без речи.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: И са тугом се може (пре)живети - Марио Бануши: Збогом, Линдита. Национални театар Грчке, Атина

фото Приватна архива

Покојница се указује тек када се отвори ковчег, до тада спакован. Око наге жене се на прстима креће ожалошћена породица, боси, у тишини. Ритуал припреме за одлазак почиње купањем тела, на месту где је био кревет, симбол брачног живота...Креће се покојница у простору, заједно са тужним скупом, који бдијенад њом. То кретање је више њено, него њихово,она диктира темпо и радње су ритуалне, вековне...Марио Бануши је жаловање за преминулом блиском особом приказао у представи "Збогом, Линдита" Националног театра Грчке, из Атине, као заједничко кретање живих и мртвих, вечни ход ка и из живота, дубоку тугу, огољену до голе коже и немог крика, од кога се тело грчи, али и као логичан наставак живота, његову другу, тамну страну. Док Црна Мадона чека иза иконе Мајке Божије, породица, уз покојницу, опремљену за Дргуги свет, жалећи гледа ТВ програм, вечера, тугује, врши последње припреме за ритуал сахране.

Представа младог Марија Банушија (24 године), иако је један од његових првих ауторских радова у театру, добоко је промишљена, ритуализована до античких размера, смештена у тишину, као у другу сценографију, окренута животу, као наставку после смрти, посвећена не оном који, ожаљен, одлази, већ онима који, до прималних инстиката потресени, поново граде свој живот, навикавајући се на празнину, коју остављају преминули.

Представа "Збогом, Линдита" је сачињена од сценских призора, који непрестано акцентују празнину - све се склапа од намештаја и буквално нестаје, кроз осветљена врата, из нашег видокруга. Свечано одевена, са златном помртном маском, преминула, драга покојница бди над породицом, која бди над њеном тек ослобођеном душом. А над свима је још један ентитет - црна жена, потом Црна Мадона, као залог истоветности жалости над свим житељима људске врсте.

Необичан је догађај да је један од првих радова врло младог уметника громогласно одјекнуо селекцијом 57. Битефа, а прошло је тим путем много реномираних имена. Аутентичност, дубока интима, потресна спонтаност, огољеност туге су елементи, који од представе "Збогом, Линдита" чине узбудљиви позоришни доживљај.

Представа је молитва за све нас и наше ближње, ма у којој вери да смо се крстили.