ЈЕДНОСТАВНОСТ ЈЕ БИЛА ЊЕГОВО ОСЕЋАЊЕ СВЕТА: У осамдесетој години преминуо велики српски сликар и професор Ратко Лалић (1944-2023)

В.СТРУГАР

11. 08. 2023. у 12:05

СВАКИ дан водим разговоре пред штафелајем, у малом дворишту пред мојим атељеом на Старом сајмишту, у Орашцу, где имам двориште и башту, у сећањима и фотографијама из мог завичаја поред реке Босне, док ходам Београдом... Моје сликарство је дуга биографска визуелна констатација природе. Настала из неке моје склоњености, ван реалности. Човек од детињства носи неке слике, живи са њима, из њих црпи и емитује стваралачку енергију. Волим једноставност. То је моје осећање света, моја ликовна естетика.

ЈЕДНОСТАВНОСТ ЈЕ БИЛА ЊЕГОВО ОСЕЋАЊЕ СВЕТА:  У осамдесетој години преминуо велики српски сликар и професор Ратко Лалић (1944-2023)

фото УЛУС

Овако је у једном од разговора, за "Вечерње новости", говорио велики српски сликар Ратко Лалић, који је јуче преминуо у осамдесетој години. Уметник, за кога је Драган Јовановић Данилов у монографији "Ратко Лалић - сликар непрекинутог континуитета" написао да визуелно богати и продубљује свој опсесивни свет, опстајући на нашем ликовном хоризонту као својеврсни естетички и етички коректив, рођен је 6. фебруара 1944. године у Долипољу, код Високог. Средњу школу примењених уметности у Сарајеву уписао је 1959. године, Академију ликовних уметности у Београду и постдипломске студије завршио је 1975. године, у класи професора Стојана Ћелића.

Исте године почео је да ради као асистент на Академији ликовних умјетности у Сарајеву, а 1989. постао је редовни професор на Катедри за цртање и сликање. Почетком ратних дешавања на просторима тадашње Југославије 1992. године преселио се са породицом у Београд и исте године почео да ради на Факултету ликовних умјетности на Цетињу. Од 1994. до 2012. године радио је на ФПУ у Београду. Заједно са колегама основао је и Катедру за цртање и сликање на Академији умјетности Универзитета у Бањалуци.

- Ратко Лалић је сликар продуженог романтизма који настоји да изнова романтизује свет и који нас враћа исконској енергији битка, оној рудиментарној лепоти благословене праприроде. Он посвећено обрађује властити врт, ослушкујући светлости и сенке скривене дубоко у себи - написао је још Данилов.

Уметник који је од почетка стваралаштва све своје мотиве усмерио на простор интимног круга и сећање "изнутра, самим собом", пре двадесетак година пронашао је мир у Орашцу и инспирацију у непосредном додиру са природом.

- Купио сам имање и постао баштован. И тако посматрам природне циклусе изблиза, чекајући зрење, као што је Моне гледао и сликао катедралу у разна доба дана и годишња доба. Сликам, говорио је Лубарда, као земљорадник: припремим њиву, узорем и погнојим, посејем и чекам плодове. И моја слика настаје у том контексту. Реч "сељак" треба изговарати са поштовањем а не са цинизмом, како се овде дешава. Код нас се, кад се каже сељак, мисли на примитивца, заосталог човека, глупака. Зато смо довде и дошли. А сељак је мудар и лукав човек - рекао је Лалић пре петнаестак година у перо нашем новинару и додао: - Хуан Миро је говорио да снага долази кроз ноге. Тај контакт са земљом је важна коресподенција са животом. Кад је Миро из Шпаније стигао у Француску у коферу је донео траве - донео је мирис, додир.

Слика "На површини велике њиве"

Лалић, који је по сопственом признању веровао да ако је уметник креативан увек је и нов, излагао је на 73 самосталне и на више од 250 колективних изложби у Београду, Љубљани, Скопљу, Сарајеву, Никшићу, Сомбору, Загребу, Мостару, Зрењанину, Дубровнику, Будви, Бањалуци, Новом Саду, Марибору, Ужицу, Нишу, као и у Пољској, Аустралији, на Новом Зеланду, Филипинима, у Италији, Шведској, Француској, Египту, Индији, Румунији, Бугарској, Немачкој и Мексику.

Његова дела чувају се у многим државним институцијама, јавним и приватним колекцијама. Лалићеви радови су објављивани у многим енциклопедијама, лексиконима и књигама у земљи и иностранству.

- Полако али неумитно нестаје ликовни Београд ориђинала и значајних стваралаца. Без њих је ликовна сцена не само осиромашила већ и огрубела. Има надарених младих али они углавном нису личности и уметници од формата. Један од тих последњих великих сликара и професора био је Ратко Лалић, од оних који су знали вредност слике и речи. Колико се разумео у чисту ликовност добро сведочи и његова монографија, коју је годинама сам обликовао, једна од наших најлепших. Мада је стасао у оној херојској генерацији око 1968. године на београдској Ликовној академији, у којој се знало за људску фигуру на сјајан начин, Лалић је створио потпуно самосталан ликовни свет, без човека, али не и апстрактан, у коме природа говори уместо људи - каже Дејан Ђорић, ликовни критичар "Вечерњих новости".

Лалић ће бити сахрањен данас на Лешћу, у 14 сати, а опело ће почети у 13.30.

БРОЈНА ПРИЗНАЊА

НАШ уметник добитник је великог броја признања, а нека од њих су Велика награда "Бета и Риста Вукановић" ФЛУ, Октобарска награда града Београда за студентске, уметничке и научне радове, Шестоаприлска награда града Сарајева за допринос сликарству и годишња награда Друштва ликовних уметника Високог. Поред поменутих, добитник је и Награде за сликарство на Октобарском салону у Београду 1975. године, Откупне награде Музеја града Сарајева на изложби Collegium aristicum 1981. године, Награде за сликарство у Скопљу на Осмој изложби СУЛУЈ-а, Откупне награде Умјетничке галерије у Бањалуци.

Откупну награду за цртеж добио је 1989. године на изложби "Југословенски цртеж" у Загребу. Универзитет уметности у Београду му је доделио Велику плакету и повељу Универзитета уметности, за изузетне заслуге и допринос развоју Факултета примењених уметности и Универзитета уметности.

ПРЕД ПРИРОДОМ ПАДАО НА КОЛЕНА

ТАНАНА нит која Лалића повезује са дрвећем, стрњиком, кукурузима, бадњацима, није промакла ни чувеном филмском редитељу Живојину Павловићу: "Платна Ратка Лалића као да не обликује људска, но дух саме природе. И по тој особини ово сликарство се налази у царству аморфије. Јер, у њему је све пролазно - струк траве, грана, залелујали лист, сенка стабла полегла по грудви земље, бледа светлост којом је обасјано огољено камење..."

Овим поводом, сам сликар је објаснио:

- У урбаној средини живим, саосећам с њом. Асфалт, стубиште, аутомобили, људске творевине за мене нису инспиративне. Ни према поп-арту нисам гајио велико поштовање. Чак су и моји актови били конфигурација неког пејзажа... Живојин Павловић је написао и да сам еротоман који пред природом пада на колена, обљуби је као мушкарац жену...

ЗЕМЉА ЧИЈИ МИРИС ПРЕПОЗНАЈЕМ

Умро је Ратко Лалић, велики сликар који је успио да нам на својим платнима принесе мирис пејсажа изгубљеног завичаја. Није било сликара који је готово религиозно издвајао природне фрагменте са обала ријеке Босне и брижљиво исликавао сваку орошену травку, а пластове сијена претварао у реалистичне призоре наше пролазности.

У његовом атељеу, недалеко од Високог, у Долипољу, уз ријеку Босну и преко пута Куле Бањер, гдје је била наша кућа - сравњена са земљом у рату, друговали смо пијући његову шљивовицу омамљени терпентином и сликама пластова сијена, корова, смрзнуте земље, а након тога одлазили у височки "Партизан", биртију гдје се точило чешко пиво.

Свака травка на уљаним платнима великог сликара носила је свјежину вегетације која је вијугала уз ријечни ток. Мало је шта на тој обали Ратку промакло, а све што је издвојио из тока Босне, претварао је у снажан доживљај.

Касније, када сам иселио из височког краја, па мијењао мјеста боравка живећи у Америци и Француској, увијек је на зиду станова и кућа гдје је боравила моја породица била окачена једна или двије Раткове слике.

На крају путешествија, на Мећавнику, отворили смо галерију у којој и сада стоје бројне Раткове слике. Осјећања која су будила платна била су дубока и болна и сваки пут, док је трајао печалбарски живот, када бих бацио поглед на његове слике, као да су неке невидљиве шаке бациле пред мене земљу чији сам мирис препознао, и свака кап росе са траве падала је на моје лице и клизила низ кожу, као што суза тражи кратицу да ишчезне.

Послије Раткове смрти, јасно ми је да није случајно прва кућа која је настала на Мећавнику понијела име Ратка Лалића. У тој динарској кући распоређене су Раткове слике које увијек стварају снажна осјећања, баш као и она из времена печалбе која могу бити пробуђена само пејсажима изгубљеног завичаја.

Сада када се Ратко преселио да слика небеске пејсаже, ипак ће заувијек остати ту, негдје око нас и својих слика.

Емир Кустурица

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (3)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!