КОМЕНТАР - БИТЕФ: Ко ради, тај и греши

Драгана Бошковић

04. 10. 2022. у 15:51

ЗАВРШИО се, представом о еколошкој угрожености капитализма ("Кризе" Жига Дивјак) и 56. Битеф, један од многих, с обзиром на то, да није био од јубиларних.

КОМЕНТАР - БИТЕФ: Ко ради, тај и греши

Фото: БИТЕФ/ Ј. Јанковић

Под слоганом "Ми, јунаци рада свог", у конкуренцији за Гран При "Мира Траиловић" ("Соло" Нине Рајић Крањац... и "Сваки покушај ће се завршити скршеним телима и сломљеним костима" Јана Мартенса), као и за Специјалну награду "Јован Ћириловјован ћирило" ("Љубав", Александера Зелдина),приказане су, осим поменутих и представе Гардиен Партy, "Тихуана", Др Ауслендер и "Свет без жена", Маје Пелевић и Олге Димитријевић (Награда публике).

Главни програм Битефа је, као обично, био условљен поднасловом, који га је спутавао у размахивању неким, евентуалним, развијеним позоришним формама, значајним ансамблима и редитељима и доводио у питање "нове позоришне тенденције", одувек схватане као флоскула за то да из године у годину расте у квалитету, актуелности, престижу и успеху.

"Љубав"

Рећи ћемо, још једном, иако је много пута речено: чини се да се поднаслов Битефа бира тек да би се оправдало довођење у Главни програм пројеката, које нису увек незанимљиви, али немају значај фестивалских представа, и нормално би било ставити их у Пратећи програм, или програмску целину, која прати значајне представе у конкуренцији за награде. Овакав избор није само на штету гледалаца, који се, некада тешком муком, пробијају до Битефових представа, по ноћи, киши, без добре саобраћајне везе, уморни од вишечасовног трајања представе, притиснути телесним диктатом... Овакав избор Главног програма је неправедан и према уметницима, који долазе, само да би одбранили епитет "млади"... А немају никакву шансу да се са неким другим представама у истом програму "понесу".

То што је "Соло", Словенија ("Нова пошта") добила Гран-при "Мира Траиловић је укус овогодишњег Стручног жирија, али би то (иако типична "битефовска") управо била представа, која би одлично бранила посебан програм фестивала, посвећен младима. Оптерећен трајањем, претераним импровизацијама, другим делом, у коме се играју некакви "Маратонци", нико не зна зашто (иако је хепенинг, захваљујући пиву и ћевапима потпун), "Соло" Нине Рајић Кранац, Наташе Кесер, Бењамина Крнетића и увек занимљиво екстремног Марка Мандића се наметнуо екстравагантношћу, занимљивим истраживањем деконструисања живота уметнице са општим условима у театру и у животу младих људи, више него својим правим квалитетом. Такође, и "Др Ауслендер", и "Свет без жена" су представе, које смо могли и да гледамо у нашем, београдском позоришном репертоару, и не помишљајући на то, да би могле да буду фестивалске.

"Свет без жена"

И онда, још једне кишне, непробојне битефовске вечери у Луци Београд, приказали су нам се, у пуном сјају, аутентични позоришни уметници - на метар од нас, без шминке, огољени, под пуним светлом и за њих, и за нас, у представи "Љубав", Александера Зелдина (Енглеска, Француска), истресајући пред нас драму људи смештених у прихватилишту, јер су изгубили посао, или дом. И свима је постало јасно, како Главни програм Битефа треба да изгледа.

Нико не спори да нам је Битеф важан и да нам даје шансу да видимо шта други играју, у свом граду. Али, приказивање иновације, где је једино важна младост аутора, измишљени поднаслови, да би сви нашли, ипак место у селекцији, одсуство правих дебата о (спорном) значају тих представа, па и одсуство критичких текстова о томе, говоре да је Битеф некако постао сам себи сврха, да се догађа за оне који могу да плате 1.500, или 2.000 динара за карту, и за оне, који га организују и чије имагинације је плод.

"Соло"

Можда би убудуће Савет Битефа, Град, зналци, ипак могли да, на предлог селекције, рано, размисле, је ли то тај значајан фестивал на европској позоришној карти, који сви цене и на који хрле, и да ли га треба озбиљније чувати од посрнућа.

Сви морамо да радимо на томе.

БОНУС ВИДЕО: СРПСКА АКАДЕМИЈА НАУКА И УМЕТНОСТИ: Кућа знања и чувар српске културе и идентитета

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ИАКО је јуче многе крајеве наше земље изненадио снег, а температуре су се спустиле за читавих петнаест степени, за најпознатијег хватача змија из Владичиног Хана Владицу Станковића и јуче је било посла.

18. 04. 2024. у 09:40

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ОВО су гробови мојих синова. Стојадина, рођеног 1979, који је погинуо на Кошарама и Стевана, две године млађег, који је 2002, возећи трактор нагазио на противтенковску мину коју су на путу у селу поставили Албанци. Овде на гробљу ми је друга кућа, а она у којој живим са супругом Миладинком Мицом и сином Дарком је неколико километара одавде. И, док сам жив са Косова и Метохије селити се нећу, чуваћу свој дом и гробове синова.

18. 04. 2024. у 10:45

МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ? Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

"МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ?" Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

ЈЕДНА опаска легендарног музичара Момчила Бајагића Бајаге током промоције реиздања прве плоче Бајаге и Инструктора "Позитивна географија", забележена камером РТС-а, постала је вирална на друштвеним мрежама.

18. 04. 2024. у 10:17

Коментари (0)

ГЛОБАЛНО ПРЕДГРАЂЕ У ЂАРДИНИМА:   Колонијалну изложбу Александра Денића отвориће Маја Гојковић, министар културе