ПОУЗДАНА ДЕЛА "НЕПОУЗДАНОГ ПРИПОВЕДАЧА": Велика ретроспективна изложба Мрђана Бајића на свих пет нивоа МСУ

М. КРАЉ

24. 09. 2022. у 11:34

ЖИВИМО у свету и заједници у којој се сви нуде као поуздани приповедачи, они који ће вам рећи истину, и само истину. Хтео сам зато да се измакнем и унапред оградим.

ПОУЗДАНА ДЕЛА НЕПОУЗДАНОГ ПРИПОВЕДАЧА: Велика ретроспективна изложба Мрђана Бајића на свих пет нивоа МСУ

Мрђан Бајић, Фото Бојана Јањић / МСУБ

Јер, кроз читав радни век сам се више бавио тиме да коментаришем и причам приче онако како се преламају кроз мој сасвим субјективни, опажајни и уметнички апарат. Непоуздани приповедач је онај који је јако упетљан у тему. Он има и своје политичке ставове који га онеспособљавају да сагледа неку ширу слику.

Овако је јуче, један од најзначајнијих наших ликовних уметника, редовни професор ФЛУ и дописни члан Одељења уметности САНУ, вајар Мрђан Бајић, објаснио како је изложба, којом ће од данас, на свих пет нивоа Музеја савремене уметности бити представљен пресек његовог укупног рада, добила име "Непоуздани приповедач".

- Уметност нас заправо навигава кроз оно што се око нас догађа, али без тежње да нам предочи апсолутну истину. Јер, претензија да се говори апсолутна истина само води у одсуство слободе - додао је Бајић.

Од 168 дела која чине поставку, чији су кустоси Александра Мирчић и Мирослав Карић, 15 је потпуно нових, наменски рађених. А чак између 70 и 80 одсто изложених радова никада није виђено у Београду.

Први пут у МСУ, Бајић је излагао још као студент, на изложби "Осамдесете" коју је радио Јеша Денегри, а током свих ових деценија, како је рекао, тај однос било је сложен ("било је кошкања, љутили смо се једни на друге"):

- Али, ево у трећем добу, завршавамо у хармонији - казао је уметник.

- Није једноставно ући у овај музеј после Марине Абрамовић, Владимира Величковића и Ервина Вурма. Велика је провокација, да радећи овде локалну ствар, будемо сасвим свесни да одговорно, на глобалном нивоу, производимо најбоље што можемо.

"БРАНДЕНБУРШКА КАПИЈА", Фото Бојана Јањић / МСУБ

Реализација ове, као је оценила Маријана Коларић, директорка МСУ, по формату и комплексности монументалне изложбе, која хронолошки и концептуално обухвата читав ауторов опус, захтевала је исцрпан рад:

- Поставка обухвата и за Бајића важан и неодвојиви цртачки опус као и део са скицама и разноврсним документарним материјалом, који доприноси бољем сагледавању уметниковог ауторског рада и његових многобројних сарадњи са значајним уметницима, као што је чувени британски вајар Ричард Дикон, који ће на наше задовољство бити овде присутан - нагласила је Коларићева.

У договору са аутором, МСУ је планирао и припремао ову ретроспективу са комплексном и хетерогеном продукцијом, две-три године, открио је један од кустоса Мирослав Карић.

- Прави увод су дела која се налазе у Парку скулптура, са радовима наменски насталим за ову изложбу - рекао је Карић, додајући да се кроз различите сегменте, на раличитим нивоима музеја, сагледава и разумева Бајићева уметничка пракса, промишљање медија скулптуре, приступи и стратегије.

- Хронологија креће од другог нивоа, са уметниковим почецима, са реконструкцијама првих самосталних изложби, у Дому омладине и СКЦ-у.

Од првобитних испитивања односа форме, простора, идеје, у радовима који су били између сликарског и скулпторског подухвата, објасио је историчар уметности, поставка прати, развој, елаборацију, њихов силазак са зида и излазак у простор, до момента када Бајић уводи архитектонску методологију:

- Почетак деведесетих, означио је ново уметничко, али и животно поглавље, када је отишао у Париз - наставио је Карић, примећујући за тај период карактеристичне две линије - директно критичко сагледавање ситуације у нашој земља у то доба, као и истраживање феномена различитих врста миграција.

Фото Бојана Јањић / МСУБ

Део поставке, као својеврстан музеј у музеју, је један од најпознатијих и најкомплекснијих пројеката овог аутора "Југомузеј", а посебно је реконструисан и наступ на Бијеналу у Венецији, 2007. На трећем нивоу здања на Ушћу су сегменти "Географија" (са делима насталим после 2015. - "Геостратегија", "Поноћно сунце", "Погледај ме очима Аполона", "Као да се ништа није догодило") и "Историја" (промишљање личног, локалног и глобалног историјског тренутка, у радовима "Сирија", "Рођени у кући која пева ла ла ла", "Споменик споменицима који падају", "Аутопортерет са 13 глава"). Скулптуре мањих формата и цртежи великих формата заузимају четврти ниво, док се у финалу ове скулпторске симфоније налазе дела "Кинески змај на Фројдовој софи", "На лепом плавом Дунаву", "Космонаут са једном руком и статуа са једном ногом".

БАЗА ПОДАТАКА И ДОКУМЕНТАРАЦ

УЗ изложбу, како је објаснила кустоскиња Александра Мирчић, реализован је и пројекат који се бави његовим педагошким радом:

- У сарадњи са катедром за историју уметности Филозофског факултета, омогућили смо студентима да самостално истраже и представе овај сегмент његовог деловања. Они су направили базу података у облику апликације, која омогућава да се прате активности Бајићевих студената, после завршеног факулета - рекла је историчарка уметности и додала да ће бити емитован и документарни филм о стваралачком процесу овог аутора, од атељеа до изложбе.

"ГОРГОНА", Фото Бојана Јањић / МСУБ

СТУДИЈА ЗА СПОМЕНИК ЂИНЂИЋУ

ИЗЛОЖБА се завршава студијом за споменик Зорану Ђинђићу.

- Неправедно сам због овог рада био на стубу срама - рекао је Бајић проводећи новинаре кроз поставку.

- Споменик је урађен и налази се у башти једне фабрике, и сигуран сам да ће бити постављен, онако како је то било испланирано. Не на широким булеварима Новог Београда, како предлажу неке добронамерне колеге, већ у центру града где ће Зоранов глас бити поново враћен, јер га нисмо чули тада када смо могли да га чујемо. За мене је то подсећање, од кога се помало најежим, на то где би само ми данас били да га ова држава није убила. Ето.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

КУРТИЈЕВО ЛУДИЛО НЕ СТАЈЕ: Хитна помоћ упућена ка мосту у Митровици и насељу Три солитера (ФОТО)

КУРТИЈЕВО ЛУДИЛО НЕ СТАЈЕ: Хитна помоћ упућена ка мосту у Митровици и насељу Три солитера (ФОТО)

ПОСЛЕ изненадног десанта такозване косовске полиције и представника Централне изборне комисије на зграду Општине у Зубином Потоку, Аљбин Курти неславно је окончао свој сулуди чин чији циљ је био да Србе на северу Косова и Метохије и физички натера да изађу на његове лажне изборе.

06. 12. 2022. у 15:22 >> 15:25

Коментари (0)