СЛИКЕ ЗАУСТАВИЛЕ ВРЕМЕ: Прва постхумна ретроспективна изложба Дамјана Ђакова (1959-2022) у Галерији РТС

М. КРАЉ

06. 05. 2022. у 09:37

ПОЧЕТКОМ године, после краће болести, напустио нас је Дамјан Ђаков (1959-2022), сликар који особеним и препознатљивим стилом, инспирисаним фрескосликарством и иконама из српске традиције, оставио значајан траг на домаћој, али и италијанској ликовној сцени, а избор његових дела, на поставци "Путовање без краја", од четвртка може да се види у Галерији РТС-а. Реч је о првој ретроспективи после уметниковог раног одласка.

СЛИКЕ ЗАУСТАВИЛЕ ВРЕМЕ: Прва постхумна ретроспективна изложба Дамјана Ђакова (1959-2022) у Галерији РТС

Фото РТС

- Сликарски опус Дамјана Ђакова представља конзистентну архитектонику једног заокруженог света - пише Драгољуб Којчић, у каталогу изложбе. - По природи свога дара и у дослуху са силама судбине Ђаков препознаје своју епифанијску мисију у оловци и кичици. Тако су, већ од првих минуциозних и прецизних потеза који опробавају моћ да загосподари облицима, постављени темељи успона који ће сигурним унутрашњим логосом обликовати ово раскошно дело и бренд савремене српске културе.

После завршене Земунске гимназије, Ђаков је дипломирао у класи професора Момчила Антоновића, на Факултету ликовних уметности. Од 1984. до 2007. године живео је и радио у Италији.

- Дамјан је свој свакако први и највећи продор у планетарни свет сликарства направио у Италији - наводи Којчић. - Његов таленат је, између осталих, открио Риналдо Рота, један од најзначајнијих галериста свога времена и поузданих лансера нових трендова и нових имена, најпознатији по подршци Ђорђу де Кирику. Касније ће галерије Кателани и Буњо својим угледом и својим прворазредним изложбеним просторима стати иза Дамјана и италијанској захтевној публици у више наврата представити његово стваралаштво. Италија је била плодно поднебље за процват и експлозију Дамјанове креативности из више разлога. Не само да је реч о земљи којој је ликовност артерија културе и животног стила, него су у њеном идентитетском обрасцу ширина и посвећеност јединству различитих пакета цивилизацијског наслеђа.

Више од двадесет пута излагао је у Београду, Њујорку, Модени, Венецији, Ђенови, Сијени и многим другим градовима. Учествовао је на више од сто колективних европских изложби и четрдесетак најважнијих европских сајмова уметности. Његови радови налазе се у приватним и музејским колекцијама широм света. Та платна су, како примећује Којчић, "наш живот у свим његовим димензијама и у једном трену - улице којима пролазимо као кроз компримовано време, облаци и шевари који су наша природна сценографија, огледала као наш узбудљиви однос са самим собом и препознавање наших рафинираних страсти које су арома постојања".

- Укинуто је историјско трајање јер, како би то рекао Витгенштајн - вечност је у садашњости! Време је само слика. Оно што је било пролазно и пропадно постало је трансцендентално, унутрашњи свет живота и икона сваког од нас. Речју, ове слике су Дамјаново и наше путовање без краја - закључује аутор текста у каталогу.

СВАКОМ ПОДАРИО АНЂЕЛА

ЉУДСКИ ликови су, како пише Којчић, на Дамјановим сликама сведени на "заводљиви привид индивидуалности и разноврсности", а улице и куће, у урбаним пејзажима, брутално сведени на чисту функцију: - Свака душа изгубљена у безличности конфекцијског одела, кравате, актнташне и стереотипне лимузине, добија анђеоског пратиоца. У последњим епизодама свога стварања Дамјан је брижно и заветно свакоме постављао ваздушастог анђела пратиоца, помало целестијално, помало еротски - закључује Којчић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

КАДА ЈЕ РАК ПЛУЋА ИЗЛЕЧИВ? Докторка Ђурђевић дала одгоор на питање о страшној болести (ВИДЕО)