ПОГЛЕД ИСКОСА - Од интимизма до модернизма

Дејан Ђорић

29. 03. 2022. у 15:03

ГАЛЕРИЈА легата у Београду у време када су државне галерије па и музеји све више полигони за експерименталну уметност и неоавангарду, представља оазу, срећан спој некадашње славе сликарства и нове уметности.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Од интимизма до модернизма

Недељко Гвозденовић, Мртва природа са белом вазом

Не искључујући ниједну опцију у свом програму, под условом да је висококвалитетна, та галерија се показала као предворје за озбиљан улазак младих уметника у јавност као и за подсећање на старе величине. Између галеријске и музејске установе, са четири веће излагачке сале, Галерија легата је идеална за квалитетно представљање пре свега сликарских појава не само из наше средине. До краја марта се у тој институцији одржава изложба слика из легата сликара, професора београдске Ликовне академије и члана САНУ Недељка Гвозденовића (Мостар, 1902 - Београд, 1988). Реч је о једном од наших најистакнутијих представника међуратног и модернизма после Другог светског рата, сликару суптилне тематике чија остварења цене познаваоци. Независан од утицаја тржишта и купаца Гвозденовић је диктирао правила заинтересованима за његова дела, понекад их преправљајући и када су била купљена, после дужег времена их је позајмљивао од власника и радио још на њима. Очигледно је реч о сликару коме је пре свега било важно дело, који је живео за слику, као посвећеник.

Када је долазио у Београд француски председник Валери Жискар д'Естен је хтео да купи само његово платно, као и индијски амбасадор. Дошао је пола сата после заказаног времена, Гвозденовић му је отворио врата, рекао "Ваше време је истекло" и затворио их.

Мало сликара је код нас било тако самосвојно, па ипак, он је имао слуха и за младе и за нове појаве у уметности. Студенти су га због суптилног наступа (када је радио коректуру, обраћао се само поједином ђаку, тако да други не чују, заклањајући се шеширом) назвали маркиз а заслужан је за успех Александра Цветковића. Он је имао успешну каријеру рок басисте, наступао по немачким градовима и изгубио годину на академији. Гвозденовић га је срео на ходнику школе и оштро упитао: "Хоћете ли ви да будете музикант или сликар?", што је Цветковића тргло и вратило уметности.

Гвозденовић је уз Љубицу Цуцу Сокић најизразитији сликар поетских атмосфера и српског интимизма, који као стилска формација траје од Косте Миличевића, Малише Глишића и наших пленериста до Татјане Тање Пировић, Предрага Пеђе Тодоровића, Предрага Пеђе Милошевића и других истакнутих млађих мајстора. То је једна од најређих и најфинијих стилских особености које се могу неговати у ово глуво и глупо доба опште техноманијакалности, рекламократије, идеолошких лажи, вулгарног и варварског обожавања роботике, генетике, дигиталне слике и премоћи визуелног над ликовним.

Интимизам, посебно Гвозденовићев, вид је успостављања превласти чисте ликовности над другим појавама, што је било напуштено у модерни са појавом поп арта, хиперреализма и концептуализма.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне

ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне

СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.

11. 12. 2025. у 16:22

Коментари (0)

БОГ МЕ СПАСИО НАЈГОРЕГ: Аутобус висио над литицом, Босиљчић умало страдао на велики празник - Велику Госпојину славим као други рођендан