ПРВИ ПРАГ СРБИЈЕ: О поетици славног сликара Милића од Мачве у грчу и драми националног доживљаја

Љубиша Ђидић

21. 12. 2021. у 15:31

ЛИКОВНА поетика славног српског сликара Милића од Мачве, на први поглед, добро замотана у историјско вретено фантамагорије и реалистичких сензација, кључа у грчу и драми националног доживљаја у некој својој прадубини, међутим, на површини молитвено снева у идили националног сна.

ПРВИ ПРАГ СРБИЈЕ: О поетици славног сликара Милића од Мачве у грчу и драми националног доживљаја

Фото Приватна архива

О сликарству као облику молитве писао је је родоначелник једног групног портрета са медиалистима - Леонид Шејка (медијала је неким својим филозофским утемељењем могла имати елементе покрета), у чијем се крилу и те како зањихао и Милић од Мачве.

Једна огромна оркестрација опредмећеног света веома препознатљивог националном чулу и укусу, покуљала је из ове наранџасте четкице (са често непогрешно изливаном бојом крви), тресући небо Србије балванима из неке заумне маште.

Када би могла једна "Герника" као моћ идеје или суд вредности са енергијом набијених бикова или енергијом вриштећих коња да бане пред Замак од седам ветрова, где је било природно Милићево станиште, вероватно би Милић занемео, јер ништа од те навале на свој дворац не би разумео. Јер његово сликарство већ прокључало у грчу и драми националног доживљаја, преживело све те походе од изгнанства до бомбардовања такође, увирући у своје хришћанско преображење, јер су људска правда и људско спасење за Србију одавно престали дa постоје.

Сва историјска страва је прохујала кроз његову гушчју кичицу, нестало је Србије убијања и клања, поробљавања и разарања, ни камен каменом, ни семе семеном.

Фото Приватна архива

Његов историјски циклус "Косово први праг Србије" (сада легат од око 150 слика дарованих вољеном граду епске поезије,царском Крушевцу) ликовно се зауставио као и већи део његовог позног сликарства, у оној фази у којој је метафора, у приземној, скоро вулгарној реалности, ушла у у идеју знака, симбола, отцепљене мисаоне грудве.

Иконописачки занат којим је направио ниску сопствених икона, а историјских, личну сугестивност, а друштвену, потпуно препознатљив национално, а истовремено читљив универзално, заледио се код Милића у оној ликовној фази, у оној ликовној сензацији у којој се догодио тај протутњали крик, преображавајући ехо звука у меки молитвени тон.

Као иконе смирено гледају портрети српских владара и јунака, њихове круне су цркве на њиховим главама, они су потпуно статични, јер њихова христољубива дубина говори о катарзи у којој су се историјски затекли. У којој су објашњавани сликаревим мастилом које је умакао у пророштво предсказане нам будућности, и прошлости предсказане из те исте будућности.

Милић од Мачве, Фото Б. Ђорђевић

Има међутим у овом циклусу и једна слика која се зове "Распеће Косова: плач Матере Божје" (1984 год. 2х1,5 м ). Србија уместо Христа, разапета на крсту, Христос у својој детињој кади у којој се купа, Срби се купају у дну у свом пакленом казану, у свом проклетству, лево и десно су нарикаче, сведоци и они наредни, само слепи гуслар показује високо прстом тамо где је распеће, не тамо где је пејзаж Србије са црквама, дрвеним плетеним тарабама, не тамо где језиво хуче његови громогласни балвани, већ управо тамо где је све то.

Да ли би "Герника", бомбардована као и Србија, у идеји зла и насиља оног бика, и коњ у идеји доброте и испаћеног провришталог народа, да ли би бар пред распећем Косова, односно Србије, могла да нађе у Милићу своје уметничко рођаштво ?

Да ли би се због ове копче, за коју смо покушавали да потражимо природни материјал, од неког природног гвожђа, да ли би се наљутили Пикасо и Милић.

Уосталом, зашто би они морали знати шта су све хтели!

Док историја не слегне своју прашину (не знам коме би се данас чак и ово мало овакве прашине могло бацити у очи) - њој ће, вероватно, ово дизање прашине бити само забавно!

(О двадесетогодишњици Галерије Милића од
Мачве "Косово, први праг Србије" у Крушевцу)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

НАЦИОНАЛНА полиција ухапсила је данас у Мајамију Давида Кнежевића, супруга Ане Марије Кнежевић Хенао, Колумбијке која је нестала у Мадриду 2. фебруара. Давид Кнежевић, држављанин Србије, био је главни осумњичени откако су америчка полиција и ФБИ прикупили доказе да је реч о насилном нестанку, сазнају шпански медији.

06. 05. 2024. у 17:33

Коментари (0)

ШЕШЕЉ О ЧУДНОЈ ИЗЈАВИ ПРЕДСЕДНИКА УКРАЈИНЕ: Нико не схвата озбиљно то што Зеленски говори