ПОГЛЕД ИСКОСА - Уметност као семе
СЛИКАР Андреј Конопек (Београд, 1987) се између својих све учесталијих самосталних изложби у Данској и Немачкој поново представио београдској публици у малој, али престижној Галерији Дар Мар.
"Семе 1"
Изложио је слике и насликане објекте, доказавши да је после цртачких бравура успешно освојио слику, што многим сјајним цртачима не полази за руком. Изложбу је назвао "Семе", али ту биолошку, елементарну тематику не треба дословно схватити. Разигране форме на његовим радовима не само да се мешају, потичући концепцијски из прастарог, магијског и уметничког принципа метаморфозе, већ се доживљавају као живе, клијајуће, растуће, или у покрету као поскакујуће и гњечеће. Тако биљно семе као најмање видљиво полазиште природног живота надрасте у грање и животињске облике, са многим антропоморфним траговима. Семе се између осталог преображава и у кости прадавних иницијација (Данилов би рекао "Тотемски очишћена кост"). Са пореклом у култовима природних религија, шаманског погледа на свет и уметност, толико блиског ликовним ствараоцима, Конопек истражује слојеве органског и древног, митско порекло живота. Он је уметник који се бави примордијалним, који поставља кључна питања попут оних о вези човека и природе или повезаности уметности и живота.
У доба дигиталне надмоћи и извештачености екранске слике, која и физички води у болест, у време електронског муља сваке врсте и техно гуруа, уметност је у сенци технологије.
Конопек је стога нека врста ликовног контрареволуционара који опомиње и позива на повратак исконском. Није неки конзервативни традиционалиста, заклоњен иза свог сумњивог заната, већ жива стваралачка личност која ослушкује дамаре времена. Он тражи путеве изласка из кризе, зато је његово сликарство дубоко лично, доживљено и драматично, можда и мучно. Као и други млади уметници фантастичне вероисповести почео је у озрачју медиалних харизмата, али он није неки њихов сателит већ млади наследник, који наставља тамо где се временски природно прекинуло дело великих сликара. Његова линија је од првих цртежа и на већем формату била осетљива за унутрашње пориве једне изразите осећајности. На сликама скоро монохроматски решеним, боја је исто тако суптилно присутна, у траговима, као неки лавирунг, у тек назначеним пастелним тоновима, дискретно, у дослуху са цртежом. Драган Лубарда би рекао: "Све је нацртано осим сензибилитета". Реч је о једном од перспективних уметника, у кога колекционари већ улажу, који је освојио галеристе и публику.
Конопек открива у роботској ери семе као онтолошки и органски принцип и попут врача враћа точак историје и историје уметности на прастаро. Поједини познаваоци су писали о 30.000 година модерне уметности. Има ли у зори екологије ичег модернијег, актуелнијег и напреднијег од повратка на првобитно? То је одговор на све кризе па и на кризу уметности.
СУКОБ НАМ ЈЕ ПРЕД ВРАТИМА Руте упозорава: Ми смо следећа мета Русије
РУСИЈА би могла да буде спремна да употреби војну силу против НАТО-а у наредних пет година, сматра генерални секретар НАТО-а Марк Руте.
11. 12. 2025. у 15:46 >> 16:40
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне
СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.
11. 12. 2025. у 16:22
"СТИГЛИ СРПСКИ ХУЛИГАНИ!" Аустријска полиција плаши грађане по улицама Граца због навијача Звезде
Штурм Грац и Црвена звезда играју утакмицу у Лиги Европе, а пред тај меч аустријска полиција је урадила нешто несвакидашње.
11. 12. 2025. у 16:15
Коментари (0)