ПОЗОРИШНА КРИТИКА - ОДЈЕЦИ 54/55. БИТЕФА: Наручена спонтаност извођача

Пише Драгана Бошковић

08. 10. 2021. у 21:00

"Римини протокол" из Берлина, коју чине редитељи Хелгард Хауг, Штефан Кеги и Данијел Вецел, ове године нису морали да финансирају ни скупе авионске карте за долазак у Београд, ни да плаћају камион за превоз декора, ни да обијају прагове за дневнице извођача... А Битеф није плаћао трошкове смештаја, све оно што домаћину припада. Јер - учесници "Конференције одсутних" су они гледаоци, који те вечери прате представу из сале.

На позив медијатора (електронски генерисан глас), на нашем језику, из публике се јавља мада гледатељка, која каже да има сценског искуства, као балерина... Чита текст, који јој је дат, о туђој судбини... За следеће читање излази још младих људи, од којих неко каже да је полазник драмског курса... Онда се интерпретатору судбине одсутних каже, да ће му шапутати у ухо шта треба да пренесе, или да уради. Медијатор каже да је све, сцена, учесници, опрема, домаће. Ако се нико из публике добровољно не јави да буде "презентер", представа ће се прекинути... Није се прекинула, а да се само једна од наших етаблираних позоришних посленица јавила да изађе на сцену. Сви остали су били младеж, са којом је то, изгледа, претходно договорено. Јер, како бисмо ми, у одређеним годинама, "ђускали" по задатку, дајући публици импулс да и они заиграју...

Судбине учесника конференције, које би биле потресне и изазвале емпатију код гледаоца, тако посредоване, изазивале су веће интересовање за начин на који су наивно испричане, него за трагику коју носе.

Конференција о последицама глобализације, на које учесници нису морали да путују (а неки баш то највише воле), дала је прилику да њихов идентитет преузме "случајни партнер", један од оних, који су дошли да доживе представу, или бар поруку, а не да је пренесу. У овој механици је дозвољено и мало се поиграти:рекоше да је једна прича измишљена, због подстицања пажње публике, окупиране страшним истинама...

Стручњак за најдубљу бушотину на свету из Јакутска, лекар који лечи хронични бол, избеглица из Северне Африке, остављена на Самосу у очекивању азила, заступник добровољног истребљења људи за добробит планете, адвокат који се бори за правду ратних злочинаца на међународним кривичним судовима... Добили су београдско тело, лице и глас коме се нису надали - актера представе "Конференција одсутних", који је и сам позоришно неприсутан. И то због одсуства сценских вештина да покаже, доживи и пренесе емоцију, што се постиже процесом стварања представе, који се поступком "Римини протокола", као и присуство и размена, две најважније позоришне тајне, негира.

Младеж се лепо забављала, и њихови другари у публици. Предуго је трајало.

НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО? Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

"НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО?" Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

УЧЕСНИЦИ међународне седнице о безбедности у Санкт Петербургу дошли су до закључка да је резолуција о наводном геноциду у Сребреници, коју Немачка промовише у УН, лицемерје и извртање чињеница, изјавио је секретар Савета безбедности Русије Николај Патрушев.

25. 04. 2024. у 18:08