КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Бисер у шкољци

20. 07. 2021. у 16:18

ДНЕВНИЧКО-путописна књига Ненада Шапоње "А Брисел се да преходати лако" коју је објавио новосадски "Сајнос" 2018. године, а која је ове године понела награду Библиотеке града Београда "Мома Димић", особен је дневник, као и путопис, и то из много разлога.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Бисер у шкољци

Основни је тај што њен аутор није туриста већ наш изузетно значајан културни посленик - песник, књижевни критичар, приређивач антологија, издавач - који у свет иде готово увек књижевним пословима, па тако сваку земљу, сваки град и све што происходи из намере, као и циља путовања, доживљава дубоко, изразито нијансирано и комплексно, истовремено и врло рационално, као успешан пословни човек, али и са психолошког, социолошког, економског, па и политичког и геополитичког становишта, што је најважније, и као велики читалац.

Могуће је да понешто од наведеног звучи парадоксално, па и претерано, но ипак није реч ни о парадоксу, ни о претеривању. Сва та становишта једног човека могућа су због његових великих, врло живих, динамичних, увек свежих искустава чија је одлика поузданост, а која происходе из отвореног ума, чула и неоптерећености предрасудама.

Аргументе за све наведено налазимо, на пример, у томе како Ненад Шапоња исказује жељу, истовремено и чежњу, да његова земља буде део света у културном смислу, разумевајући значај књиге као ретког, изузетног бисера у шкољци, којег би требало показати свету. Осим тог сазнања, из ове књиге стичемо и фасцинантна сазнања о томе колико је у свету озбиљног издаваштва, са жељом да се сопствена земља представи, а њена књижевност пресади у друге језике, могуће продати издавачких права, колики су тиражи књига у Кини, које књиге имају повлашћено место у књижарама те земље, какав је однос према књижевности за децу у Шведској и још много тога. Но, то је тек један аспект ове слојевите и занимљиве књиге из које се из пера поузданог приповедача, када рукопис добије одлике романескног, може сазнати о занимљивим, заправо изузетним људима и местима. Приповедач и те људе и та места представља по њиховим специфичмостима, а најпре по лепоти, јер то у њима прво и види - зато што је такав његов доживљај људи и света, као и књига различитих култура чије му је читање омогућило осећај да је на тим местима већ био, чак и када је на њима први пут.

Ова књига, а искуство читања Ненада Шапоње пре свега, сведоче о томе да је свет један. То видимо по истоветности његовог читалачког укуса са укусом његових пословних сарадника с различитих тачака земаљске кугле међу којима су му многи, управо због књижевности, постали пријатељи. То видимо на основу блискости људи који у континуитету, на различитим местима, пишу своју заједничку причу. То, коначно видимо, и по могућности да се у истом пиву ужива у Немачкој, у Израелу, у Аргентини, као и у Новом Саду.

Дневничко-путописну књигу Ненада Шапоње "А Брисел се да преходати лако", која би заправо могла имати бар још десет примамљивих наслова, иако врло динамична, узбудљива и због искустава њеног аутора, истовремено и приповедача, несвакидашња, не би требало читати у даху, напротив. Требало би је читати врло лагано, можда чак по датумима записа, како би читалац могао да се довољно наужива у лепоти коју доноси - из различитих крајева света, којих се сећамо, иако у њима никада нисмо били, из књига које су на свим тим местима, на било којим местима, велики разлог за радост.