ВАРАЈУ СА ПАРФЕМИМА, АЛИ И ОДЕЋОМ: Нова листа од 435 продаваца који раде на црно, не постоји могућност враћања или замене

Е. Б. ТАЛИЈАН

21. 04. 2022. у 11:18

НОВА листа од 435 продаваца за које се сумња да продају робу на црно путем инстаграм и фејсбук профила доступна је јавности на званичним страницама Националне организације потрошача Србије (НОПС) и Удружења за заштиту потрошача Војводине.

ВАРАЈУ СА ПАРФЕМИМА, АЛИ И ОДЕЋОМ: Нова листа од 435 продаваца који раде на црно, не постоји могућност враћања или замене

Фото Shutterstock

Ове две организације наставиле су са евидентирањем трговаца који не послују у складу са законом и поново упозоравају грађане да уколико пазаре од таквих продаваца, тешко ће моћи да уложе рекламацију и остваре своја права. Како расте потражња у онлајн куповини, тако се повећава и број нерегистрованих трговаца, и зато купци треба да буду опрезни.

- Држава је оштећена за милионе динара на месечном нивоу од неплаћеног пореза - истиче Марко Драгић из НОПС-а. - То су профили на друштвеним мрежама са највећим бројем пратилаца и ако сваки пети купи неки производ, ти трговци остварују велику добит, и нелојална су конкуренцију свима који раде у складу са законом. Доводи се у питање и порекло производа које нуде. Тиме би инспекција требало да се бави, а ми ћемо им доставити списак онлајн продаваца који смо евидентирали.

Он наводи да је провера обухватала и трговце које су пријављивали потрошачи који су имали лоше искуство. У највећем броју случајева, како истиче, ради се о продаји одеће и обуће, као и парфема и различитих суплемената који се користи као додаци исхрани.

- Грађани се највише жале, јер нису добили одговарајући квалитет који су наручили и што у стварности производ није као на слици - каже Драгић. - Углавном су имали проблеме и због више цене од првобитно договорене. Затим, купљену робу не могу да врате или замене, или није уопште стигла, и сличне тешкоће.

Ове проблеме, како указује, купци имају и са регистрованим продавцима, али они могу да остваре своја права. Они који пазаре од трговаца који раде на црно, то чине на сопствени ризик, јер у тим ситуацијама одредбе Закона о заштити потрошача не могу да се примене.

- Зато је остваривање њихових права знатно отежано - наводи Драгић. - Продаја на црно треба да се пријави инспекцији и да се поднесе тужба за накнаду штете уколико је могуће идентификовати особу која је продала робу. Међутим, ретко ко се упушта у то, углавном сви одустају.

Продавци који тргују путем интернета, према Закону о електронској трговини, обавезни су да на видном и доступном месту назначе пословно име, адресу седишта, контакт податке, матични и ПИБ број, као и детаљне податке о цени производа, који укључују и трошкове доставе и остале манипулативне трошкове. Када онлајн продавац поседује све те податке, и уколико су тачни, како истичу у НОПС-у, сматра се да послује у складу са законом. Приликом куповине, у тој ситуацији, примењују се одредбе Закона о заштити потрошача и других прописа који регулишу продају ван пословних просторија.

Поводом црне листе трговаца коју су објавили, НОПС и Удружење потрошача Војводине наводе да је претпоставка да на списку постоје и трговци који су, евентуално, и регистровани, а ту су се нашли, јер не поштују закон. Они указују и да ће сваки онлајн продавац који достави доказ да послује у складу са Законом, бити уклоњен са листе.

Из НОПС-а упозоравају и да је борба са овим трговцима који раде на црно велики изазов, јер за пет минута може да се направи неки профил на друштвеним мрежама и огласи продаја робе. Зато, како истичу, државни органи и инспекције морају да иду у корак са временом и са технолошким иновацијама, како не бисмо дошли у ситуацију да закони постану непримењиви у пракси.

СПИСАК НИЈЕ КОНАЧАН

"ЦРНИ" списак трговаца није коначан, већ се свакодневно ажурира - наводе у Националној организацији потрошача Србије.

- Проверавали смо профиле на друштвеним мрежама који имају највише пратилаца, али има и других који крше закон и зато настављамо евидентирање.

Они истичу и да је велики број онлајн трговаца са претходне црне листе угасио своје профиле, а неколицина је прешла у легалне токове пословања и регистровала своје фирме. НОПС позива потрошаче који имају било какав проблем са продавцима на друштвеним мрежама да им доставе њихове профиле.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

ЛОВАЧКИ САВЕЗ ПРЕТИ ТУЖБОМ КАРЛЕУШИ: Позвали и Топалка - шта он каже на то