УМЕСТО ДА ПРОДАЈУ ЈАСТУК, ОНИ ГА ИЗНАЈМЉУЈУ: Трговци који робу продају ван пословних просторија смислили нови начин за обмањивање грађана

Е. Б. Т.

25. 11. 2021. у 12:43

ТРГОВЦИ смислили нови начин за обмањивање купаца! У намери да избегну обавезу да поштују Закон о заштити потрошача, а тиме и права која су овим актом загарантована, одређене компаније са купцима уместо купопродајног, склапају уговор о закупу. То не би било кршење закона да они информишу потрошаче шта то значи и каква је разлика између ове две врсте уговора, међутим, они то не чине.

УМЕСТО ДА ПРОДАЈУ ЈАСТУК, ОНИ ГА ИЗНАЈМЉУЈУ: Трговци који робу продају ван пословних просторија смислили нови начин за обмањивање грађана

Архива

Ово је нова пракса компанија које продају робу ван пословних просторија, на такозваним презентацијама или доласком на кућну адресу. Познато је да су њихова циљна група углавном старији грађани, претежно пензионери, који нису довољно информисани о својим правима.

Тако је један Новосађанин, који је од фирме "Леомакс интернешнел" пазарио два јастука за скоро 60.000 динара, био изненађен када је схватио да је у статусу закупца. То значи да може да постане формални власник јастука тек отплатом свих рата, односно када истекне уговор о закупу. У међувремену, може да раскине уговор, али му се новац не враћа, већ све рате које је платио, задржава трговац.

Кршећи закон, продавац је избегао да му све то објасни и довео га у заблуду. Купац је хтео да врати производ након 14 дана, на шта би имао право, у складу са Законом о заштити потрошача, да је закључио класичан уговор о продаји. Међутим, како је склопио уговор о закупу, то није могао да учини. Национална организација потрошача Србије (НОПС) упозорава грађане да пазе шта потписују.

Поставља се питање и шта се дешава са робом коју је неки потрошач, у статусту закупца, користио неколико месеци, а онда одлучио да врати. Да ли се тај производ, који је коришћен одређено време, онда продаје другом купцу? Оправдано може да се претпостави да је тако. Трговац сигурно не баца такву робу. Уколико продавац није обавестио тог другог потрошача да му нуди употребљавани производ, то представља кршење закона и несавесно поступање. На интернет-сајту и фејсбук-профилу компаније "Леомакс" се то не помиње, тако да се може закључути да грађани нису обавештени да ли ће им "запасти" секнд хенд роба.

Код ове компаније посебно би било скандалозно уколико оно што је коришћено заврши код наредног купца, јер они продају производе за спавање - јастуке, простирке, постељину, чак и маске за лице.

Марко Драгић из НОПС-а наглашава да трговац има обавезу да објасни разлику између купопродајног и уговора о закупу, а уколико то не учини крши закон. Он објашњава да недостатак информација збуњује потрошача.

- Купац и када склопи купопродајни уговор са трговцем који продају обавља ван пословних просторија, може да плати производ на рате - прецизира Драгић. - Али, у том случају има право да га врати у року од 14 дана без образложења уколико је продавац доставио образац о одустаjaњу о куповини. Ако трговац није испунио ту законску обавезу, онда купац има рок од годину дана да одустане.

Код уговора о закупу, како наводи, потрошач има право да га раскине, али тај новац му се не враћа.

 

Архива

- Купац плаћа месечне рате, обично је то на годину дана - каже Драгић. - Тек када измири обавезе постаје власник производа. Док не отплати рате, може сваког тренутка да се предомисли. То може да учини, на пример и после шест месеци, онда враћа производ и раскида уговор, али ни динар од онога што је уплатио до тог тренутка му се не враћа, све задржава продавац.

Он истиче и да је њихова организација решила проблем потрошачу из Новог Сада, који је хтео да врати јастук после 14 дана и тада сазнао да је у статусу закупца. Саветује грађане да се добро информишу на шта пристају и да имају у виду да је приликом склапања уговора о закупу обим њихових права знатно сужен.

БЕЗ ОДГОВОРА

КОМПАНИЈА "Леомакс интернешнел" није одговорила на питања наше редакције у вези са закључивањем уговора о закупу са потрошачима. На свом фејсбук-профилу наводе и да њихов "леомакс" систем за спавање решава одређене здравствене проблеме, попут бола у леђима, мигрена, избегавања закривљености вратних пршљенова. Поставља се питање да ли су ти производи медицински испитани и да ли имају одређене сертификате да би могли тако да их декларишу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

НА ПРЕЛЕПОЈ ЕГЕЈСКОЈ ОБАЛИ: Ексклузиван хотел са одличном услугом, врло специфичан по томе што је смештен на сопствено полуострво