МИ, ПИЛОТИ ОДЛУКЕ ДОНОСИМО У СЕКУНДИ, АЛИ ХЛАДНЕ ГЛАВЕ: Гости "Новости" Горан Грозданић и Дина Лаловић

Сандра БУЛАТОВИЋ

28. 02. 2022. у 09:45

ГОРАН Грозданић лети пуне четири деценије. Толико је прошло како је, тада као копилот, ушао у пилотску кабину.

МИ, ПИЛОТИ ОДЛУКЕ ДОНОСИМО У СЕКУНДИ, АЛИ ХЛАДНЕ ГЛАВЕ: Гости Новости Горан Грозданић и Дина Лаловић

Фото Никола Скендерија

Данас је извршни директор за саобраћај и чешће је у канцеларији, али и даље понекад лети. Дина Лаловић у авиону седи на месту копилота. За Гораном је пуних 18.000 сати летења и сигурно 10.000 полетања и слетања, док је Дина тек на почетку. Она небом језди тек 1.300 сати, али верује да ће уписати импресивне резултате.

Обоје су део посаде "Ер Србије". Горан је започео каријеру у "Јату" као копилот на авиону DC-9, а Дина као стјуардеса нашег данашњег националног авио-превозника. Обоје од детињства нису сумњали које ће униформе једног дана обући.

- Завршио сам земунску класичну гимназију и желео сам одмах да се школујем за пилота - присећа се Горан.

- После основне школе, желео сам у Војну ваздухопловну гимназију "Маршал Тито" у Мостару, али ме је мајка наговорила да завршим најпре Земунску гимназију. Обећала је да се, ако и четири године касније то будем желео, она неће мешати. Тако је и било. И тада сам желео да будем пилот, али сада цивилни.

Фото Никола Скендерија

Саговорник "Новости" додаје и да је морао да прође здравствени део теста, да би постао пилот:

- У то време је постојала само једна лекарска комисија на нивоу СФРЈ, Војно-летачка лекарска комисија. Био је изузетно ригорозан тест. Трајао је пет дана. Један читав дан су се пролазиле психолошке провере и разговарало са психологом и психијатром. Ако не видите добро, не чујете добро, немате добар ноћни вид, немате психофизичке и менталне способности - немате никакве шансе.

Моћ расуђивања и исправно одређивање приоритета је изузетно важно у овом послу.

Минимални страх је стимулативан, али кога стрепња паралише, о управљању авионом не треба ни да размишља.

- Некад се у авиону више ствари дешава истовремено. Морају се знати приоритети, да не би дошло до несреће - искрен је пилот Грозданић. - Пилот поставља приоритете и у складу са тим одлучује шта прво мора да реши, након тога решава други проблем, а трећи некад не мора ни да реши. И ту је важан тимски рад. Капетан на крају доноси одлуку, али мора да узме све елементе у разматрање.

Фото Никола Скендерија

И после толико година летења, Горанов досије је празан - није имао ниједну нерешиву ситуацију. Лоше време, јаке ветрове, па и отказивање техничких система авиона, решавају хладна глава и јасне процедуре.

- Летео сам и за другу компанију, био сам и инструктор и испитивач - додаје Грозданић. - У јужној Ирској, на једном аеродрому писта није у правцу исток-запад, који је прилагођен доминантним ветровима, већ има правац север-југ. Слетао сам са јаким бочним ветром и пљуском, готово се ништа није видело, али се све добро завршило. Имао сам лет за Осло, аеродром Торп. Била је ноћ и изузетно јака снежна мећава. Када смо слетели персер није могао десет минута да отвори врата авиона.

Наш саговорник сећа се и како је једном у југозападној Ирској био изузетно јак, маховит бочни ветар:

- Тада сам први пут доживео да авион буквално шкрипи. Али, видео сам да гађам писту. Могао сам да слетим без проблема. Међутим, уколико схвати да не може, пилот мора одмах да донесе одлуку. Десило ми се да откаже мотор на полетању из Каркасона у Француској.

Фото Танјуг

Када је Звезда играла у Барију, звали су ме да идем ненадано. Требало је вратити много људи. При повратку, надомак Београда, одмах после Ваљева, отказала је хидраулика. И - ништа. Када примените процедуре, све је у реду. Ми смо све то вежбали.

На питање да ли даје предност неком типу авиона, Горан нема дилему. То је летелица у којој је провео део каријере - "боинг 727".

- Нема пилота који је управљао "Б 727" а да му то није најбољи авион којим је летео у животу - каже Грозданић.

- То је био тромоторни авион. Имао је сјајне перформансе. Могао је да лети са 0,86 до 0,88 маха. То је јако брзо. Данашњи "ербас 320" лети брзином од 0,76 до 0,78 маха.

Дина Лаловић је завршила Факултет организационих наука. Одмалена обожава авионе и летење. Отац јој је авијатичар и желела је да крене његовим стопама. Каријеру у "Ер Србији" је започела као стјуардеса.

- Било је незамисливо да жена буде пилот - прича Дина.

- Када сам се запослила као стјуардеса, видела сам да "Ер Србија" даје шансу женама. После мастер студија уписала сам Пилотску академију. Трајала је две године. Имала сам велику срећу да је у том моменту расписан конкурс и успела сам да се запослим. Прошла сам конкурс, технички испит, симулатор, лекарски преглед. Завршила сам обуку и копилот сам авиона АТР. То је тип авиона са елисама и лети на мањим висинама. Једина сам жена копилот на АТР.

Додаје да није имала незгодне ситуације, али да је повремено било турбуленција. Тиват је, каже Дина, увек изненађује, чак и кад је лепо време:

- Увек пре поласка проверимо детаљно временску прогнозу дуж читаве руте, као и околне градове, да бисмо били спремни за све ситуације.

На питање верују ли у тврдње да су наши пилоти међу најбољима, Горан и Дина нам одговарају да погледамо статистику и да ће нам онда све бити јасно.

- Најбезбеднији вид саобраћаја је авио-превоз - сигуран је пилот Грозданић. - Много мање несрећа има у ваздухопловству, него у поморском и друмском саобраћају. Погледајте статистику и видећете какви су пилоти.

Горан превазишао много пута отказивање техничких система, Дина је једина жена копилот на АТР типу авиона, Фото Никола Скендерија

НИ СВАКИ АЕРОДРОМ НИЈЕ ИСТИ

НИЈЕ сваки аеродром исти. Међу онима на које се мора слетати са посебном тактиком, а до којих стиже и "Ер Србија" је ваздушна лука на Самосу.

- Из бивше Југославије, то је Дубровник - каже Горан Грозданић.

- Врло споран. Конфигурација терена је таква. На "Ћилипе" не можете да слетите када је изузетно јака бура. Бура је маховит ветар и може да буде споран. Аеродром у Ријеци може да буде проблем, јер је постављен бочно у односу на буру. Тиват је специфичан, јер не можете да му приђете из правца, морате из угла. Захтеван је. Подгорица може бити проблематична када је изузетно јак јужни продор. Радио сам процедуру како да се у Подгорицу слети и по погоршаним условима. Зато све поменуто вежбамо на симулатору како бисмо у стварним условима могли безбедно да обавимо лет.

ИНСТРУКТОРИ УЈЕДНО И ПСИХОЛОЗИ

ПИЛОТ Горан Грозданић је радио и као инструктор и као испитивач пилота на обуци. У тим улогама, каже, човек треба да буде двострука личност.

- Некад и они који много знају нису најбољи инструктори - каже Горан.

- Тајна је да извршите пресек менталног склопа сваког ученика, јер своје знање презентујете у складу са менталним склопом ученика. Да му дајете ветар у леђа током читаве обуке. Учио сам доста психологију и то ми је помогло. Али кад сте испитивач, онда се не прилагођавате кандидатима. Апсолутно исти критеријум мора да важи за све.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више патриота за Украјину

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више "патриота" за Украјину

ВАШИНГТОН још нема бесплатне системе противваздушне одбране "патриот" који би могли да буду пребачени у Украјину, произилази из интервјуа са америчким саветником за националну безбедност Џејком Саливаном за МСНБЦ.

26. 04. 2024. у 19:17

Коментари (0)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!