МОСТ БИ КОТОР ИЗБРИСАО СА ЛИСТЕ БАШТИНЕ УНЕСКА: Деценијска дилема на који начин спојити обале Бококоторског залива

Витка Вујновић

12. 12. 2021. у 08:30

ДЕЦЕНИЈАМА се у градовима Боке у Црној Гори кроз неиспуњена, а честа предизборна обећања донедавно владајућег ДПС, ломе копља око начина на који би требало спојити обале залива између Херцег Новог и Луштице.

МОСТ БИ КОТОР ИЗБРИСАО СА ЛИСТЕ БАШТИНЕ УНЕСКА: Деценијска дилема на који начин спојити обале Бококоторског залива

Бококоторски залив мора да буде заштићен, Фото В. В.

Најчешће помињана могућност је мост у теснацу Вериге којим сада броде трајекти "Поморског саобраћаја".

Друга опција јеподморски тунел. Оба решења имају поборнике и међу лаицима и међу стручњацима.

Надлежни за заштиту културних добара, с друге стране, упозоравају да би градња моста могла утицати на то да Котор буде избрисан са Унескове листе светске баштине. И са градњом подводног тунела до Луштице треба бити опрезан јер се и тај део налази у заштићеној зони. Из Министарства капиталних инвестиција недавно су Центру за истраживачко новинарство потврдили да одлуку још нису донели. Председници бокешких општина сигурни су да се не сме угрозити статус који Котор има. Отвара ли то шансу за алтернативну опцију, подморски тунел од Зеленике у Херцег Новом до Луштице?

С једне на другу обалу и даље једино бродом, Фото В. В.

Подсетићемо, мост или тунел у теснацу Вериге Комитет за светску баштину први пут је помињао 2005. године, а 2007. упућен је захтев Црној Гори да позове мисију Међународног савета за споменике и локалитете (ИЦОМОС) како би испитала одрживост предложеног пројекта и његов утицај на културне и пејзажне вредности заштићеног подручја. Оцена је била негативна, мост би пресецао најважнију визуелну осу залива, а неприхватљиве су биле и оцене утицаја на културну баштину и пејзаж Боке. У Министарству капиталних инвестиција још немају довољно студија на основу којих би дали предлог Влади за коначно решење проблема. Недостаје и финансијска елаборација. За њих је сигурно једино да ће испоштовати став струке и подржати варијанту која испуњава и наше и светске прописане услове и стандарде.

За председника херцегновске општине Стевана Катића мост или тунел су од "неупитног значаја за целу Боку и Црну Гору, али је истог значаја и сачувати статус Котора као града на листи светске културне баштине". У светлу тих чињеница Херцег Нови ће подржати само оно решење које је прихватљиво за Унеско.

Нерешена дилема отвара простор за трећу опцију, спајање обала залива подморским тунелом од Зеленике и Кумбора до Луштице. Око тог предлога постигнут је висок степен сагласности међу председницима бокешких општина и Будве, а ово решење које они сматрају оптималним и одрживим, требало би да буде и државни приоритет.

ОБЕЋАВАЛИ АЛИ НИСУ ИСПУНИЛИ

ПРЕ две године из Министарства саобраћаја саопштено је да је мост дефинитиван избор.

Речено је и да су за тај капитални пројекат заинтересовани многи инвеститори из света, између осталих Азербејџанци и Кинези. Вредност пројекта била је процењена на око 150 милиона евра, а према тада актуелном идејном решењу, мост је требало да буде висок 65 метара, дуг хиљаду, да има четири траке, прилазне саобраћајнице и обилазницу око Тивта.

Да ће градити мост, из Владе Црне Горе саопштено је и 2017. Тада је пројекат процењен на 140 милиона евра, а било је најављено и расписивање међународног тендера за избор извођача радова.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (2)

НА САМО ДВА САТА АВИОНОМ ОД БЕОГРАДА: Одлична дестинација за летовање - сви детаљи резервације и аранжмана