ПАШИЋ ОДБИЈА ТАЈНЕ НАГОДБЕ: Немци су преко емисара нудили Србији сепаратни мир

Милош Ковић

18. 02. 2021. у 18:00

НЕМЦИ су током 1915, па и за време похода на Србију, преко незваничних емисара, наговарали владу Николе Пашића на сепаратни мир и нудили јој територијалне уступке. Углавном су мислили на спајање остатака Србије и Црне Горе, без делова које би узеле Аустроугарска и Бугарска, и њиховог изласка на море у северној Албанији.

ПАШИЋ ОДБИЈА ТАЈНЕ НАГОДБЕ: Немци су преко емисара нудили Србији сепаратни мир

Фото Архива

За разлику од хабзбуршке дипломатије, Немци нису предвиђали постојање независне албанске државе. И Берлин и Беч су, начелно, били спремни да пристану на припајање јужних албанских крајева Грчкој, не би ли ову привукли у свој табор.

Овако промењен однос снага на Балкану би потом, у ширим оквирима царинске уније Немачке и Аустроугарске, нашао своје место у грандиозном преуређењу Европе. Од Белгије, Холандије и Скандинавије до Османског царства, требало је да се, у непрекинутом ланцу, простиру земље под контролом Немачке и њених савезника. Кључни услов за то био је слом Србије.

НЕМАЧКЕ понуде за Србе наилазиле су, међутим, на одлучно одбијање Беча, решеног на коначни обрачун са својим јужним суседом. У томе је нарочито била одлучна хабзбуршка војска, на челу са Конрадом фон Хецендорфом. Ни Пашићева влада, иако је имала контакте с немачким емисарима, није показивала занимање за тајне нагодбе, иза леђа Антанте. У томе се, према сазнањима Лондона, Петрограда и Париза, Влада Србије суштински се разликовала од Владе Црне Горе; краљ Никола Петровић је са Централним силама ступио у много озбиљније преговоре. Његови синови, Данило и Мирко, Берлину и Бечу ће нудити своје услуге у смиривању српских националиста и одметника.

Ратни циљеви Србије објављени су већ 4. августа 1914. прокламацијом регента Александра Карађорђевића, потом циркуларном нотом Пашићеве владе од 4. септембра 1914. и коначно Нишком декларацијом Народне скупштине, објављеном 7. децембра 1914. године. Тако су се сви кључни чиниоци српске политике - круна, влада и скупштина - сагласили у намери да рат за опстанак Србије претворе у борбу за ослобођење и уједињење Срба, Хрвата и Словенаца.

То је, наравно, подразумевало припајање територија које су се тада налазиле под хабзбуршком влашћу.

У ТОМ тренутку, на југословенску идеју се гледало као на начин превазилажења вековних, секташких сукоба између суседа истог језика и етничког порекла, али различитих вера.

Уместо трпљења спољних утицаја, који су суштински водили бескрајним верским сукобима, требало је створити заједничку, велику и стабилну државу, засновану на принципима на којима су почивале тадашње западноевропске земље: заједничком језику, етничком пореклу, световном схватању политике, добро схваћеним заједничким интересима и постепеном деловању државе на уједињавању онога што је вековима било подељено.

Уз то, југословенска идеја могла је да помогне у регрутовању "пете колоне" у непријатељским редовима, у одбијању Аустроугарске од Балкана, па и у њеном коначном рушењу. Саговорницима из земаља Антанте Срби су говорили да би Југославија могла да буде најпоузданија брана пред пангерманским амбицијама Немачке и Аустроугарске. О томе је нарочито убедљиво писао Јован Цвијић.

Сведочење Џона Рида

ЧУВЕНИ амерички новинар и песник Џон Рид, који је био ратни дописник из Србије, чак је тврдио да "сваки српски војник зна за шта се бори" и да "тајни сан сваког Србина јесте уједињење свег српског народа у једно велико царство: Мађарска, Хрватска, истоветна у нацији и говорном језику - Далмација, завичај српске књижевности - Босна, извор српске поезије и песме - Црна Гора, Херцеговина и Словенија. Царство од петнаест милиона, које би се простирало до Бугарске до Јадрана."  Од Рида се није могло очекивати претерано добро познавање балканских нација; његови искази су се, међутим, заснивали и на магловитим знањима самих Срба о Хрватској и Словенији.

ЈУГОСЛОВЕНСКА идеја имала је своје корене у секуларизацији српског националног идентитета, од заједнице вере, култова и сећања, уобличеној још у добу Пећке патријаршије, до заједнице језика, какву су проповедали српски интелектуалци, од Доситеја Обрадовића и Вука Караџића, до Стојана Новаковића и Јована Скерлића. Реформа Људевита Гаја, којом је за основу "илирског", потом и хрватског књижевног језика узет штокавски, јекавски дијалект, подстакла је српске лингвисте, који су, баш као и међународна славистика, тај језик називали српским, да прихвате идеју уједињења "два дела једног народа". Заједничке борбе из 1848. и романтизам из доба Михаила Обреновића дали су нову снагу овим идејама. Успеси италијанских масона у уједињењу Италије и немачких протестаната у уједињавању верски подељених Немаца, упркос отпору папа и Аустрије, послужили су Србима као узор и додатно охрабрење.

Стојан Новаковић је био једна од личности које су представљале континуитет и непосредну везу између идеја из доба кнеза Михаила Обреновића и времена краља Петра Карађорђевића.

У доба кнеза Михаила, Новаковић је био млади писац и научник, уверен у целисходност уједињења Јужних Словена. Већ под Миланом Обреновићем постао је један од кључних идеолога српског националног покрета; од 1903. до 1914. сматран је неспорним ауторитетом у српском јавном животу.

УОЧИ Великог рата, југословенске идеје проповедали су и напредњак Стојан Новаковић, и либерал Слободан Јовановић, и радикал Милован Миловановић, и самосталцима блиски Јован Цвијић. Доследни у језичком национализму сви су Хрвате, због њиховог књижевног језика, убрајали и у српски, и у југословенски национални корпус; вођени секуларизмом, они су штокавске, јекавске земље - Босну и Херцеговину, Далмацију са Дубровником - сматрали српским земљама.

На такав начин размишљала је, уосталом, и образована Европа; британски дневни листови су становнике Босне, Херцеговине и Далмације називали Србима православне, муслиманске и католичке вере. У српство Црне Горе није било сумњи. Ослобођење Македоније и улазак у северну Албанију 1912-1913. показали су, међутим, да су српски интелектуалци, вођени историјским предањем и стратешким, економским интересима, били спремни да напусте језички национализам.

КОНАЧНО, понајвише захваљујући Јовану Скерлићу и Јовану Цвијићу, али и Николи Пашићу и краљу Петру Карађорђевићу, српски и југословенски национализам имали су изразито демократску боју. То није била само последица егалитаристичког карактера српског друштва, културе и политике, него и "културних ратова", у којима се трагало за тачкама отпора аустроугарском конзервативизму, клерикализму и империјализму.

Странци који су 1914. и 1915. посетили Србију, нарочито они који су долазили из демократских и неутралних земаља, Швајцарци Арчибалд Рајс и Катарина Штурценегер, Холанђанин Аријус ван Тинховен, или Американац Џон Рид, брзо су уочавали изразит демократизам српског друштва и политике. Хвалили су самосвест и слободу српских сељака и примећивали да припадници српске средње класе и интелигенције, иако сељачког порекла, воле да истичу своје западњачко образовање и да исмевају песме и одећу сељака. Сви су, међутим, примећивали да је општи и врло снажни патриотизам Срба био заснован на свести о правима и слободама које им је давала њихова земља.

СУТРА: Обруч се полако затварао

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА: Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

"ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА": Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

РУСКИ министар спољних послова Сергеј Лавров оценио је данас као срамно то што је Парламентарна скупштина Савета Европе дала зелено светло да тзв. Косово буде примљено у пуноправно чланство Савета Европе.

05. 05. 2024. у 23:50

Коментари (0)

КАДА ЈЕ РАК ПЛУЋА ИЗЛЕЧИВ? Докторка Ђурђевић дала одгоор на питање о страшној болести (ВИДЕО)