ИНТЕРВЈУ ДОКТОРКА ИВАНА ШАРАЦ: Нови режим исхране који осваја свет и обезбеђује оптималан унос нутријената

И.Ковачић

14. 08. 2021. у 10:10

АКО сте од оних који само понекад поједу парче бифтека, рибу на жару или пилећи филе, а стално једете биљну храну, онда испуњавате све услове да будете - флекситаријанац. Реч је о новом начину исхране који је за кратко време стекао много поклоника. Сам израз је настао од речи "флексибилан" и "вегетаријанац".

ИНТЕРВЈУ ДОКТОРКА ИВАНА ШАРАЦ: Нови режим исхране који осваја свет и обезбеђује оптималан унос нутријената

FOTO: Arhiva novosti

Докторка Ивана Шарац, научник у области исхране Института за медицинска истраживања у интервјуу, за "Новости", каже да са здравственог становишта постоје многе доказане предности овакве трпезе:

 - Недавне студије показале су да су од свих можда најздравији полу - вегетаријанци, тачније флекситаријанци. С обзиром на то да понекад једу различите намирнице животињског порекла, неће испољити озбиљнији дефицит важних хранљивих материја, а истовремено овакав јеловник смањује ризик од гојазности, кардиоваскуларних обољења, па чак и рака.

Флекситаријански начин исхране чини се прихватљив и за социјални живот?

 - Јесте, поготово за нашу средину која традиционално намеће много меса у исхрани. Дакле, врло је тешко бити стриктни вегетаријанац, поготово веган. У већини ресторана код нас главна јела су обавезно са месом, а за вегане су у понуди евентуално предјела, као што су печурке на жару или салате. Позивање вегана на ручак или вечеру обично се претвара у ноћну мору и за самог вегана и за домаћина који није вегетаријанац нити је фамилијаран са тим начином исхране. Због тога, флекситаријанство може да буде не само здрава опција, већ и много прилагодљивија.

Колико су флексибилни флекситаријанци?

 - Вегани, примера ради, не уносе ништа животињског порекла, чак ни мед. За разлику од њих, "лакто-ово" вегетаријанци једу млечне производе и јаја, док полувегетаријанаца има више врста. Ту се сврставају пескатеријанци који једу рибу и морке плодове, полотаријанци који конзумирају само живинско месо, затим макробиотичари, који такође понекад једу рибу и морске плодове. "Најфлексибилнија" група су флекситаријанци који понекад осим рибе, плодова мора и пилетине једу и црвено месо.

У чему је предност флекситаријанаца у односу на друге вегетаријанце?

- Зато што, условно речено, не искључују ниједну групу намирница. Бројне студије су показале да код особа које су вегетаријанци, а поготово оних који су стриктни вегани, постоје често скривени нутритивни дефицити. Најчешће недостају у организму витамини Б12, Д, понекад и Б2, А и Е, минерали - цинк, гвожђе, селен, калцијум, чак и омега 3 масне киселине.

Дакле, не би требало ићи у крајности када је о исхрани реч?

- Наравно, јер има и вегетаријанаца који се не хране здраво, већ живе на лиснатим пецивима на бази маргарина и адитива. Има и оних који пију по две литре газираног пића без шећера или свакодневно уносе енергетска пића. Студије су показале да и међу вегетаријанцима има и гојазности и свих оних обољења које имају и они који се хране у складу са традицијом. Једна недавна студија показала је да вегетаријанци имају чак више неких оштећења ћелија која указују на старење и оштећење генетског материјала, што може да води и ка развоју карцинома.

Надокнада витамина Б12

Могу ли искључиво биљном исхраном да се унесу све хранљиве материје у довољној мери?

- Веома пажљивом комбинацијом различитих биљних намирница може да се обезбеди да се у организаму не створи недостатак хранљивих материја, изузев витамина Б12. Дакле, може неко да буде "врло здрав" вегетаријанац, па и веган, али за то је потребно да се буде едукован и да стриктно поштује правила комбиновања намирница, уз суплементацију витамина Б12

Зашто је то тако?

- Ово је објашњено тиме што је код њих запажено смањење селена и витамина Б12, који су битни за антиоксидативну одбрану организма, па је наступио и већи оксидативни стрес. Уз то, у крви су им нађене и веће количине пестицида. Са друге стране, за разлику од вегетаријанаца, код особа које све једу у тој студији су нађене веће количине неких микотоксина, који се углавном уносе преко млека и меса животиња које се хране буђавим житом. Ни једна од крајности није много добра.

Да ли је тачно да се без меса може, али без рибе не?

- Риба је одличан извор здравих масноћа - омега 3 масних киселина, квалитетних протеина, витамина и минерала, а нема много лоших масноћа и лоших угљених хидрата, као ни калорија. Наравно, ово важи ако је спремљена на здрав начин. То значи да није пржена или спремана на грилу тако да прегори или димљена или потопљена у уљу у конзерви. Осим тога, рибе из великих загађених река су пуне отрова - пестицида, тешких метала и других хемикалија, нарочито оне које су велике и које су на крају ланца исхране. Добар избор су морска риба и рибе из чистих палнинских река. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)