МЕТРООМ КРОЗ ПРЕСТОНИЦУ ЗА ШЕСТ ГОДИНА: За који дан биће потписан споразум о изградњи прве линије, радови крећу крајем године

Сузана Милошевић

17. 01. 2021. у 11:00

МЕТРООМ КРОЗ ПРЕСТОНИЦУ ЗА ШЕСТ ГОДИНА: За који дан биће потписан споразум о изградњи прве линије, радови крећу крајем године

Архива

ЗА ШЕСТ година Београђани се коначно неће разликовати од становника других велеграда јер ће моћи да се похвале и - метроом!

Дугонајављивани и очекивани капитални пројекат почеће са конкретном реализацијом крајем ове године, радовима на изградњи прве фазе прве линије метроа, од Железника до Карабурме, дуге 16,5 километара, која би требало да буде завршена 2027. године.

Зна се и да ће Споразум о изградњи београдског метроа између Владе Србије, Града Београда, кинеске компаније "Пауер Чајна" и француске компаније "Алстом" бити потписан у петак, 22. јануара, а вредан је 581 милион евра. Од тога, 127 милиона намењено је унапређењу ефикасности електродистрибутивне мреже, док ће 454 бити уложено у изградњу прве линије метроа.

У последњим данима 2020. усвојен је и План детаљне регулације за Макишко поље, где ће бити изграђен будући депо метроа и где би радови требало да почну већ крајем ове године. Усаглашено је и да ће Французи радити испоруку возова и електромашинских подсистема, односно опрему метроа, а "Пауер Чајна" грађевинске радове, односно инфраструктурне објекте.

Како, за "Новости", каже Станко Кантар, директор ЈКП "Београдски метро и воз", важно је да Београђани схвате да се пролази испод срца града, да је припрема две трећине посла и да је стрпљење важан елемент у овакво великим пројектима. Свака грешка, тврди, овде се броји у десетинама или стотинама милиона евра.

СТВАРАЈУ НОВЕ СТРУЧЊАКЕ

ЗА најсавременије алате за пројектовање биће обучени и запослени у ЈКП "Београдски метро и воз".

- Користимо најмодерније софтвере за моделовање јавног градског превоза и шинских система. Осим изградње самог метроа, циљ нам је да створимо базу стручњака који ће бити способни да управљају њим када се изгради и да буду обучени за даље фазе. Метро је толико сложен да ће бити основ за стварање нове генерације стручњака - наводи Станко Кантар.

- Завршена је претходна студија изводљивости са генералним пројектом за две линије београдског метроа, а 31. јула 2020. потписан је уговор између француског "Ежиса" и ЈКП "Београдски метро и воз" и Секретаријата за јавни превоз о изради Студије изводљивости са идејним пројектом и студијом заштите животне средине. За то ће нам бити потребно 17 до 19 месеци. Посебно у оквиру тога ће се радити идејни пројекат Депоа, који треба да буде завршен за седам (пет) месеци. Зато ће се са његовом градњом почети раније - прича Кантар.

Станко Кантар / Фото М. Анђела

Највећи задатак за запослене у ЈКП "Београдски метро и воз" и оне који учествују у израдама студија биће да кроз цео процес дођу до оптималних конструкционих и технолошких решења које ће довести до ниже цене изградње. Уједно, како Кантар каже, треба да воде рачуна о будућим трошковима експлоатације и одржавања, јер ће они оптерећивати буџет наредних 30-50 година.

- У оквиру израде идејног пројекта до сада смо имали више од 30 "ворк-шопова" са "Ежисом", по свим елементима изградње и експлоатације метроа, кроз које дефинишемо параметре система и стандарде који ће се примењивати, ближе одређујемо трасу линије, локације станица... То је врло важна фаза од које зависи израда идејног пројекта. Циљ је да дођемо до оптималних решења - каже директор овог јавног предузећа.

Београдски метро биће најсавременији, потпуно аутоматизован, без машиновође. При градњи, користиће се најсавременије тунелске машине - "кртице". Новина је да је станица "Француска" померена, па ће сада бити испод Бајлонијеве пијаце. Сама локација је атрактивнија, и скраћује трасу метроа за 300 метара. Тиме ће се избећи новоизграђени објекти који су фундирани на шиповима и удаљиће се траса од Дунава, а улази се у повољније геолошке слојеве тла за изградњу.

Архива

Прва линија метроа повезаће Железник и Миријево, биће дуга 21,3 километра и имаће 23 станице. Друга ће повезати железничку станицу Земун и Миријево, биће дуга 19,2 километра и имаће 20 станица. Њих две ће се укрштати на Савском тргу. Кроз саму Студију изводљивости ради се концептуално решење треће линије да би се опслужили делови града који нису покривени са прве две трасе метроа и БГ возом. То су Бањица, Вождовац, део Новог Београда ка Сурчину, на којој би требало да се нађу и Железничка станица Центар (Прокоп) и аутобуска станица у Блоку 42, која се управо гради. На основу генералног пројекта процењује се да ће прва фаза прве линије коштати 1,83 милијарди евра, али ће се то тачно знати по завршетку идејног пројекта.

Процене су да ће изградња метроа у Београду коштати око 4,4 милијарде евра, као и да ће тај важан инфраструктурни пројекат погурати раст БДП. Наведени пројекти су од капиталног значаја за Републику Србију, па је један од највећих изазова за запослене у "Београдском метроу" савлађивање нових технологија у пројектовању овако великих система и управљању њима, јер они до сада нису рађени у јавном сектору.

- Сем техничких изазова, задатак је и правна регулатива када је у питању метро, јер она не постоји. Због тога, паралелно са израдом пројекта радимо и на изради правне регулативе. На пример, Правилник о противпожарној заштити за јавне објекте не обухвата оне у којима бораве људи који су на већој дубини од 16 метара. Нама је већина станица на већој дубини од поменуте. Да би се усвојио идејни пројекат, морамо да имамо правни основ - наводи саговорник "Новости".

На пролеће би требало и да уследи расписивање јавног конкурса за архитектонско решење ентеријера и екстеријера метро станица на првој линији.

НАЈДУБЉА СТАНИЦА НА 38 МЕТАРА

ПРЕМА Плану генералне регулације шинских система у Београду, на површини ће бити станице Железник, Ранжирна и Макиш. Плитке подземне налазиће се на дубини од 10 до 16 метара. Најдубља станица, на 38 метара испод земље, требало би да буде испод Цветкове пијаце (линија 2), док ће на линији 1 то бити она код Моста на Ади, 30 метара испод површине. Метро би тако требало да иде на дубини од само десетак метара испод "Арене" и Сава центра, а 27 метара испод Трга Републике. Изглед станице зависиће од дубине.

Архива

БГ ВОЗ ДО АЕРОДРОМА

СА развојем метроа, ради се и на ширењу линија БГ воза који тренутно саобраћа на линијама Батајница - Београд центар - Овча, Ресник - Овча и приградске за Младеновац и Лазаревац.

Следећа фаза јесте да се сагради део линије до аеродрома "Никола Тесла" и даље до будућег националног стадиона у Сурчину. Онда ће се радити линија од Макиша до Аде Хује, а потом следи продужавање линије која иде до Сурчина ка Обреновцу. Циљ је да до 2027. Београд има и четири линије градске железнице и три линије приградске железнице са укупно 220 километара.

НЕЧУЈНО И УДОБНО УЖИВАЊЕ НА ШИНАМА: ГЛАВНИМ ГРАДОМ ТУТЊАЋЕ ВАГОНИ ФРАНЦУСКОГ ИНДУСТРИЈСКОГ ГИГАНТА "АЛСТОМ"

ПАРАЛЕЛНИ пнеуматици од каучука и ваздушни јастуци омогућују нечујну и удобну вожњу на шинама без труцкања, двострука окна од нарочитог стакла смањују децибеле и утицај спољних климатских услова, а анатомски обликована седишта чине да коришћење градског саобраћаја буде тренутак за предах и уживање. Тако изгледа путовање композицијама француског индустријског гиганта "Алстом" чији ће вагони у скоријој будућности коначно тутњати трасом метроа који житељи српске престонице стрпљиво чекају већ деценијама.

- Одабиром "Алстома", Београд и Србија су се одлучили за француску екселентност и искуство - поручио је недавно, после потписивања споразума о намерама новембра прошле године, делегирани министар за спољну трговину ове земље Франк Ристер. Додао је и да је "изградња метроа у Београду стратешки пројекат за наше пријатеље Србе" и да је веома срећан што ће Француска, преко "Алстома", бити блиско укључена у овај подухват.

Архива

Изградња метроа је значајан догађај за Београд, али и за "Алстом". Француски медији су истакли важност тога што ће баш њихова фирма бити део овог пројекта, за њу вредног, како су нагласили, 534 милиона евра. Прошле године ова фирма је, наводи се, склопила два важна договора, један о изградњи треће линије у Тулузу за 713 милиона, а други - београдски. "Алстом" је једна од најјачих светских компанија у овом домену, мултинационалног карактера, са седиштем у Француској, која се од 2018. преоријентисала искључиво на сектор транспорта, и то посебно железничког, у производњи возова, трамваја и метроа. Протекле године имао је обрт од 8,2 милијарде евра.

Претходне генерације ових композиција метроа су већ присутне у 25 великих светских градова. Композиције су модуларне, могу да буду састављене од два до 10 вагона, са машиновођом или без њега, са напајањем преко пантографа или кроз трећу шину на земљи. Сви модели су повезани електронским системом контроле, имају простор за бицикле и инвалидска и дечја колица, екране за рекламе или најаву филмова. Једним од таквих у скоријој будућности возиће се и Београђани.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)