Горан Петровић: Живот у три кутије

Вукица СТРУГАР

09. 03. 2011. у 20:57

Писац Горан Петровић о новом комаду, инвалидној садашњости, одбаченим људима и стварима. Постајемо безосећајно друштво, заблеснуто светлом реклама и рефлектора

ЗАСТАВНИК прве класе ЈНА у пензији не сналази се у времену садашњем, а не жели ни да се прилагоди: одлучује да се пресели у подрум своје зграде, препун ствари које су обележиле његову прошлост - значке, књиге, униформа, дипломе даваоца крви... Постаје живи експонат једног заборављеног доба и заборављене земље у којој је оставио најбоље године, снагу и емоције - сиже је комада Горана Петровића „Матица“, чија је праизведба у суботу (12. марта) на сцени Атељеа 212, у режији Рахима Бурхана.

Један од наших најзначајнијих и најтиражнијих писаца (нови роман „Испод таванице која се љуспа“ појавио се прошле године у издању наше куће) трећи пут биће „виђен“ на позоришној сцени.

- Није ми било лако, није то моје поље - каже, уз готово стидљив осмех, Горан Петровић. - Тек после четврте књиге прозе себи сам признао да сам писац. Морао бих да напишем још неколико драма да бих се осећао као драмски аутор...

СИСТЕМ ВРЕДНОСТИ - МНОГИ системи вредности у данашње време су порушени, разграђени, а нови нису успостављени, или се налазе тек у траговима. Превише претапамо и рециклирамо. Све, па и оно што не бисмо смели. На неки начин, овај текст говори не само о одбаченим стварима већ и о људима. „Матица“ није жал за старим, већ запитаност где је мера између прошлог и будућег. А ми смо спремни да живимо или једно или друго. Отуд нам је садашњост инвалидна...

После „Опсаде цркве светог Спаса“ (за коју је драматизацију и режију урадио Кокан Младеновић), „Скеле“ - коју сам назива „пригодним текстом са елементима драме“ (написан поводом 200 година српске државности, такође у Младеновићевој режији), пред позоришну публику стиже „Матица“. Овог пута, радио ју је специјално за Атеље 212, у сезони која носи назив „Неджт Yу“.

- Нисам сигуран какав сам текст урадио свеукупно узевши, али има неколико добрих реченица - наставља у свом стилу, овај по много чему нетипичан саговорник. - Било је узбудљиво писати, у једном тренутку сазнао сам и ко ће играти. Схватио сам и какво су задовољство имали писци који су стварали за одређене глумце. Иначе, Театар у подруму Атељеа 212 и симболички одговара простору у коме се радња дешава: подруму једне десетоспратнице.

А „матица“ је онај шестоугаони део, шраф без кога не може да функционише бицикл. Наравно, наслов комада носи вишезначну симболику и нема везе само са трудом заставника Гавриловића да у подруму поправи унуков бицикл:

- Подрум, као и сваки други, „скупља“ старе ствари и људе. Склони смо да врло лако одбацимо све што нас, између осталог, чини оваквим какви јесмо. Одете на бувљак и видите колико не бринемо о то мало континуитета који имамо, готово је невероватно какве се књиге избацују из библиотека... Нечији животи и успомене сабију се у две-три кутије, онда оне оду на врх неког ормара, па се у једном тренутку нађу у подруму, да би у наредном моменту дошле до контејнера. Следећи корак је бувљак. А свака та кутија има причу...

Петровићев јунак, заставник Гавриловић, напустио је добровољно стан и са својим „кутијама“ отишао у подрум, уступајући место сину који је, као избеглица, дошао с породицом. Отац се повукао да би им обезбедио простор јер, како каже, не може да живи у стану са толико емоција:

ЈЕЗИК - ЗА мене се често везује поетичан језик, који у позоришту може деловати извештачено. Занимљиво је како ће звучати у представи... Рекао бих да добро функционише, захваљујући и глумцима и редитељу Бурхану.

- Има око нас пуно људи који су се повукли. Нема то много везе са идеологијом, али јесте метафора оне велике Југославије која је завршила у „подрумским просторијима“. Комад само прати судбину људи и, на неки начин, некадашње државе. Нисам желео да говорим о било чијој кривици: поједини људи су се обрели као кривци, а да ништа нису скривили. Такви су и ликови мог комада. Син који је завршио марксизам данас нема посла, жена заставника је живот провела у селидбама и сад када може, коначно, да живи на миру са својим мужем - не живи, пуковник (Гарвриловићев друг из војске) који има амбицију да исправи енциклопедију Југославије, па на њеним маргинама записује своје примедбе...

„Матица“ је, све у свему, прича о изолацији у најширем смислу. Јер, неки „не учествују“ у сопственом животу зато што то не желе, а други зато што не могу:

- Постајемо безосећајно друштво. И превише заблеснути светлом реклама и рефлектора. Али и поред толико „светлости“ ретко успевамо да препознамо и видимо оно што треба. Ја сам детаљиста, чини ми се и на пољу драме: покушавам да читаоца и гледаоца упозорим да је свет, заправо, сачињен од детаља. Зато наша комуникација не би требало да се састоји од голих информација, већ од приче. И мој текст је писан, надам се, са пуно духовитих детаља. Они су ту и да подвуку трагичност јунака. Нажалост, данас смо огуглали на трагедије било које врсте: гледамо ТВ серију, док испод тече кајрон како је неко негде бацио бомбу и страдало толико и толико људи. Постало је то нешто „текуће“ и у буквалном смислу.

А на питање како смо ми постали тако безосећајни, Петровић не нуди лаконски одговор:

- На цивилизацијском нивоу имамо императив младости, лепоте и поседовања. Спремни смо да све учинимо не бисмо ли задовољили неке потребе, а у ствари, живимо симулацију живота. Верујем да многи људи тога нису ни свесни. То што се живимо у једној врсти обиља (без обзира на то што је реч о сиромашном друштву) не значи да суштински било шта бирамо... Већ неколико месеци ме мучи једна слика из Беча, галерије „Албертина“ и гостујуће излежбе посвећене Микеланђелу и Пикасу. Већина посетилаца је можда први пут имала прилику да види тако нешто. Па ипак, углавном су уместо слика и скица мајстора, гледали у екран на којем су се вртели фулмови о Микеланђелу и Пикасу. То није нормално...

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)