TV kritika: Novi beogradski romantičar
26. 01. 2020. u 06:34
Serija "Južni vetar", autor Miloš Avramović, RTS 1
Božidar Zečević Foto Z. Jovanović
Siže "Južnog vetra" počiva na obračunu nekoliko mafija, od kojih je najjača ona koja stoji u vezi sa aktuelnom vlašću i njenom policijom. Ovo se obično naziva organizovanim kriminalom i nikada nije bilo tema domaćeg filma, već i zbog toga što je država u Srbiji najveći (zapravo jedini) filmski producent, koga nije uputno javno prozivati za reket u svetskom lancu droge. A upravo o tome je reč: na putu narkotika od Avganistana, preko Turske, Bugarske i odmetnute srpske pokrajine Kosovo i Metohija, nalazi se Srbija, kroz koju narko-tokovi nalaze svoj put na zapad. U ovaj etablirani tranzit na nivou velikih brojeva, slučajno se umeša mala beogradska banda kradljivaca kola i privremeno prekida lanac, što izaziva neočekivani šok. U središtu pažnje nađe se odjednom sitni prestupnik Petar Maraš (Miloš Biković), dete novobeogradskih blokova i vrelog asfalta, specijalac za krađu i preprodaju kola, možda poslednji beogradski romantičar, nesvakidašnjeg šarma i harizme. Ova "dramaturgija slučajnog obrta" nije nepoznata Avramoviću, koji je vešto koristi, uz Houksovu klasičnu formulu "čoveka u opasnosti", staru koliko ceo zvučni Holivud, sa klasicima tipa "Begunac" i "Getevej": i podzemlje i zakon rade protiv našeg junaka i uskog kruga njegovih pomagača, koji se sužava dok heroj ne ostane sam samcit, licem prema infernu. U bekstvu, Maraš otkriva celu pozadinu velike igre, što otežava njegov položaj, sve do očekivanog, očajničkog obračuna. U suštini, cela ta dramaturgija je splet starih, ali veoma vešto upotrebljenih žanrovskih formula. To vidimo kao naročit kvalitet: Avramović ume da dobro iskoristi stare holivudske prednosti i zna kako da ih produkciono uveže.
Osim toga, serija ima i svoju etičku komponentu. Jednim, naoko komercijalnim poduhvatom, u svemu podređenom holivudskim šemama, mladi autor je otkrio da pokretna slika još nije prestala da bude i moralni čin.