Izlozi bez svetla? Građanski parlament u Francuskoj uzburkao javnost svojim ekološkim predlozima

G. ČVOROVIĆ

21. 06. 2020. u 23:05

Francuzi bi uskoro mogli da ograniče maksimalnu brzinu na auto-putevima na 110 kilometara na sat, zabrane zagrevanje otvorenih terasa u restoranima, ugase noću svetla u izlozima, u Ustav uvedu a delikt ekocida

Излози без светла? Грађански парламент у Француској узбуркао јавност својим еколошким предлозима

Foto Tanjug

PARIZ - OD STALNOG DOPISNIKA

FRANCUZI bi uskoro mogli da ograniče maksimalnu brzinu na auto-putevima na 110 kilometara na sat, zabrane zagrevanje otvorenih terasa u restoranima, ugase noću svetla u izlozima, a delikt ekocida uvedu kao prvi član Ustava.

To su neki od 150 predloga koje je Građanska konvencija za klimu, sa isto toliko članova izabranih žrebom, u nedelju podnela vlastima. Osnivanje ovog "građanskog parlamenta" tražio je lično predsednik Emanuel Makron, kao odgovor na jedan od osnovnih zahteva "žutih prsluka" za veću participativnu demokratiju.

Zadatak komisije je bio da iznese predloge za borbu protiv pregrevanja planete. Cilj je smanjenje "efekta staklene bašte" za 40 odsto.

Jedna od mera koja je bila predložena je i rad od svega 28 sati nedeljno. Francuzi trenutno najmanje rade u Evropi, 35 sati sedmično. Ova mera je jedina koju je Konvencija odbila.

Predlozi su u nedelju predati ministarki za ekološku i solidarnu tranziciju Elizabet Born, a svih 150 članova u ponedeljak će u Jelisejskoj palati primiti predsednik Emanuel Makron, kada se očekuju i prvi odgovori.

Već su se pobunila udruženja vozača, uz isticanje da bi sporija vožnja mogla da košta francusku privredu stotine miliona evra. Rešenje vide u proizvodnji čistijih automobila. Ističu i rizik od socijalnog bunta u slučaju uvođenja ove mere. Smanjenje brzine na regionalnim putevima s 90 kilometara na 80, jedan je od poteza vlasti koji je izazvao socijalni bunt pre godinu i po.

Cilj Konvencije je da se privileguju ostali vidovi transporta u odnosu na individualni. Predviđaju se, između ostalog, smanjenje PDV-a na vozne karte, ali i beskamatni krediti od 2025. za kupovinu električnih automobila, izbacivanje kola iz centra gradova i zabrana prodaje onih koja ispuštaju više od 110 grama ugljen-dioksida po kilometru. Broj pređenih kilometara bi trebalo da utiče na visinu poreza.

Predlaže se i uvođenje taksa na kompanijske dividende, da bi se finansirale predstavljene mere.





Pratite nas i putem iOS i android aplikacije