MOSKVA-OD STALNOG DOPISNIKA

RUSKI "nevidljivi" avion pete generacije SU-57 srušio se u tajgu na probnom letu u Habarovskom kraju. Nesreća se dogodila na 120 kilometara od Komsomolska na Amuru. Pilot se katapultirao i kasnije ga je pronašla spasilačka ekipa koja ga je prevezla helikopterom u Komsomolsk na Amuru, na fabrički aerodrom.

Inače, ruski eksperti tvrde da SU-57 ima najbolji sistem za katapultiranje pilota u slučaju nesreće. Sergej Poznjakov, direktor kompanije "Zvezda", koja proizvodi katapulte, tvrdi da je sada automatika znatno savršenija, što minimizuje rizik da pilot nastrada.

Uzroci pada aviona tek treba da se utvrde. Zna se da je ovo bio probni let na kojem su se ispitivale funkcije aviona. Pretpostavlja se da je do pada aviona došlo zbog kvara na motoru. Drugi uzrok može da bude greška pilota.

Pročitajte još: Rusija modernizuje Su-34: Sirijska iskustva za bolji avion

Ovo je, inače, prva havarija na ruskim "nevidljivim" avionima od 2010. godine kada su poleteli. Poređenja radi, Amerikanci su izgubili do sada tri aviona pete generacije, i to 2014. godine, 2018. i 2019. godine.

Avioni pete generacije su napravljeni po stelt tehnologiji, pa su teško primetni protivničkim radarima, lete brzinom većom od zvuka, a namenjeni su za uništavanje svih ciljeva u vazduhu, na zemlji i na vodi. Avion SU-57 je napravljen da zameni teški lovac SU-27.

Prvi let ruskog, nevidljivog, bio je 29. januara 2010. i tada je let trajao 45 minuta. Posle sedam godina avion je dobio novi, znatno jači motor. Serijska proizvodnja tih aviona počela je u maju ove godine. Rusko državno rukovodstvo odlučilo je da sa takvim avionima naoruža tri puka u kojima će biti 76 aviona SU-57. Ti avioni u ruske pukove bi trebalo da budu isporučeni do 2028. godine. Biće to najveći ugovor u istoriji ruske avijacije.

Bojevo krštenje ruski "nevidljivi" su imali u februaru 2018. kada su četiri takva aviona doletela u Siriju, na avio-bazu Hmejmim.

Interesantno je da je Rusija ponudila prodaju tih aviona drugim zemljama i pre nego što ih je dobila njihova avijacija. Među ostalima, sada se ti avioni nude i Turskoj. Predsednik Tajip Erdogan ih je razgledao krajem maja na avio-salonu MAKS u Podmoskovlju. Pre toga su vođeni pregovori sa Indijom da ona kupi veći broj SU-57. Cena je bila sto miliona po komadu.

FABRIKA U KOMSOMOLSKU

FABRIKA aviona "J. A. Gagarina" u Komsomolsku na Amuru je filijala korporacije "Suhoj", u kojoj radi oko 12.000 ljudi. Fabrika u Komsomolsku na Amuru ima svoj aerodrom "Džemgi", sa dve piste dužini 2,5 kilometra. Najviši ruski rukovodioci više puta su isticali da će SU-57 biti dva i po puta jeftiniji od sličnog tip aviona koji se proizvodi na zapadu.