Divlji prevoznici prave štetu

T. SPALEVIĆ

25. 07. 2013. u 21:19

Siva ekonomija je u drumskom putničkom saobraćaju Srbije prisutna sa više od 50 odsto. Godišnje država izgubi gotovo 400 miliona evra zbog nelegalnih prevoznika

ŠTETA koju Srbiji nanose divlji prevoznici, samo po osnovu neplaćenog poreza na dodatu vrednost, godišnje iznosi oko 50 miliona evra. Siva ekonomija u drumskom putničkom saobraćaju, prema najgrubljim procenama, prisutna je sa više od 50 odsto, a gubitak za saobraćajnu privredu meri se sa više od 350 miliona evra godišnje. Mesečno, republički inspektori iz saobraćaja isključe oko desetak autobusa, a ako se tome dodaju kombi i taksi vozila "dolija" oko stotinak divljih prevoznika. Oni legalni traže donošenje novog zakona, kojim bi se uvele licence i obezbedilo regularno poslovanje po pitanju bezbednosti saobraćaja i finansija.

U Srbiji danas legalno radi 712 prevoznika u drumskom saobraćaju sa ukupno 24.000 radnika i prometom koji premašuje devet milijardi dinara. Registrovano je 8.034 autobusa, koji godišnje pređu 670 miliona kilometara i potroše više od 200 miliona litara goriva.

- Nezakonito poslovanje u saobraćaju, selektivna primena zakona, korupcija i nelegalni prevoznici u javnom linijskom saobraćaju predstavljaju ogroman problem - kaže Goran Aleksić, direktor udruženja "Srbijatransport". - Takav tržišni ambijent nanosi veliku štetu legalnim prevoznicima, budžetu Srbije, ali i putnicima. Kod nelegalnih prevoznika rade vozači bez lekarskih pregleda, često penzioneri. Kontrole tehničke ispravnosti nema, a putnici i prtljag nisu osigurani. Sadašnji zakonski okvir je nekvalitetan jer ostavlja mogućnost za sve ovo što nam se loše na terenu dešava. Zato je važno da se pooštre pravila, da se tačno zna ko može da prevozi putnike, koliko autobusa treba da ima i koliko vozača. Kao što turističke agencije imaju licence, i mi to isto tražimo za prevoznike.

U međunarodnom saobraćaju, prema važećim propisima, dozvole izdaje Ministarstvo saobraćaja i uslov je da prevoznik tri godine posluje u Srbiji i da ima tri autobusa u vlasništvu. Na osnovu toga dobija dozvolu za liniju za koju je aplicirao. Naravno, mora da poštuje red vožnje. U domaćem saobraćaju izdaje se dozvola ako firma ima tri autobusa za linijski ili jedan, ako želi samo vanlinijski saobraćaj a to su vozila za turističke ture.

- Postoje građani, koji imaju registrovano vozilo i njime obavljaju prevoz bez reda vožnje i dozvole - ističe Aleksić. - Međutim, ima i onih koji rade sa dozvolom, ali ne prijavljuju prihode, odnosno štampaju duple karte i to je takođe veliki problem na koji ukazujemo nadležnima.

INSPEKCIJA

PREMA rečima Mileta Nikitovića, načelnika u Inspektoratu za drumski saobraćaj u Ministarstvu saobraćaja, mesečno se iz saobraćaja isključi desetak autobusa. Za dva uzastopna prekršaja prilikom inspekcijskog pregleda oduzima se dozvola za prevoz putnika na međunarodnim linijama i te dozvole se posle dodeljuju drugom prevozniku, koji ispunjava uslove.

- Strano vozilo nemamo pravo da isključimo iz saobraćaja već ga vraćamo nazad u zemlju iz koje dolazi i možemo da zabranimo ulazak u Srbiju - navodi Nikitović.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije