Simbol tragedije žene
05. 11. 2009. u 20:55
Jasmina Trumbetaš-Petrović o „Hasanaginici“ kojom se obeležava Dan Narodnog pozorišta: Delo Rastislava Kambaskovića, zasnovano na drami Ljubomira Simovića
SOPRAN Jasmina Trumbetaš-Petrović, prvakinja beogradske Opere, na Dan Narodnog pozorišta (22. novembra) premijerno će se predstaviti publici u roli Hasanaginice u istoimenoj operi Rastislava Kambaskovića. Reč je o prvom delu domaćeg kompozitora uvrštenom u operski repertoar nacionalnog teatra za više od četvrt veka (od 1983. kada je premijeru doživela Konjovićeva „Otadžbina“).
- „Hasanaginica“, inače zasnovana na poznatoj drami Ljubomira Simovića, pre se može nazvati muzičkom dramom no operom, jer je u njoj izuzetno podvučena ta psihološka crta - objašnjava Jasmina. - Tematski, u određenom smislu može se posmatrati kao pandan „Madam Baterflaj“ jer se bavi unutrašnjom dramom majke otrgnute od deteta. Ipak, dok je Baterflaj volela i proživela bar neke lepe trenutke, Hasanaginica je tragična figura u svakom smislu: uskraćena i kao žena i kao majka, i kao ljubavnica i kao supruga, potpuno neshvaćena, od svih odbačena, žena koja nema za koga da živi, čijom sudbinom rukovode drugi, kojoj nije data mogućnost da se ostvari u bilo kom smislu.
Suočavanje sa velikim izazovom i retkim iskustvom rada na operi pisanoj na srpskom jeziku, pevačima vaspitavanim na klasičnom repertoaru umnogome je olakšao rad sa maestrom Mladenom Jaguštom, kaže naša primadona, koja muziku opisuje kao savremenu, sa folklornim motivima prisutnim posebno u horskim i baletskim deonicama.
- Veoma je važno da tekst „Hasanaginice“, koji sadrži obilje nezaboravnih, potresnih scena, bude potcrtan na pravi način, da bi publika u potpunosti razumela njenu tragediju - kaže Jasmina Trumbetaš, podvlačeći da je ova kompleksna opera prepuna i fenomenalnih muzičkih mesta, uz opasku da bi naša sredina svakako trebalo da se raduje konačnom izlasku jednog domaćeg muzičko-scenskog dela.
„Hasanaginica“ se ni u kom slučaju i ni u kom smislu ne može odrediti kao nacionalna opera, naglašava Jasmina, i dodaje: - To je u biti drama o ženi, o nesrećnoj sudbini svih žena ovog sveta, od iskona, ona je simbol tragedije žene u svim vremenima i svim nacijama.
EKIPA
UZ JASMINU u naslovnoj, u roli bezdušnog Hasanage ogledaće se Vuk Matić, a u ulozi njegove majke smenjivaće se Nataša Jović-Trivić i Tamara Marković. Kao Pintorović-bega slušaćemo i gledati Janka Sinadinovića, u ulozi Sulje biće Mika Jovanović i Nebojša Babić, a Hasanagičine majke - Olga Savović i Dubravka Filipović... Scenograf je Boris Maksimović, kostimograf Katarina Grčić, a koreograf Konstantin Tešea. Reditelj je Ivana Dragutinović.