I MORE DIŽE CENE: Zbog brodskog transporta proizvodi bi dogodine mogli da poskupe za 1,5 odsto

S. BULATOVIĆ

06. 12. 2021. u 09:36

CENE bi naredne godine mogle da porastu i zbog - brodskog prevoza. Konferencija Ujedinjenih nacija za trgovinu i razvoj (UNCTAD) nedavno je upozorila da bi ova komponenta cenovnike mogla da "ojača" za 1,5 odsto. I srpski rafovi su, između ostalog, na udaru i skupog transporta, ali domaći stručnjaci veruju da bi pritisak naredne godine, ipak, mogao da popusti.

И МОРЕ ДИЖЕ ЦЕНЕ: Због бродског транспорта производи би догодине могли да поскупе за 1,5 одсто

Arhiva

Korona je poremetila lance snadbevanja. Prevoz robe morskim rutama poskupeo je čak sedam puta.

- Analiza UNCTAD pokazuje da će trenutni porast cena teretnih kontejnera, ako se održi, podići nivo globalnih uvoznih cena za 11 odsto, a nivo potrošačkih cena za 1,5 odsto od sada do 2023. - navodi se u nedavnoj analizi. - Kada je reč o kategorijama proizvoda, najviši rast cena bi zabeležili elektronika, nameštaj i odeća, od najmanje 10 posto na globalnom nivou. Kontejnerski prevoz te robe učestvuje sa 17 procenata u ukupnom obimu trgovine morskim putem.

Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize Privredne komore Srbije objašnjava da više faktora utiče na inflaciju. Poskupljuju energenti, manja je ponuda od tražnje, a uticaj imaju i monetarne politike centralnih banaka.

- Zbog povećane tražnje i transportni kapaciteti kompanija su ograničeni - kaže Stanić. - Posledica toga je nedostatak prekookeanskih kontejnera. Preko 80 odsto robe ide morskim putem. Na cenu proizvoda uticali su skuplji energenti. Svaki proizvod na tržištu, i onaj koji se izvozi i onaj koji se uvozi, u sebi ima ukalkulisan i trošak energenata. Poskupeli su i gas, i nafta i industrijski metali. Posledice se vide i kod nas. Poslednji, oktobarski podaci, pokazuju da je inflacija 6,6 odsto. Izveštaji međunarodnih finansijskih institucija govore da je veća inflacija privremena, kratkog daha. Trebalo bi sledeće godine da se spusti. Postoje mehanizmi koji mogu da se pokrenu, poput viših kamatnih stopa. Oni, međutim, nose dvostruki rizik. Mogu da uspore privrednu aktivnost.

ZAGUŠENJE

KRAJEM oktobra, više od 600 kontejnerskih brodova bilo je blokirano izvan luka širom sveta. To je dvostruko više od nivoa na početku godine, naveo je švajcarski logistički gigant "Kone Nagel". Ova kompanija je krajem prošlog meseca predvidela da će zagušenje trajati najmanje do februara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)