Gradski prevoz: Problem penzioneri i kontrolori

N. Vukić

03. 02. 2014. u 22:53

Idejni tvorci "Bus plusa" slažu se s čelnicima grada da je sistem javnog gradskog prevoza neodrživ. U "Apeksu" se zalažu za promenu tarifnog modela i vraćanje kontrole u okvir GSP

POSTOJEĆI sistem javnog gradskog prevoza je neodrživ, a glavne prepreke povećanju naplate i prihoda su - penzioneri, druge povlašćene kategorije i - kontrolori. Umesto prodaje sistema "Bus plus" gradu koji je ponudio otkup, u "Apeksu" smatraju da je rešenje u izmeštanju kontrolora iz ove kompanije i promeni tarifnog modela.

Predstavnik kompanije "Apeks" Sava Terzić potvrđuje konstataciju predsednika Privremenog organa grada Siniše Malog da je sistem neodrživ, a, prema njegovom mišljenju, glavni razlog za male prihode je tarifni model koji trenutno postoji u gradu Beogradu i koji je "zreo za kompletnu promenu".

- Kao ilustraciju tome možemo uzeti jednostavnu statistiku: od ukupnog broja izdatih karata u sistemu, 36 odsto su besplatne karte - istakao je Terzić gostujući na TV Studio B. - Ako na to dodate 37 odsto povlašćenih kategorija i 27 odsto ljudi koji plaćaju punu cenu karte, dobijate statistiku koja je neodrživa. Takođe, imate zaposlene koji plaćaju više od 3.000 dinara na mesečnom nivou i penzionere koji na godišnjem nivou daju 400 dinara. Smatramo da postoji neujednačenost kada su u pitanju povlašćene kategorije i nijedna tehnologija ne može nadomesti tako loš tarifni model.

O uticaju umanjenog broja kontrolora na smanjenje prihoda, Terzić kaže da je s jedne strane potpuno tačno da će smanjenjem broja kontrolora pasti i prihod, a s druge da nije zagovornik teorije da sa velikim brojem kontrolora treba da se kontrolišu karte u prevozu.

TURCI PROTIV? PREMA rečima Terzića, turski partner smatra da kada bi grad samo jednim delom bio u toj kompaniji, to bi značilo sukob interesa. Tada bismo imali situaciju u kojoj neko plaća tu kompaniju i ujedno je i partner u njoj.

Pregovori sa Privremenim većem su u toku, a u kompaniji "Apeks" su zadovoljni što je neko pokrenuo problematiku funkcionisanja javnog prevoza u Beogradu.

- Dali smo predloge za rešavanje pitanja kontrolora, jer nam je s jedne strane ugovorom dato pravo da kontrolišemo putnike, ali je zakonska regulativa takva da nas prilično uskraćuje. Taj deo posla zaista treba izmestiti u grad Beograd - smatra Terzić.

NA KRAJU OSTANU SAMO "MRVICE"

TERZIĆ objašnjava i tok novca od naplate.

- Kada građanin kupi kartu na kiosku, 100 odsto novca dođe u "Apeks" i 100 odsto ode u gradsku kasu. Tek na kraju meseca grad nam isplaćuje 8,53 odsto. U taj procenat ulazi i provizija kioska (2,5 odsto), 3,2 odsto ode na plate 380 zaposlenih u "Apeksu", 1,5 odsto na otplatu opreme. Tu je i jedan odsto zavisnih troškova, što na kraju znači da radimo za 0,33 odsto od onog dela koji se naplati od prevoza.

GRAD PONUDIO DA KUPI 51 ODSTO

IZ "Apeksa" potvrđuju da su predstavnici grada ponudili otkup 45 odsto domaćeg vlasništva kompanije i šest odsto turskog partnera, jer smatraju da će tom kupovinom biti stvoreni uslovi za povećanje prihoda.

- Spremni smo da pričamo o bilo kom modelu koji će pomoći da dođemo do boljeg korišćenja sistema - kaže Terzić. - Međutim, nisam siguran da će kupovinom samo jednog dela preduzeća taj efekat biti postignut.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (21)

Kokazraka

04.02.2014. 06:06

Ova racunica vezana za penzionere je lazna. Sad vam i oni smetaju, a ne smetaju vam kontrolori koji se bespotrebno vozaju puno radno vreme. Da li vi znate da veliki broj penzionera izdrzava svoju decu jer ne mogu da se zaposle, a u nekim sektorima plata do neba? Napred samo! Ogulite i kozu sa starackih leda. Mozda se obogatite. Imam organske smetnje dok citam ova mudra slova.

Sanja

04.02.2014. 11:20

@Kokazraka - Računica nažalost lažna nije, i ako ćemo po smetanju, po toj logici smetaju svi i niko ne sme da se dira... ugrožen je i osnovac, i srednjoškolac, i student, i zaposleni, i penzioner, i raseljeno lice...ama ceo Beograd. Niko ne otpisuje ljude, nego treba naći balans.Kontrole je najlakše otpustiti, i te ljude poslati na biro rada...ali ko će onda da plaća kartu? Niko, jer bez pretpostavke sankcije nema ni discipline u plaćanju.

srboje

04.02.2014. 11:39

@Kokazraka - onaj ko ima platu do neba kako ti kazes sigurno ne ide autobusom na posao

hehehe

04.02.2014. 08:52

da kontroli predju u gsp,a oni da ostanu u sistemu....u prevodu vi placajte ljude iz kontrole a mi cemo ubirati 8,5% za maglu...pametni su nema sta

Dragan

04.02.2014. 09:06

Besplatan prevoz za penzionere bi morao da vazi samo izmedju 04:00 i 07:00, izmedju 09:00 i 13:00 i izmedju 20:00 i 24:00, kada zaposleni ne odlaze na posao i sa posla, odnosno kada djaci i studenti ne idu u skolu/fakultet i kada se ne vracaju kuci. Kao besposleni ljudi, za voznju u vreme jutarnjeg, popodnevnog i vecernjeg spica, penzioneri bi morali da plate punu cenu pojedinacne ili mesecne karte.

Zoran

04.02.2014. 10:14

Lažovi izApeksa ne govore da su celu ugradnju sistema već otplatili kroz naplatu plastičnih legitimacija. Samo od penzionera su, po tom osnovu uzeli preko milion evra, a ceo sistem ne košta više od 3 miliona. Busplus je jedna od najvećih pljački građana ikada.

nista licno

04.02.2014. 12:25

@Zoran - Zoki totalno si u pravu!!!!Teska pljacka... samo bih dodao ne I jedina za vreme zuckovog rezima...jos gora prica je most na Adi,raznorazni tenderi u gradu kao npr spanski tramvaji koji madjari plate 1,8 a mi 2,2 miliona na 30 kom. to je 12 miliona I tako dalje...ponovo su gradski izbori u martu..pa vi glasatajte opet za takve ljudi daleko cemo dogurati....

Sanja

04.02.2014. 13:01

@Zoran - Most na Adi možda jeste gora priča... ali treba li ga onda rušiti? Nek se počupaju validatori i sruši most na Adi. To je rešenje? Ko god bude došao na vlast u gradu, moraće sada više no ikada da se ponaša racionalno. Racionalno podrazumeva ono što je dobro za budžet i prihvatljivo za građane. Nema mesta ekstremima.

@sanja

04.02.2014. 14:54

@Zoran - samo kratko da ti odg ne treba rusiti I jos gore praviti stanje,samo dali je morao most od milijarede sa pilonima ili neki klasican kao gazela???validatori nista promenili nisu samo jos gore nego kad su bile markice,tramvaje bilo moguce kupiti I jeftinije ili platiti realnu cenu ovako ko je podelio tih 12 miliona??a mi cemo ih u kreditima I sa kamatom vracati izmedju ostalog I tih 12 milionau beogradu ima nekih 500000 penxionera po 400 din koliko je to para od onih legitimacija...racunaj sama

Sanja

04.02.2014. 22:29

@Zoran - Pa nije ti dobra matematika. 400 din je cena godišnje karte koja se kupuje kao dopuna na postojeću karticu, a kartica se jednom izvadi (250 din plastika) pa posle samo dopunjuje jednom godišnje za penzionere preko 65 godina.A prihod od prodaje dopuna (karata) ide direkt gradu, po modelu objašnjenom u članku, a onda grad isplaćuje prevoznike i Apeks po fakturi.Ne zameri mi, ja bih samo da ne zbunjujemo ciframa bez potpore i objašnjenja. A da računam, umem ;)

question?

04.02.2014. 14:35

sad i nezaposleni treba da placaju izgleda ne 1200 nego 2200 dinara,jer ko nema posao pare bere sa drveta zelja koje su posadile prazne price politicara, niko ne dotice tu temu a samo drsko i bahato ponasanje se nastavlja

Dragan

04.02.2014. 17:10

Gradska uprava priznaje poraz i hoće da se dodvori biračima.GSP-ova kontrola je bila žalosna jer su imali normu od 30 vozila dnevno,a Apex dok je radio sa velikim brojem je bio puno ozbiljniji.Ni jedni ni drugi ne mogu ništa dok nemaju podršku komunalne policije,tako da je sve uzalud,zato i kažem da su priznali poraz,jer ne mogu da se izbore sa švercerima.Nigde u Srbiji i Evropi penzioneri ne mogu za siću da se voze cele godine(samo u Beogradu).Znamo da je to zato što su najrevnosniji birači.

Peca sa meseca

05.02.2014. 22:16

@Dragan - Dragi Dragancicu,U Srbiji primer ti je Jagodina da se penzioneri voze i bez "sice"Zivim u Velikoj Britaniji i njihov sam penzioner.Ne da neplacam"sicu" vec sevozim besplatno na svim autobuskim linijama u celoj Britaniji cak se i plasticna kartica zamenjuje besplatno i to svake pete godine.A da negovorim o frekfenciji linija i odredjenih slobodnih mesta u vozilima.

Beogradjanka

04.02.2014. 18:41

1.Od kad to privatna firma daje 100% novca daje gradu a sebi ne ostavi ni dinara ?2.Zasto GSP daje platu zaposlenima u "Apeksu" ?3.ZASTO SE NE BUNITE PROTIV TOGA ?

Стеван

04.02.2014. 19:13

Ако је ситуација неодржива, објасните ви мени како је могуће да је Апекс остварио нето добит у 2012-ој од 48.000.000 динара?

Rajka

05.02.2014. 19:26

Stidite se BusPlusovci, što su vam penzioneri teret. U Jagodini djaci i studenti ne plaćaju prevoz, a penzioneri sa 60 godina imaju besplatan prevoz. Danas penzioneri, a sutra će vam mozda smetati trudnice?