SKLONJENI NA PERIFERIJU: Romani sa krajiškom ratnom tematikom u matičnoj sredini ostali od kritike prećutani, a publici nepoznati
DA je reč o velikoj književnosti i velikom narodu koji je - sem raskošne folklorne baštine, doskora gotovo nepoznate - ostavio značajno duhovno svedočanstvo i u pisanoj književnosti, dovoljno je spomenuti da u same vrhunce srpske proze dolazi krajiška memoaristika, gde izvornim i odnegovanim književnim jezikom pišu izuzetno literarizovana dela takve veličine kao što su: Milutin Milanković, Nikola Tesla, Adam Pribićević, Gojko Nikoliš, Dejan Medaković, Milka Žicina.
Takođe, može se govoriti i o čitavoj realističkoj školi odličnih srpskih pripovedača iz Krajine na prelazu iz 19. u 20. vek (Bude Budisavljević, Milan Budisavljević, Bogdan Lastavica, Petar Petrović Pecija, Nikola Vukojević, Milan Pribićević), čije seoske pripovetke o životu srpskog naroda u Krajini, po jeziku i estetskom kvalitetu ne ustupaju zvaničnom kanonu srpskog realizma. Baština jednog, po duhu važnog ogranka srpskog naroda, koji je odnosom snaga svetske političke moći poslednjih četvrt veka u Hrvatskoj pretvoren u "zajednicu", upravo kroz književnost jedino i nastavlja da živi i postoji.
Nedavno objavljeni tekstovi D. Ivanića i A. Anušića na ovom mestu naveli su me da progovorim o još jednom fenomenu koji oni ne spominju, a to je gotovo zaokružena škola, ili fenomen "krajiškog ratnog romana" (romani sa tematikom građanskog rata u Bosni se u Republici Srpskoj već uveliko akademski izučavaju). Pojavljujući se već u godini egzodusa (1995), kao aktivni, vitalistički princip sa estetskim smislom, romani sa krajiškom ratnom tematikom, čiji najveći tematski fokus predstavlja upravo izgon iz Hrvatske u "Oluji", ali obuhvatajući i mnogo širi vremenski plan (Drugi svetski rat, egzodus 1991) i socijalni milje (krajiško selo, urbani roman), plene značajnim jezičko-leksičkim i literarnim kvalitetom, imajući jedinu nevolju što su uglavnom, u matičnoj (srpskoj, beogradskoj) sredini ostali od kritike prećutani, a čitalačkoj publici uglavnom nepoznati. Nastali, dakle, iz duboke egzistencijalne potrebe, i bez tzv. otklona odnosno vremenske distance, oni postaju ne samo važno literarno svedočanstvo, već i nezaobilazni za kompleksno sagledavanje jednog, za srpski narod nadasve tragičnog doba, na samom kraju 20. veka. Da su svojevremeno već ušli u opticaj i adekvatno na javnu književnu scenu, ne bi nam se dogodilo da se sada nagrađuju kvazi - intelektualni (sa pretenzijom na umetničko delo) romani o "suočavanju" sa "srpskom krivicom", već bi složeni i tragični istorijski uzročno-posledični odnosi bili sveobuhvatnije sagledani, upravo kroz umetničku prizmu i istinu ovih romana.
Sklonjeni na književnu periferiju, baš kao i srpski narod Krajine u politici devedesetih i s početka 21. veka - oni arhiviraju najdublje segmente nacionalnog bitisanja na jednom prostoru, ostvarajući upravo i jedino u književnosti i jeziku tu večnu tapiju na njega. U njima, pre svega, nigde nema mržnje prema drugom, naprotiv, potencira se taj nekadašnji suživot, i neverica, sa stalnim podtekstualnim preispitivanjem - kako se jedno davno i zaboravljeno (oprošteno) zlo, uprkos strašnim iskustvima iz Drugog svetskog rata, moglo tako naglo i silno obnoviti, dovršavajući svoj posao od pre pola veka, do kraja. Sve ove narative pokreću intimistički motivi duboke literarne nosivosti, dati često u kontrastu ljubav-smrt, koji po pravilu, daju visoke umetničke rezultate. Već prvi (urbani) roman o izgonu Srba iz Osijeka (već 1991), "Esmarh" Vladimira Jokanovića (1995), guste ekspresije, fokusira se na ljubav dvoje (različitih nacionalnosti), koja se najbrutalnije raskida - smrću devojke, Hrvatice. I dok se ovaj pesnički motiv prvog reda u romanu Roksande Njeguš "Otpisani iz ružičaste zone" (1998) emanira već u "Oluji" kroz zebnju i strah za voljenom, koja je ostala u koloni sa bolnicom, vešću da je živa, što su katarzični akrodi i manifestacija života i nove nade, u drugom slučaju, tek spoznata ljubav beogradskog slikara, već umornog od života, u srcu Krajine - Kninu, pretvara se u olujaškoj pometnji u rastanak sa otvorenim krajem (nestale drage) u romanu Srđana Volarevića "Cvijeta" (2004).
Majstorskim sredstvima, svedenim jezikom, ali sa snagom da prizove sve razmere biblijskog ezgodusa, u koji je umetnuta i jedna sasvim intimna, lična drama, sem romana Roksande Njeguš, kamernu nacionalnu fresku o izgonu slika i Koviljka Tišma Janković u romanu "Dozivi kroz oluju"(2003). Sučeljavanjem života jedne generacije, nekadašnjih devojaka, koje su izbegle ustašku kamu u Lici, sada starica, iščupanih iz rodnog tla i obeskorenjenih u izbeglištvu, što je kazna za njih teža i od smrti - sa jedino sačuvanom "poputbinom" u jeziku, ova književnica unosi jedan nov segment i kvalitet u vizuru književnih junaka savremenog srpskog romana - koji je posvećen staricama Krajine. Transparentna priča o stradanju vukovarskih Srba, u romanu Branka Bubala "Duša u pepelu" (2012), gde tek stvorena porodica (takođe nacionalno mešovita) nalazi svoje utočište u dalekoj Kanadi, takođe je značajan prilog književnoj mapi krajiškog ratnog romana. Najzad, trilogija Milana Vorkapića ("Sapatnici", "Svadbenici", "Sudbenici", 2004), takođe pisana sa izvornim spisateljskim nervom, sem o egzodusu, unutarporodičnim problemima različitih generacija, govori i o gorkoj aklimatizaciji u izbeglištvu u Srbiji. Na isti način se može tumačiti i "nepročitanost" ranih romana Anđelka Anušića na ovu temu ("Silazak sina u san", 2001; "Adresar izgubljenih duša", 2006, "Prozor otvoren na visibabu i kukurjek", 2011), kao jedne dublje spoznaje i vertikale, koja će se emanirati u njegovim kasnijim velikim romanima-epopejama. Ovde smo naveli veliki potencijal i pluralizam tema, umetnički odlično opserviranih u navedenim romanima, koji, iako tad objavljivani u našim najuglednijim izdavačkim kućama (Matica srpska, "Prosveta", "Narodna knjiga"), nisu imali adekvatnu recepciju, pa su suštinski ostali nepročitani, a u obrnutoj srazmeri sa značajem ove teme i svih navedenih vrednosti koje nose.
Izvestan "proboj" krajiške teme egzodusa, napravili su jedino "etablirani" pisci, mada ni to nije bilo dovoljno da ponesu i neku značajniju nagradu. Tu, pre svega, mislim na roman Mome Kapora "Lep dan za umiranje", koji bi u drugačijim okolnostima svakako zaslužio NIN-ovu nagradu, za 2000. godinu, kao svodna, saznajna, estetska i jezička činjenica prvog reda za tadašnji trenutak srpskog naroda, ali koji tada nažalost, nije bio "politički podoban" (odnosno, po današnjem - nedovoljno "politički korektan"), na šta se nadovezuju i dva najpoznatija romana sa tematikom "Oluje" - Jovana Radulovića, jedinog "kanonizovanog" pisca u savremenoj srpskoj književnosti ("Prošao život", 1996 i "Od Ognjene do Blage Marije", 2009), dok je najveći prodor u ovoj tematici u srpskom kritičarskom establišmentu načinio Drago Kekanović, svojim kamernim romanom o egzodusu Srba iz Zapadne Slavonije "Veprovo srce" (2012). Svoj literarni oblik Zapadna Slavonija dobija i u romanu "Povratak u Arkadiju" (nagrada "Pečat vremena"), potpisnice ovih redova, što svedoči da o Krajišnicima ne pišu samo oni koji su tamo rođeni, već o tom narodu i istorijskoj tragediji koja ih je zadesila pišu i ljudi rođeni van nje, videvši, dakle, jednu višu, univerzalnu vrednost koja se tiče svih nas. Baveći se isključivo tematikom Krajišnika nakon egzodusa u svim žanrovima u kojima stvara (poezija, pripovetka, roman), izdvojio se Anđelko Anušić i to sa dva svoja najnovija romana: "Glasovi sa Granice" (2016, nagrada "Branko Ćopić") i "S Homerom u Oluji" (2018) koji možda, predstavljaju zasada najviši svodni domet ove tematike - zalazeći u dublju istoriju Vojne granice (koja je retko do sada literarizovana), sve do završnog čina u "Oluji" 1995. datoj iz vizure dečaka-potomka ovih graničara, koji proviruje iz cerade "traktorske prikolice", kao simboličnog amblema krajiške tematike o egzodusu.
Ima još nešto na šta bismo ukazali: u svojoj monografiji "Književnost Srpske Krajine" (1998) prof. Ivanić primećuje da o ustaškom genocidu nad Srbima i njihovom stradanju u NDH ima srazmerno malo dela, što je do momenta objavljivanja njegove monografije bilo evidentno. Kao da je težina tematike vodila u dublje zrenje, odnosno odustajanje od te "estetike užasa". Iako se, u međuvremenu o toj tematici pojavilo nekoliko respektabilnih romana, od Bobe Blagojević (nažalost, posthumni i nedovršeni roman "Putnica" (2002) o Jasenovcu, preko romana Leposave Milanin "Život i ono drugo" (2012), kao i roman "Parusija, glasovi ispod paprati"(2018), potpisnice ovih redova (koji je kritičarski visoko ocenjen, pa čak i u Hrvatskoj) - ovde bih želela da ukažem na jedno delo koje ne samo po obimu, već i po tematskom zahvatu prevazilazi i samu ovu temu. Reč je romanu-trilogiji "Magleni dani" (1994, reizdanje 2017), Koviljke Tišme Janković, koji u klasičnoj naraciji i gustom jezičkom tkanju, no i modernoj psihološkoj instrospekciji, prikazuje u punom smislu ne samo "tolstojevski doživljaj Like", već i metafiziku lepote i zla na tom prostoru - od početka 20. veka, a čiji finiš je smešten u strašnu 1941. godinu, čime se tek sagledavaju sve razmere srpskog stradanja na teritoriji NDH (jer i mnoge junake ove knjige, nema sumnje - stvarni prototipovi - koje pratite kroz čitavu sagu, vidite kao poništene ličnosti u masovnim, brutalnim i besmislenim smrtima jednog sveopšteg genocida). Ovo delo, koje se jezičkom snagom i sveobuhvatnošću prikaza krajiškog tragičnog postojanja i nestajanja u 20. veku izdiže u sfere klasičnog, jeste verovatno i najbolji roman napisan o Krajišnicima u poslednjih 30 godina, nov domet i merilo ove književnosti, a koji je takođe ostao suštinski "nepročitan", van samog krajiškog "kanona", pa ga preporučujem pažnji srpske kritike.
Usled nepostojanja jedne institucije koja bi se temeljno bavila sistematizacijom jednog ogromnog književnog nasleđa - u ovom slučaju Srba iz Hrvatske - čije se istraživanje neprestano razvija, a savremena književnost i u egzilu daje sve veće rezultate ona je, još uvek svedena na napore pojedinaca, pa su i uvidi o njoj podložni ponekad parcijalnim (i različitim) viđenjima, ali i tad gotovo još uvek potpuno nevidljivi za širu srpsku javnost.
DA je reč o velikoj književnosti i velikom narodu koji je - sem raskošne folklorne baštine, doskora gotovo nepoznate - ostavio značajno duhovno svedočanstvo i u pisanoj književnosti, dovoljno je spomenuti da u same vrhunce srpske proze dolazi krajiška memoaristika, gde izvornim i odnegovanim književnim jezikom pišu izuzetno literarizovana dela takve veličine kao što su: Milutin Milanković, Nikola Tesla, Adam Pribićević, Gojko Nikoliš, Dejan Medaković, Milka Žicina. Takođe, može se govoriti i o čitavoj realističkoj školi odličnih srpskih pripovedača iz Krajine na prelazu iz 19. u 20. vek (Bude Budisavljević, Milan Budisavljević, Bogdan Lastavica, Petar Petrović Pecija, Nikola Vukojević, Milan Pribićević), čije seoske pripovetke o životu srpskog naroda u Krajini, po jeziku i estetskom kvalitetu ne ustupaju zvaničnom kanonu srpskog realizma. Baština jednog, po duhu važnog ogranka srpskog naroda, koji je odnosom snaga svetske političke moći poslednjih četvrt veka u Hrvatskoj pretvoren u "zajednicu", upravo kroz književnost jedino i nastavlja da živi i postoji.
Sklonjeni na književnu periferiju, baš kao i srpski narod Krajine u politici devedesetih i s početka 21. veka - oni arhiviraju najdublje segmente nacionalnog bitisanja na jednom prostoru, ostvarajući upravo i jedino u književnosti i jeziku tu večnu tapiju na njega. U njima, pre svega, nigde nema mržnje prema drugom, naprotiv, potencira se taj nekadašnji suživot, i neverica, sa stalnim podtekstualnim preispitivanjem - kako se jedno davno i zaboravljeno (oprošteno) zlo, uprkos strašnim iskustvima iz Drugog svetskog rata, moglo tako naglo i silno obnoviti, dovršavajući svoj posao od pre pola veka, do kraja. Sve ove narative pokreću intimistički motivi duboke literarne nosivosti, dati često u kontrastu ljubav-smrt, koji po pravilu, daju visoke umetničke rezultate. Već prvi (urbani) roman o izgonu Srba iz Osijeka (već 1991), "Esmarh" Vladimira Jokanovića (1995), guste ekspresije, fokusira se na ljubav dvoje (različitih nacionalnosti), koja se najbrutalnije raskida - smrću devojke, Hrvatice. I dok se ovaj pesnički motiv prvog reda u romanu Roksande Njeguš "Otpisani iz ružičaste zone" (1998) emanira već u "Oluji" kroz zebnju i strah za voljenom, koja je ostala u koloni sa bolnicom, vešću da je živa, što su katarzični akrodi i manifestacija života i nove nade, u drugom slučaju, tek spoznata ljubav beogradskog slikara, već umornog od života, u srcu Krajine - Kninu, pretvara se u olujaškoj pometnji u rastanak sa otvorenim krajem (nestale drage) u romanu Srđana Volarevića "Cvijeta" (2004).
Majstorskim sredstvima, svedenim jezikom, ali sa snagom da prizove sve razmere biblijskog ezgodusa, u koji je umetnuta i jedna sasvim intimna, lična drama, sem romana Roksande Njeguš, kamernu nacionalnu fresku o izgonu slika i Koviljka Tišma Janković u romanu "Dozivi kroz oluju"(2003). Sučeljavanjem života jedne generacije, nekadašnjih devojaka, koje su izbegle ustašku kamu u Lici, sada starica, iščupanih iz rodnog tla i obeskorenjenih u izbeglištvu, što je kazna za njih teža i od smrti - sa jedino sačuvanom "poputbinom" u jeziku, ova književnica unosi jedan nov segment i kvalitet u vizuru književnih junaka savremenog srpskog romana - koji je posvećen staricama Krajine. Transparentna priča o stradanju vukovarskih Srba, u romanu Branka Bubala "Duša u pepelu" (2012), gde tek stvorena porodica (takođe nacionalno mešovita) nalazi svoje utočište u dalekoj Kanadi, takođe je značajan prilog književnoj mapi krajiškog ratnog romana. Najzad, trilogija Milana Vorkapića ("Sapatnici", "Svadbenici", "Sudbenici", 2004), takođe pisana sa izvornim spisateljskim nervom, sem o egzodusu, unutarporodičnim problemima različitih generacija, govori i o gorkoj aklimatizaciji u izbeglištvu u Srbiji. Na isti način se može tumačiti i "nepročitanost" ranih romana Anđelka Anušića na ovu temu ("Silazak sina u san", 2001; "Adresar izgubljenih duša", 2006, "Prozor otvoren na visibabu i kukurjek", 2011), kao jedne dublje spoznaje i vertikale, koja će se emanirati u njegovim kasnijim velikim romanima-epopejama. Ovde smo naveli veliki potencijal i pluralizam tema, umetnički odlično opserviranih u navedenim romanima, koji, iako tad objavljivani u našim najuglednijim izdavačkim kućama (Matica srpska, "Prosveta", "Narodna knjiga"), nisu imali adekvatnu recepciju, pa su suštinski ostali nepročitani, a u obrnutoj srazmeri sa značajem ove teme i svih navedenih vrednosti koje nose.
Izvestan "proboj" krajiške teme egzodusa, napravili su jedino "etablirani" pisci, mada ni to nije bilo dovoljno da ponesu i neku značajniju nagradu. Tu, pre svega, mislim na roman Mome Kapora "Lep dan za umiranje", koji bi u drugačijim okolnostima svakako zaslužio NIN-ovu nagradu, za 2000. godinu, kao svodna, saznajna, estetska i jezička činjenica prvog reda za tadašnji trenutak srpskog naroda, ali koji tada nažalost, nije bio "politički podoban" (odnosno, po današnjem - nedovoljno "politički korektan"), na šta se nadovezuju i dva najpoznatija romana sa tematikom "Oluje" - Jovana Radulovića, jedinog "kanonizovanog" pisca u savremenoj srpskoj književnosti ("Prošao život", 1996 i "Od Ognjene do Blage Marije", 2009), dok je najveći prodor u ovoj tematici u srpskom kritičarskom establišmentu načinio Drago Kekanović, svojim kamernim romanom o egzodusu Srba iz Zapadne Slavonije "Veprovo srce" (2012). Svoj literarni oblik Zapadna Slavonija dobija i u romanu "Povratak u Arkadiju" (nagrada "Pečat vremena"), potpisnice ovih redova, što svedoči da o Krajišnicima ne pišu samo oni koji su tamo rođeni, već o tom narodu i istorijskoj tragediji koja ih je zadesila pišu i ljudi rođeni van nje, videvši, dakle, jednu višu, univerzalnu vrednost koja se tiče svih nas. Baveći se isključivo tematikom Krajišnika nakon egzodusa u svim žanrovima u kojima stvara (poezija, pripovetka, roman), izdvojio se Anđelko Anušić i to sa dva svoja najnovija romana: "Glasovi sa Granice" (2016, nagrada "Branko Ćopić") i "S Homerom u Oluji" (2018) koji možda, predstavljaju zasada najviši svodni domet ove tematike - zalazeći u dublju istoriju Vojne granice (koja je retko do sada literarizovana), sve do završnog čina u "Oluji" 1995. datoj iz vizure dečaka-potomka ovih graničara, koji proviruje iz cerade "traktorske prikolice", kao simboličnog amblema krajiške tematike o egzodusu.
Ima još nešto na šta bismo ukazali: u svojoj monografiji "Književnost Srpske Krajine" (1998) prof. Ivanić primećuje da o ustaškom genocidu nad Srbima i njihovom stradanju u NDH ima srazmerno malo dela, što je do momenta objavljivanja njegove monografije bilo evidentno. Kao da je težina tematike vodila u dublje zrenje, odnosno odustajanje od te "estetike užasa". Iako se, u međuvremenu o toj tematici pojavilo nekoliko respektabilnih romana, od Bobe Blagojević (nažalost, posthumni i nedovršeni roman "Putnica" (2002) o Jasenovcu, preko romana Leposave Milanin "Život i ono drugo" (2012), kao i roman "Parusija, glasovi ispod paprati"(2018), potpisnice ovih redova (koji je kritičarski visoko ocenjen, pa čak i u Hrvatskoj) - ovde bih želela da ukažem na jedno delo koje ne samo po obimu, već i po tematskom zahvatu prevazilazi i samu ovu temu. Reč je romanu-trilogiji "Magleni dani" (1994, reizdanje 2017), Koviljke Tišme Janković, koji u klasičnoj naraciji i gustom jezičkom tkanju, no i modernoj psihološkoj instrospekciji, prikazuje u punom smislu ne samo "tolstojevski doživljaj Like", već i metafiziku lepote i zla na tom prostoru - od početka 20. veka, a čiji finiš je smešten u strašnu 1941. godinu, čime se tek sagledavaju sve razmere srpskog stradanja na teritoriji NDH (jer i mnoge junake ove knjige, nema sumnje - stvarni prototipovi - koje pratite kroz čitavu sagu, vidite kao poništene ličnosti u masovnim, brutalnim i besmislenim smrtima jednog sveopšteg genocida). Ovo delo, koje se jezičkom snagom i sveobuhvatnošću prikaza krajiškog tragičnog postojanja i nestajanja u 20. veku izdiže u sfere klasičnog, jeste verovatno i najbolji roman napisan o Krajišnicima u poslednjih 30 godina, nov domet i merilo ove književnosti, a koji je takođe ostao suštinski "nepročitan", van samog krajiškog "kanona", pa ga preporučujem pažnji srpske kritike.
Usled nepostojanja jedne institucije koja bi se temeljno bavila sistematizacijom jednog ogromnog književnog nasleđa - u ovom slučaju Srba iz Hrvatske - čije se istraživanje neprestano razvija, a savremena književnost i u egzilu daje sve veće rezultate ona je, još uvek svedena na napore pojedinaca, pa su i uvidi o njoj podložni ponekad parcijalnim (i različitim) viđenjima, ali i tad gotovo još uvek potpuno nevidljivi za širu srpsku javnost.
ŠTA JE RUSKI PLAN “N”: Ukrajina bi mogla da ostane bez nekoliko važnih oblasti ukoliko Moskva uspe (VIDEO)
NjIHOV primarni cilj je zaštita ruskih pograničnih regiona, kao što je Belgorod, ali sekundarni ciljevi su zauzimanje Harkova, Sumija i Dnjepropetrovska.
26. 04. 2024. u 20:00
TEŠKE VESTI IZ VAŠINGTONA STIGLE U KIJEV: Nema više "patriota" za Ukrajinu
VAŠINGTON još nema besplatne sisteme protivvazdušne odbrane "patriot" koji bi mogli da budu prebačeni u Ukrajinu, proizilazi iz intervjua sa američkim savetnikom za nacionalnu bezbednost Džejkom Salivanom za MSNBC.
26. 04. 2024. u 19:17
LjUDI SE ČUDE: Žika prima OGROMNU penziju - "službenik tri puta proveravao, nije mogao da veruje"
"TAJNA je u tome što je mene pokojni Aleksandar Tijanić naučio da to tako radim..."
26. 04. 2024. u 22:32
Komentari (0)