MARINA I ULAJ, DO POSLEDNJEG DAHA: Izložba pionira umetnosti performansa, od sutra u Muzeju savremene umetnosti u Lionu

Miljana Kralj

14. 09. 2021. u 15:30

MUZEJ savremene umetnosti u Lionu (Musee d`art contemporain de Lyon - macLyon), tokom gotovo četiri decenije, skupio je najviše snimaka zajedničkih radova jednog od najznačajnijih umetničkih i ljubavnih parova u drugoj polovini 20. veka i od sutra će ih predstaviti na izložbi "Marina Abramović & Ulaj: performansi 1976- 1988".

МАРИНА И УЛАЈ, ДО ПОСЛЕДЊЕГ ДАХА: Изложба пионира уметности перформанса, од сутра у Музеју савремене уметности у Лиону

Collection macLYON Courtesy of the Marina Abramovic Archives

Naime, još 1986. ova institucija prvi put je ugostila izložbu pionira umetnosti performansa, predstavljajući publici ciklus kojim su stekli međunarodni ugled i priznanje - "Prelazak noćnog mora/konjunkcija". Ciklus čini 22 performansa, izvedena na različitim krajevima planete, od Sidneja i Ušimada do Čikaga i Kasela. Sedeli su okrenuti jedno drugom, licem u lice, pred publikom, nepokretni, u apsolutnoj tišini i koncentraciji, nekada i danima. U Lionu je serija konačno zaokužena performansom koji je naručio muzej, a čiji deo su bile i fotografije i objekti sa snimanja ekstremnih momenata njihovih nastupa.

Kako tvrde u ovoj francuskoj ustanovi kulture, najavljujući izložbu, radovi Marine i Ulaja, zastupljeni u njihovoj kolekciji, tiču se fundamentalnih tema, koja se danas nazivaju antropološkim. Ta dela pokreću pitanja polnosti, partnerstva, svesti o izazovima telesnosti, mentalne kontrole bola i izdržljivosti, izlaganja opasnostima, vezama sa prirodnim okruženjem i različitim kulturama, i zapravo su društevna i politička kritika. Pored ciklusa "Prelazak noćnog mora" (obuhvata radove nastale od 1981. do 1986.) na postavci koja će trajati do 2. januara, naći će se najvažniji, rani zajednički poduhvati, kao i delo kojim su završili umetničku saradnju i označili kraj svoje emotivne veze - "Ljubavnici: Šetnja Velikim zidom".

PERFORMANS "AAA-AAA", 1977-1999 Collection macLYON Adagp, Paris, 2021

Beograđanka, čijim umetničkim istraživanjima je sredina iz koje je potekla, sredinom sedamdesetih godina prošlog veka, postala tesna - Marina Abramović (1946) i nemački umetnik rođen u Solingenu, Frank Uve Lajsipen (1943-2020), poznat pod pseudonimom Ulaj, upoznali su se u jednom od studija holandske televizije 1975. Godinu dana kasnije otpočeli su strastveno, dvanaestogodišnje ljubavno i umetničko saživljavanje, iz koga su nastali performansi kojima su iskušavali mnoge aspekte ljudskog postojanja.

Testirali su granice muškog i ženskog identiteta, transformišući tu dvojnost u univerzalni dualizam svetla i tame, pozitivnog i negativnog, tišine i buke, aktivnog i pasivnog, nepokretnosti i kretanja... Snagu njihovog prožimanja, između ostalih, reflektuju performansi "Udisanje/ izdisanje", iz 1977. tokom kojih su satima bili spojeni u neprekidnom poljupcu, udišući i izdišući vazduh jedan iz drugoga, do granice mogućeg gušenja...

- Oni su testirali fizičke granice svojih tela, granice svog odnosa i svojih mentalnih kapaciteta, kao i društvene i kulturne kodove koji su uticali na njih, ili one koji su se odnosili na stereotipe pola, seksa i normalnosti - ističe se u tekstu koji prati izložbu u Lionu, a potpisali su ga Erv Persebo, direktor muzejske kolekcije, i Tijeri Prat, menadžer produkcije.

- U samo nekoliko godina Marina Abramović i Frank Uve Lajsipen kreirali su snažan umetnički opus, koji ostavio trajan utisak na gledaoce koji su imali sreće da uživo prisustvuju njihovim performansima.

Breathing in / Breathing out, Collection macLYON Adagp, Paris, 2021

Sa "Marijom Kalas" u Parizu

PROJEKAT naše umetnice "Sedam smrti Marije Kalas", premijerno izveden prošle godine u Bavarkosj državnoj operi u Minhenu, početkom septembra gostovao je u Pariskoj operi. U predstavi, igranoj od 1. do 4. septembra u francuskoj prestonici, život grčke dive predstavljen je kroz operu, video i performans. Marina Abramović pozivala je sedam operskih pevača da izvedu čuvene arije, a ona se tokom predstave pojavljuje na video snimcima u kojima predstavlja "smrt" operskih junakinja, od Toske do Karmen, ali i poslednje sate života Marije Kalas.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

RUSIJA JE ZGROŽENA: Ovo je najnoviji uslov za Ruse da bi učestvovali na Igrama Pariz 2024