IZ LABORATORIJE U KOKPIT BORBENOG AVIONA: "Novosti" u Batajnici sa diplomcima-civilima koji se školuju za vojne pilote

Đ. Marković

18. 07. 2023. u 07:00

OD detinjstva sam maštala da postanem vojni pilot, ali nisam upisala Vojnu akademiju na vreme. Ipak, sve je na kraju došlo na svoje, motivisana sam i dajem sve od sebe da ostvarim taj san. Želja mi je da budem pilot helikoptera H-145M.

ИЗ ЛАБОРАТОРИЈЕ У КОКПИТ БОРБЕНОГ АВИОНА: Новости у Батајници са дипломцима-цивилима који се школују за војне пилоте

Foto: Đ. Marković

Tako za "Novosti" govori dvadesetšestogodišnja Jelena Stević iz Kragujevca, master biologije sa Prirodno-matematičkog fakulteta, koja je rešila da mikroskop zameni kokpitom vojnog helikoptera. 

Ispunjenje tog sna mladićima i devojkama je omogućilo Ministarstvo odbrane, kroz konkurs za vojnostručno osposobljavanje rezervnih oficira Vojske Srbije - roda avijacije, skraćeno VSORO. Iza tog nezgrapnog naziva mladim ljudima koji su završili bilo koji "civilni" fakultet se pruža prilika da postanu čuvari našeg neba.

Prijava za treću klasu traje do 31. jula, a kandidati koji do kraja 2024. godine navršavaju do 30 godina, mogu se prijaviti u vojnim odsecima. Sve informacije o konkursu mogu se naći na sajtu Ministarstva odbrane.

Kako nam kaže zamenik komandanta 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile potpukovnik Miodrag Krstić, konkurs je otvoren zato što se Vojska Srbije stalno oprema novom tehnikom.

Potpukovnik Miodrag Krstić/Foto: Đ. Marković

- Imamo mnogo novih aviona i helikoptera, a u planu je nabavka još više letelica. Naravno, trebaju nam ljudi koji će upravljati njima - kaže potpukovnik Krstić.

U drugoj klasi, čija je obuka u toku, jeste troje kandidata. Pored Jelene, tu su i dva mladića - sa Fakulteta bezbednosti i Arhitektonskog fakulteta. Put do zvanja pilota vodi ih kroz seriju testova kako bi se utvrdilo da li su sposobni za obavljanje ovog prestižnog i odgovornog posla.

Prva stanica svakog perspektivnog pilota je VMA, gde se obavljaju detaljni lekarski pregledi kako bi se utvrdilo da li kandidati imaju "pilotski gen". Potom sledi padobranska obuka i padobranski skokovi na vojnom aerodromu, u 63. padobranskoj brigadi u Nišu. Jelena nam je rekla da joj je skok iz helikoptera omiljeni deo obuke do sada. 

- To mi je bio prvi put i da letim, i da skačem. I fizičke pripreme su bile zanimljive, ali i određeni rizik koji čovek preuzima. Prilika da se doživi veliki adrenalin i uzbuđenje - kaže ona.

Posle skokova, kandidati dolaze na aerodrom u Batajnici, gde prolaze tehničku učionicu u trajanju od sedam dana. Detaljno se upoznaju sa uređajima i sistemima Utve 75, aviona na kom će se obučavati.

Foto: Đ. Marković

- Sve delove upoznaju do detalja, od elise do instrumenata. Moraju da uđu u samu srž aviona, pošto ima dece kojima je to prvi susret sa letelicama - kaže potpukovnik Krstić.

Po uspešnom završetku tehničke učionice, kandidati dolaze u 252. školsko-trenažnu avijacijsku eskadrilu, gde nastavljaju upoznavanje sa letelicom na časovima primenjene teorije. I dalje na zemlji uče kako se pilotira avionom - od ulaska u kokpit, preko pregleda instrumenata, kako se poleće, rade zaokreti, sleće...

Kandidati potom konačno sedaju u avion tokom dela kursa koji se naziva selektivno letenje. Ostvariće 10 sati leta, i instruktori donose procenu da li kandidat može da postane pilot aviona ili helikoptera. Ceo proces od tehničke učionice do ocene traje oko mesec i po dana.

Momci i devojke koji dobiju prolaznu ocenu idu na kurs u trajanju od šest meseci na Vojnoj akademiji. Tu prolaze kroz opštu vojnu, stručno-specijalističku i letačku obuku. Iako lete u manjem obimu nego kolege sa Vojne akademije, potpukovnik Krstić kaže da to nije nikakav hendikep.

Potpukovnik Miodrag Krstić i kandidatkinja Jelena Stević/Foto: Đ. Marković

 

- Kasnije, kroz karijeru u jedinici, oni će imati priliku da nadograde svoje znanje. U tih šest meseci na Vojnoj akademiji leteće na avionu "lasta". Imaće nalete u sklopu osnovnog i akrobatskog letenja, što je prvi razdeo letačke obuke. Kada kandidat završi obuku na prvom razdelu, biće promovisan u potporučnika Vojske Srbije. 

Dobijanjem čina, kandidat ostvaruje sva prava koja nosi to radno mesto - platu, godišnji odmor, staž... Ipak, to i dalje ne znači da je postao pilot.

- Tek završetkom kompletne obuke na avionu "lasta", koja ima još nekoliko razdela i traje nekoliko meseci, kandidat stiče zvanje potporučnika-pilota - pojasnio je potpukovnik Krstić.

Diplomcu Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja, i kandidatu prve klase VSORO potporučniku Milanu Šariću, sa kojim smo razgovarali na pisti nakon što je sleteo, ostalo je još mesec ili dva do sticanja zvanja pilota.

- Imao sam samostalni let, bilo je odlično. Završavamo razdeo grupnog letenja, onda nastavljamo sa instrumentalnim. Danas je poslednji samostalni, sledeći je ispitni let - kaže Šarić, i ističe da je siguran da će na ispitnom letu biti isto kao i danas - odlično.

Potporučnik Milan Šarić/Foto: Novosti

Dodaje da voli letenje, i da, kao i većina kandidata, želi da leti na avionu Mig 29. On je poručio mladima da ukoliko vole avijaciju, a nisu konkurisali za Vojnu akademiju, sada imaju izvanrednu priliku.

- Ko je motivisan i želi da postane pilot, neka se obavezno prijavi - poručio je Šarić. 

Kandidatkinja Jelena Stević je potvrdila da je motivacija važna, i da, iako je selekcija naporna i radi se pod pritiskom, čovek može sve da prebrodi kada ima želju i volju.

Kandidatkinja druge klase VSORO Jelena Stević/Foto: Novosti

- Svima koji žele da se prijave poručujem da nikada nije kasno, i da ne odustaju. Potrebni su samo jaka motivacija i želja. Pozivam sve mlade ljude da konkurišu, da se odvaže na taj korak i ispune svoj san.

REZERVA SAMO U IMENU

Naziv kursa, vojnostručno osposobljavanje rezervnih oficira Vojske Srbije, tačnije reč "rezerva", kod mnogih je izazvao nedoumice po pitanju statusa kandidata. Potpukovnik Krstić se potrudio da razjasni to pitanje.

- Ta "rezerva" ponekad zbuni zainteresovane. Kandidat koji se prijavi nije nikakva rezerva, on će biti bukvalno operativan kao neko ko je završio Vojnu akademiju. Može da leti bilo koji vazduhoplov, ako je zdrav i motivisan. Kasnije u karijeri neće biti nikakvih ograničenja na kom tipu aviona će leteti, i imaće isti status kao piloti koji su završili Vojnu akademiju. Rame uz rame će izvršavati iste zadatke - kaže zamenik komandanta 252. ŠTAE.

"GLEDANjE KROZ PRSTE"

Na pitanje da li kandidatima koji dolaze iz civilstva "gleda kroz prste", potpukovnik Miodrag Krstić kroz smeh kaže da može da se desi, ali samo u jednom slučaju.

- Možemo da progledamo kroz prste po pitanju frizure - duže ili kraće kose. Ali kada je u pitanju struka, tu nema popuštanja. Svako mora da obavi let bezbedno u svim uslovima. Možeš da sletiš "lepo" ili "ružno", ali moraš da sletiš bezbedno.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

DA LI JE JUTARNJA RAKIJICA OTROV ILI LEK? Stručnjak za toksikologiju razbila mitove (VIDEO)