OCENA KNJIGE IZ KOJE DECA UČE DA BIRAJU ROD: Biolozi brane sporne lekcije

Lj. BEGENIŠIĆ

16. 09. 2022. u 09:00

NACIONALNI prosvetni savet (NPS) obratio se svim relevantnim naučnim institucijama sa molbom da daju stručno mišljenje o sadržaju udžbenika biologije za osmi razred, čiji je deo u kome se đacima objašnjava polni i rodni identitet izazvao veliku polemiku u javnosti.

ОЦЕНА КЊИГЕ ИЗ КОЈЕ ДЕЦА УЧЕ ДА БИРАЈУ РОД: Биолози бране  спорне лекције

Foto Shutterstock

Ministar Branko Ružić takođe je zatražio od Saveta da ponovo preispita nastavni plan i program za ovaj predmet, nakon što je u javnosti osporen njihov sadržaj koji objašnjava kategorije roda, koje ne prepoznaje Ustav Srbije, niti zakoni.

Savet je tako zatražio stručno mišljenje od Srpskog biološkog društva i od katedri bioloških fakulteta u Srbiji, a u NPS ističu da će posle pribavljanja svih relevantnih mišljenja zakazati vanrednu sednicu radi davanja mišljenja.

Istovremeno, Srpsko biološko društvo (SBD) dostavilo je Savetu dopis u kome se navodi da je ovo društvo održalo sastanak 13. septembra i donelo zaključke povodom dopisa ministra prosvete Branka Ružića upućenog NPS radi davanja stručnog mišljenja za deo programa nastave i učenja biologije za osmi razred.

- Deo programa nastave i učenja biologije za osmi razred koji se pominje u dopisu, a koji se odnosi na ishod: "Poveži promene nastale u pubertetu sa delovanjem hormona" i koji se može realizovati kroz preporučeni sadržaj "Biološki smisao adolescencije", rodni i polni identitet u kontekstu hormonske varijabilnosti", u potpunosti je usklađen sa prihvaćenim teorijama, činjenicama, zaključcima i tumačenjima biološke nauke - navodi se u zaključcima SBD.

Dodaje se, takođe, da uvidom u celokupni program nastave i učenja biologije za drugi ciklus nigde nije uočeno da se izlazi iz okvira biološke nauke, pa čak i kada je moguće da u drugim oblastima ljudskog delovanja u javnosti ima drugačije iskazanih tumačenja.

- Genetička varijabilnost ne daje osnove za razvoj predrasuda, stereotipa, diskriminacije i nasilja - navode u SBD.

Da napomenemo, Srpsko biološko društvo razmatralo je lekciju u udžbeniku biologije za osmi razred, koji je izadala izdavačka kuća "Klet".

Polemiku u javnosti, međutim, izazvale su konkretno lekcije iz udžbenika izdavačke kuće "Vulkan". No, lekcije u oba udžbenika, iako nisu iste, imaju dosta sličnosti.

Tako, u udžbeniku "Kleta", kaže se: "Za razliku od polnog identiteta, koji je biološki određen jer se rađamo kao osobe muškog ili ženskog pola, rodni identitet se formira tokom života... Rodni identitet pojedinca može biti nezavisan od toga koji pol mu je upisan na rođenju, iako se kod većeg dela populacije rod poklapa sa biološkim polom...

Ista tema u udžbeniku "Vulkana" obrađena je na sledeći način, pa u lekciji "Polni i rodni identitet" piše: "S vremenom, svako od nas razvija svoj osećaj pripadnosti muškom ili ženskom rodu, to jest rodni identitet, a rod i pol ne moraju se nužno poklapati kod svake osobe..."

Inače, ministar Branko Ružić je zahtevao da se Nacionalni prosvetni savet ponovo izjasni i da svoju stručnu ocenu o tome da li je takav program u skladu sa naučnim teorijama koje prihvataju i po kojima rade biološki fakulteti, da li se i kroz njih odražava nacionalni interes i, pre svega, da li je to u najboljem interesu po obrazovanje naše dece.

NADLEŽAN MINISTAR, A NE NPS

NACIONALNI prosetni savet napominje da pripremanje, odobravanje, izbor, izdavanje, povlačenje i praćenje udžbenika i udžbeničkog kompleta, priručnika i dodatnih nastavnih sredstava za osnovnu i srednju školu nije u njihovoj nadležnosti.

- To je uređeno Zakonom o udžbenicima, pa odluku o prihvatanju ili odbijanju rukopisa udžbenika, na osnovu predloga Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, odnosno na osnovu stručne ocene komisije, donosi ministar - navode u NPS i napominju da mišljenje NPS nije pravno obavezujuće.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (5)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!