АПЛАУЗ ЗА БОМБАРДОВАЊЕ ТЕЛЕВИЗИЈЕ: Кампања дезинформисања била је претходница највеће војне коалиције у историји 1999. године

Борис Субашић

16. 08. 2020. у 10:00

НАЈБОЉА пропаганда је она чији је аутор невидљив, а успева да људе наведе да мисле и раде по његовом плану и да при томе буду уверени да слушају сопствени разум и вољу.

АПЛАУЗ ЗА БОМБАРДОВАЊЕ ТЕЛЕВИЗИЈЕ: Кампања дезинформисања била је претходница највеће војне коалиције у историји 1999. године

Вилијам Вокер / Архива

Она се не бави чињеницама, већ њиховом интерпретацијом, а производ је дезинформација која треба да заведе што већу циљну групу.

Професионалцима у овом послу је свеједно да ли на тај начин продају пасту за зубе, убеђују гласачко тело или воде кампању сатанизације једног народа. "Ништа лично. То је само посао", као што кажу плаћене убице у кримићима.

Прави мотив увек зна само наручилац посла, који постаје видљив тек на крају приче.

Као у случају дугогодишње медијску ватрене припреме западног јавног мњења за агресију на Србију 1999. године, први рат НАТО у Европи у коме је први пут после Другог светског рата борбено ангажована немачка војска.

Глобална кампања дезинформисања била је претходница највеће војне коалиције у историји која је била гротескно предимензионирана у односу на реално потребну силу да се 1999. нападне једна мала санкцијама исцрпљена држава. Једнако је била пренадувана пропагандна машинерија за оправдавање рата против Срба.

- Савремена војна операција не може се ни замислити без "информативног" покрића... Донедавно у борбу се није ишло, а да се претходно себи не обезбеде обавештења; данас треба најпре обавестити јавно мњење о разлозима и резултатима борбе... Чим су схватили да се у савременом свету све претвара у информацију, посебно Американци су разрадили и поставили теорију о информативном рату... "Технологија омогућава сваког дана нову примену и америчко друштво се томе прилагођава, утолико брже што је ширење информације постало оруђе економске и политичке власти. Из те револуције се, заправо, родила концепција о "Доминацији информације", "према којој је могућно загосподарити својом околином господарењем над информацијом" - забележио је Владимир Волков, један од највећих познавалаца употребе информација у ратној пропаганди.

Он наводи да су Алвин и Хајди Тофер, стручњаци за информативни рат први сковали појам "спин доктора" стручњака који истините информације изобличава и представља тако да добију жељени ефекат у јавности.

- Они су пронашли шест средстава да се "лажима духови заведу", искваре: оптужити супротну страну за злочине и крволочност, хиперболички надувати улоге у игри, извести сатанизацију или дехуманизацију противника, извести поларизацију: "они који нису са нама против су нас", призивати увођење божанских казни, санкција: "Нека Бог чува Америку!", водити метапропаганду, тј. дискредитовати противничку пропаганду, бацити сумњу на све што долази са противничке стране; "српска дезинформација", "Садам Хусеин је завео тоталну контролу над штампом, дакле, све што она јавља је лажно". И, све те технике су коришћене комплетно у операцији "Босна"... чак је у игри било и увођење божанских санкција, божје казне: ислам је свакако на босански сукоб гледао као на свети рат; прелати римокатоличке цркве су говорили о "праведном рату", а председник Ширак је, систематски понављајући формулу "без вере нема ни закона" поводом Срба, имао свакако за циљ да их представи као апсолутне проклетнике и отпаднике - наводи Волков.

Креатори јавног мњења на Западу као да су се такмичили са својим политичарима у ружењу и измишљотинама о српском народу.

- Стицао се утисак да су се утркивали ко ће Србе више наружити и ко ће пре лансирати нову лаж о њима - или су једни друге у томе, директно или индиректно, чак и подстицали. Амерички државни секретар Џејмс Бејкер наложио је Маргарет Тутвилер да омогући Харису Силајџићу да користи западне масмедије за босанску ствар (стварање слике жртве), што је касније и сам признао изјавом: "Ја сам, такође, контактирао телевизијске мреже, "Вашингтон пост" и "Њујорк тајмс". Неке од тих лажних прича раширили су амерички новинари Рој Гутман и Џон Барнс.

Барнс све време извештавања о босанско-херцеговачком рату сву кривицу приписивао Србима, тврдећи да су они убили 300.000 муслимана, а 900.000 ранили.

Западне медије који су професионално извештавали и разоткривали медијске манипулације, то је скупо коштало. Лондонски часопис LM је финансијски уништен када је суд пресудио да плати милионску одштету због чланка свог новинара Томаса Дајхмана, који је доказао како је екипа енглеске телевизије ITN у лето 1992. исконструисала најпознатију слику српског конц-логора у Босни и Херцеговини.

Антисрпска пропаганда прво је започела, када је реч о Европи, у Аустрији и Немачкој, у време када су ове државе здушно подстицале сепаратизам Хрватске и Словеније и гурале Југославију у грађански рат. Касније, корак по корак, преко гласила под контролом демохришћана и Ватикана, кампања се проширила на готово цео Запад.

- Антисрпска пропаганда и медијска манипулација, у великој мери преузета из Словеније и Хрватске, наслоњена је на стару аустроугарску и коминтернину пропаганду, а након рата гајена и подржавана од комуниста и разних партијских апаратчика у Хрватској и Словенији. Да су Срби били перципирани као непријатељи - бар што се Немачке (овог пута и Сједињених Држава) тиче, као што је то био случај и у ранијим периодима - и да је коначно дошло време за освету ... потврђује и писање војне ревије "Бундесвер 2000" у издању из 1999, односно у време НАТО агресије на СР Југославију: "Већ смо једном успели да Југославију учинимо послушном: 6. априла 1941. Ми смо у блицкригу против Југославије разорили део Београда у подухвату 'Суд кажњава'. Ми смо то доказали већ два пута у овом веку. Јунаштво је опет данас, као пре 50 година, врлина наших војника. Ми смо поново ту!" - наводи др Слобосан Вуковић у капиталном делу "Срби у наративу Запада"..

КАДА је Ричард Холбрук на новинарској прослави објавио вест да је РТС "ућуткана" НАТО бомбама, три стотине звезда америчког журнализма је то поздравило громким аплаузом.

- Холбрук - један од архитеката рата против Србије - ће их том приликом и похвалити за "спектакуларно медијско покривање Косова", уз уверавање да они у Вашингтону "то имају у виду". То је само поновљена изјава портпарола Беле куће Марлина Фицватера, након Заливског рата (26. марта 1991): "Председник Буш сматра да је медијско покривање овог сукоба било изванредано." Kaдa су француски листови ("Монд" и "Фигаро") објавили другачију слику догађаја у Рачку, Вилијам Вокер их је напао због "погрешног" представљања случаја. А Џејми Шеј је након завршеног посла, као да се нашао под командом Фирера, изјавио: "Ово је био прави медијски рат: Сви новинари су такође војници. Они морају јавности да објасне чистоћу наших ратних мотива."

Да су методе информативног рата деценијама разрађиване, доказ се може наћи у књизи "Хладни рат у култури: ЦИА у свету уметности и књижевности", америчке ауторке Фенсис Стонор Саундерс. У уводу књиге, у цитату документа написаног крајем Другог светског рата, који се приписује Џону Фостеру Далсу, једном од оснивача и директора ЦИА, пише:

"Рат ће се завршити, све ће се некако средити. Све што имамо, све злато, сву материјалну моћ уложићемо за отупљивање и заглупљивање људи. Људски мозак и свест могу се изменити. Посејаћемо хаос. Неприметно ћемо их упутити да верују у погрешне ствари. Натераћемо их да се приклоне лажним вредностима. Литература, позоришта, бисокопи, све ће то приказивати и величати најнижа људска осећања... У руковођењу државом створићемо несналажење и хаос. Неприметно, али активно и стално, доприносићемо заглупљивању чиновника и стварању непринципијелности. Част и државни поредак представљаће нешто прошло и непотребно, што ћемо исмејавати. Вешто и неприметно, као вредности наметаћемо људске пороке: лаж, превару, издајство и наркоманију, неповерење међу људима и национализам. Биће појединаца који ће увидети шта се догађа. Њих ћемо учинити беспомоћним, изложићемо их подсмеху. Тако ћемо стварати поколења, једно за другим. Људе ћемо придобијати још од детињства и младости. Главну пажњу усмерићемо на омладину, коју ћемо изопачавати, кварити и учити је разврату. Од њих ћемо правити цинике, простаке, космополите..."

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (14)

ТРЕБАЛЕ МУ ПАРЕ ЗА ТИКЕТ, ПА УЗЕО ЖЕНИНУ КАРТИЦУ: Дошла је са посла уморна и одмах легла да спава, то ми је била идеална шанса (ВИДЕО)