ИНТЕРВЈУ Љиљана Смајловић: "Твитер" на услузи Америци

Д. МИЛИНКОВИЋ

20. 08. 2021. у 10:00

ТВИТЕР је све више на услузи америчкој политичкој елити, односно партији на власти, а сада почиње да функционише и као интегрални део "јавне дипломатије" те земље, шраф у важном америчком пројекту државне пропаганде. Ово што сада код нас ради је облик модерног жигосања учесника у јавном дијалогу. То је покушај својеврсне стигматизације медија који се сматрају блиским Влади Србије.

ИНТЕРВЈУ Љиљана Смајловић: Твитер на услузи Америци

Фото: Танјуг

Овако новинарка и колумнисткиња "Недељника" Љиљана Смајловић, за "Новости", коментарише одлуку "Твитера" да поједине медије у Србији етикетира као "оне који сарађују са владом".

* Како оцењујете аргументе да се иза овог потеза заправо крије брига ове друштвене мреже за стање демократије и медијских слобода у Србији?

- Можемо мирне савести да искључимо сваку могућност да "Твитер" ради то што ради из бриге за демократију или слободу говора. У то смо се ваљда уверили још у јануару, када је Доналду Трампу искључен налог чим је контрола над законодавним телима који ће одлучивати о финансијској судбини власника друштвених мрежа прешла у руке његових политичких противника. "Твитер" је потпуно усвојио тезу Стејт департмента и Фридом хауса да су слободни и независни само они медији чија се уређивачка политика уклапа у главне америчке политичке циљеве. Ако се уклапа, ти се медији проглашавају слободним. Ако се не уклапа - примера ради, ако заступа тезу да независност Косова није свршена ствар - такви се медији означавају као зависни од политичке власти, дакле мање слободни од оних са пожељном уређивачком политиком.

* Значи ли то да се оваквим етикетирањем медија "Твитер" заправо укључио у политизацију медијске сцене у Србији, доприносећи подели на тзв. независне и медије под контролом власти?

- Мислим да је један од највећих успеха америчке државне пропаганде управо то што је изван Америке одомаћио идеју да је "слободно" оно што америчка држава финансира на туђој територији, а "неслободно" оно на шта америчка пропаганда нема утицаја. Тако се вековна подела на провладине и опозиционе медије гура у страну, у корист поделе коју намеће туђа државна пропаганда. Право је чудо што то прихвата и јавност земаља које формално нису у колонијалном положају.

* Слажете ли се са тумачењима да је и ова одлука "Твитера" део хибридног рата против власти у Србији, а у сусрет решавању питања КиМ, одбрани РС, изборима наредне године?

- Не. Мислим да је овде посреди глобални амерички пропагандни пројекат у који је сада упрегнут "Твитер", а ускоро ће се исто десити и са другим мрежама и приватним компанијама ове врсте на које америчка влада може да утиче. Са становишта Вашингтона, лепота овог пројекта је управо у томе што Стејт департмент у сваком тренутку може да каже: Молим лепо, ово су приватне компаније, ми са тим немамо никакве везе, види руке... А приватне компаније нису дужне да јавности објашњавају своје одлуке. Да је ово одлука Стејт департмента, неки портпарол у Фоги ботому би морао јавно да тумачи разлике између хрватског, српског или црногорског јавног сервиса. Овако ни то не мора да чини јер је одлука, тобож, у рукама приватних власника приватне компаније, који нису дужни никоме да се правдају, осим акционарима.

ЕТИКЕТЕ БЕЗ КРИТЕРИЈУМА

* ЕТИКЕТУ медија који сарађује са Владом добио је и РТС док, на пример, ту одредницу немају Хрватска радио-телевизија, Телевизија Црне Горе, Би-Би-Си.

- Етикетирају се само медији чијом уређивачком политиком Вашингтон није до краја задовољан, док је критеријум сасвим произвољан.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (7)