КОБАН БИО НИСКИ ЛЕТ ИЗНАД СЕЛА? Две војне комисије већ раде на прикупљању чињеница које ће их довести до узрока пада миг 21

Р. Драговић - В. Митрић

26. 09. 2020. у 22:00

КОБАН БИО НИСКИ ЛЕТ ИЗНАД СЕЛА? Две војне комисије већ раде на прикупљању чињеница које ће их довести до узрока пада миг 21

Место пада авиона

ЕКСТРЕМНО мала висина на којој је летео "миг-21" изнад села Брасина код Малог Зворника, као и последњи маневри непосредно пре пада летелице, у средишту су истраге која је отворена поводом тешке ваздухопловне несреће у којој су погинула двојица пилота Ратног ваздухопловства, мајор Дејан Крсник и капетан прве класе Звонко Веселиновић.

Они су трагично настрадали у петак ујутру, на редовном летачком задатку, када се летелица којом су управљали из засад непознатих разлога, тик изнад околних кућа, сурвала у оближњи поток.

Ове околности чине основу истраживања које спроводе две војне комисије - једна у надлежности Генералштаба Војске Србије и друга, стручна, коју води Команда Ратног ваздухопловства. Њихов задатак је да прикупе све чињенице, изјаве очевидаца и резултате експертизе олупине "мига 21" и дају одговор о тачном узроку пада летелице.

Прве информације из истраге, како сазнају "Новости", засад искључују неисправност летелице, а ток даље истраге усмеравају на изузетно малу висину и евентуално људски фактор у управљању летелицом. Војни истражитељи засад су на ставу да је посада покушавала да на већу висину извуче авион који је из још непознатог разлога изгубио силу узгона. Тиме се објашњавају последњи маневри пилота, "окретање" авиона, као и одбачен резервоар летелице, који је завршио у оближњем малињаку.

Шта је довело до трагичног исхода могао би да "каже" и уређај за бележење параметара лета, који снима већину промена у раду мотора, склопова и инсталација, као и команди из кабине. Овај апарат, међутим, бележи податке на траци, па је велико питање да ли је у експлозији летелице и пожару који је уследио остала неоштећена и употребљива за очитавање. Ови подаци, уколико су сачувани, биће "преклопљени" са планом лета и комуникацијом покојних пилота са оперативним центром у Команди РВ.

Настављен увиђај

ОКРУЖНО јавно тужилаштво из Шапца, са одговарајућим екипама, укључујући Војну полицију, наставило је у суботу увиђај на месту авионске несреће у селу Доња Брасина, код Малог Зворника, у засеоку крај рудника - рекао је за "Новости" Зоран Обрадовић, окружни јавни тужилац из Шапца.

- Сагледавају се све околности авионског удеса, прикупља се све што је неопходно за анализу догађаја и предстојећа вештачења - каже тужилац Обрадовић. - Трага се за кутијом, која је била у авиону, која региструје рад авиона, као и за свим детаљима који треба да помогну да се установи како је дошло до несреће.

- "Миг 21" прошао је све прописане процедуре пре полетања. Ништа заиста није указивало да му предстоји трагедија. Петак је на Батајници био релативно миран дан, јер због најављене промене метеоролошких услова није планиран велики број летова. Свега неколико авиона је на задатке полетело између осам и девет часова. Нажалост, Звоне и Крсник нису се вратили - каже за "Новости" саговорник из Ратног вазухопловства ВС.

Комисија ће анализирати и чињеницу да је авион пао на свега неколико стотина метара од родног села пилота Звонка Васиљевића, као и да је мајци претходно најавио да ће прелетети преко породичне куће у Доњој Борини. Важна околност је и да је "миг 21" направио два прелета преко села, пре него што ће се сурвати у смрт. Готово да нема дилеме да је несрећна посада схватила да летелица незаустављиво јури ка тлу, па су успели да избегну насељени део села и обруше се на парцелу без кућа.

Познаваоци војне авијације подсећају на сразмерно ретке техничке кварове као узроке несрећа, али и кажу да је "миг 21" авион који понекад зна да промени ћуд. Старост летелице обично је - трећеразредно питање.

- Не постоји стар или млад авион, постоји исправан или неисправан - каже Миодраг Стевановић, пуковни Ратног ваздухопловства у пензији. - "Миг-21" поуздан је и сигуран авион, али много је искустава о проблемима који су се јављали у његовом коришћењу у ЈНА и другим армијама. Он тражи пилота који га зна у душу, док летачима других ваздухоплова може да зада различите главобоље. Другим речима, тражи сигурну руку, која може да буде кључна у непредвиђеним ситуацијама.

Место пада авиона

Пуковник у пензији Зоран Бисерчић поводом трагедије која је погодила Војску Србије каже да узроци несреће могу бити различити, али да сигурно не може бити да је авион полетео неисправан.

- Сигурно је да је полетео исправан, а разлози пада могу бити различити - квар, лош поступак пилота... Може бити и сплет околности, просто деси се. Пилотски посао је изузетно ризичан, а на њега утиче хиљаду фактора. Пилот само у слетању, за свега који минут, обично направи око 3.000 погледа очима - појашњава Бисерчић.

Пилоти су били део нашег поноса

МИНИСТАР одбране Александар Вулин и начелник Генералштаба Војске Србије генерал Милан Мојсиловић, заједно са официрима ВС, посетили су у суботу породице погинулих пилота Дејана Крсника и Звонка Васиљевића.

Они су изразили саучешће и поручили да је страшна несрећа која се догодила заболела не само породице и пријатеље, већ све припаднике Министарства одбране и Војске и грађане Србије који цене даноноћни рад и будност пилота Ратног ваздухопловства.

- Знамо колико преданости и одрицања тражи њихов позив, колико ризика носи у испуњавању часног задатка чувања нашег неба и сигурности свих нас. Ратно ваздухопловство изгубило је двојицу врхунских, искусних пилота, добре људе, омиљене у колективу. Све задатке извршавали су одговорно, одани својој официрској професији и свом народу. Били су део нашег поноса и тешко нам пада што нису више ни са вама, ни у нашем строју одбране - порука је војног врха породицама покојних пилота.

Министар Вулин и генерал Мојсиловић рекли су породицама да неће бити заборављене и незбринуте.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (8)

Soko

26.09.2020. 23:09

Nije mi jasno da ne postoje ili se ne poštuju pravila o visini leta vojnog aviona.Pre par godina iznad našeg mesta veoma često je nisko preletao vojni avion.Razlog je bio devojka koja je tada bila u šemi sa pilotom.Veliki je gubitak za porodicu,vojsku i društvo stradanje takvih kadrova. Neka ovaj slučaj bude opomena i da se nikad ne ponovi.

Bangar

27.09.2020. 02:30

@Soko - Preletanje rodne kuce na maloj visini je zadatak koji je sam sebi postavio nastradali pilot, sve se ovo ne bi desavalo da u svim vojskama Srbije i Jugoslavije nije bio prisutan javasluk koji je postao tradicija. Ovim postom ne krivim pilote vec organizaciju koja dovodi do gubitka zivota.

nista nije slucajno

27.09.2020. 06:04

htjeo da ostavi utisak na rodbinu cim je majci javio da ce nadletiti selo tako da se tragicno zavrsilo.Nek im to bude upozorenje mada znaju sami za sta su zavrsili akademiju.Saucesce porodici ,ako gledamo moglo je biti jos tragicnije da su pali u naseljeno mjesto.

Montenegro nije Crna Gora

27.09.2020. 08:02

Možda uzroke pada aviona treba tražiti u izjavi majke pokojnog pilota Zvonka Vasiljevića, koji joj je u telefonskom razgovoru rekao da će preletjeti iznad njihove porodične kuće... Pokoj duši pilotima, ali ako je uzrok nesreće prenizak let zbog ukućana, onda je to neprofesionalno i neozbiljno. Uostalom, i da to nije razlog pada aviona, piloti ne bi smjeli, a i nemaju pravo, da najavljuju bilo kome, pa ni najbližoj rodbini, plan leta aviona...