“УВАЉУЈУ” МАСАЖЕРЕ И 50 ПУТА СКУПЉЕ: Пензионери су често жртве несавесних трговаца који папрено наплаћују робу са “Алиекспреса”

Е. Б. ТАЛИЈАН

13. 05. 2021. у 11:17

ПЕНЗИОНЕРИ су лака мета несавесних трговаца који робу продају ван пословних просторија, а у време короне то је најчешће телефоном. Многи најстарији суграђани су насели на њихове манипулације и папрено платили производ који, наводно, решава поједине здравствене проблеме. Не само да обећани ефекат изостане, већ је највећи проблем што трговци такву робу често продају по цени која је и до 50 пута виша од оне по којој су је набавили преко специјализованих сајтова за продају, као што је "Алиекспрес".

“УВАЉУЈУ” МАСАЖЕРЕ И 50 ПУТА СКУПЉЕ: Пензионери су често жртве несавесних трговаца који папрено наплаћују робу са “Алиекспреса”

Производи, наводно, решавају здравствене проблеме

Нашој редакцији "Потрошачка корпа" обратили су се Гроздана У. из Борче и Душимир М. из Новог Пазара, који су телефоном наручили и купили масажере са магнетима и вибрационим моторима. У Грозданином случају прозвод је требало, наводно, да реши проблем са болном кичмом, а Душимиру да побољша циркулацију. Након коришћења схватили су да нема наведених ефеката и покушали су да врате робу, али без успеха. Сада су принуђени да месечно путем административне забране у Фонду ПИО отплаћују производе од своје мале пензије. Гроздана треба више од 100.000 динара да исплати на овај начин, а Душимир око 60.000.

У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) кажу да им се често јављају пензионери са сличним проблемима и упозоравају их да се добро информишу пре него што донесу одлуку о куповини.

- Цена таквих производа, на пример неких масажера за врат, обично је око 20 до 30 долара на платформи "Алиекспрес" и сличним сајтовима, а у Србији се, путем те продаје ван пословних просторија, наплаћују и по 80.000 или 100.000 динара - објашњава правни саветник у НОПС-у, Марко Драгић. - Трговци редом зову старије грађане и кажу им да су случајно извучени и да су остварили попуст. Они, заиста, тај попуст и обрачунају, али и тада је то огромна цифра. Србија јесте слободно тржиште, али би неко ово морао да контролише, производ не би смео да буде толико пута скупљи од његове реалне цене, посебно када су у питању ове рањиве категорије становништва.

Он поставља питање и како ови продавци долазе до бројева телефона најстаријих суграђана, баш оних који су њихова циљна група, ко им то обезбеђује. Формално-правно, како наводи, ти трговци све раде у складу са законом. Они званично не рекламирају да производи гарантовано и доказано отклањају здравствене тегобе, већ да могу да помогну или да се препоручују. Ако у директном разговору са потрошачима то тврде, онда се то може само на суду доказивати.

- И уговор су лепо срочили и са правне стране све максимално испоштовали, али са људске нису - каже Драгић. - Они раде безобразно и на непрофесионалан начин, знају која им је циљна група, рањиве категорије становништва, и на њих искључиво иду. Нашли су рупу у закону, начин како најбрже могу доћи до новца. Њима је циљ искључиво зарада.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

ТЕШКО БОЛЕСНОЈ ПЕНЗИОНЕРКИ НИЈЕ ПРЕПОРУЧЕНО ДА СЕ ПОСАВЕТУЈЕ СА ЛЕКАРОМ

ПРОДАЛИ ЈОЈ ПРОИЗВОД КОЈИ ЗБОГ КАНЦЕРА НЕ СМЕ ДА КОРИСТИ

 

Фото приватна архива

ГРОЗДАНА У. (83) из Борче поверовала је да ће масажери са магнетима да јој реше проблем болова у кичми, јер јој је тако продавац рекао. У марту јој је компанија "Етерна вита груп" продала ове производе за више од 100.000 динара, које месечно отплаћује. Гроздана има канцер дојке и не сме да користи ову врсту производа, али нико јој приликом куповине није саветовао да прво консултује свог лекара.

- Рекли су ми да ћу моћи да вратим производ, ако ми не буде одговарао - каже Гроздана за наш лист. - Десило се да сам више пута приликом коришћења осетила мучнинину, а једном и повраћала. Звала сам продавачицу и рекла шта се дешава, али они су ме убеђивали да ћу касније осетити позитивне ефекте. Међутим, када сам питала своју докторку она ми је казала да ја никако не бих смела да користим магнете због канцера. Након тога сам их много пута звала телефоном да кажем да хоћу да вратим масажере, а они су једно време и избегавали да разговарају са мном.

Када им се обратила писаним путем, прошло је месец дана од куповине и пропустила је рок од 14 дана у коме може да врати производ без икаквог образложења. Она је објаснила ситуацију, али трговац то није уважио.

Наша редакција је од "Етерне" затражила да одговори које лабораторије су потврдиле безбедност и здравствене ефекте масажера са магнетима, као и које је струке продавац који је Гроздани објашњавао њихово позитивно дејство. Из ове компаније су нам поручили да су у свему поступили у складу са Законом о заштити потрошача и да су након разматрања навода купца донели закониту и правилну одлуку о њеној рекламацији.

РОК ЗА ОДУСТАЈАЊЕ ОД КУПОВИНЕ

У Националној организацији потрошача Србије истичу да купци који су производ пазарили ван пословних просторија, а то значи телефоном, преко интернета, или на презентацијама, имају право да одустану од куповине без икаквог образложења у року од 14 дана ако су уз уговор добили образац за то, а уколико нису онда у периоду од једне године.

- Масажере и сличне производе не треба никако куповати ван пословних просторија - истиче Марко Драгић из НОПС-а. - Ти производи, за које трговци наводе да помажу код неких здравствених тегоба, нису регистрована медицинска помагала и зато би потрошачи пре куповине требало да се посаветују са својим лекаром да ли могу да им користе. Могу да се посаветују и са удружењем потрошача да знају на шта треба да обрате пажњу и која права имају.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

ПОНУДИЛИ ПРОИЗВОД НАМЕЊЕН БАШ ЗА ПРОБЛЕМЕ КОЈЕ ИМА ПОТЕНЦИЈАЛНИ КУПАЦ

УНАПРЕД ЗНАЛИ ДУШИМИРОВЕ ЗДРАВСТВЕНЕ ТЕГОБЕ?

ДУШИМИР М.(75) из Новог Пазара је инвалид, нема једну ногу и зато има проблема са циркулацијом. Њега су телефоном звали из компаније "Ројал лајн" и понудили му масажну простирку која је намењена, како су му рекли, баш за решавање тог проблема.

Фото сајт royalline

- Купио сам тај производ који кошта више од 60.000 динара и месечно га отплаћујем од мале пензије, преко Фонда ПИО - каже Душимир за наш лист. - Када су ме позвали, као да су знали какав проблем имам. Не знам шта да мислим, претходно сам пролазио неке лекарске комисије. Само су ми ту простирку понудили, за коју су објашњавали да је намењена баш за побољшање циркулације. Испоставило да нема никакав ефекат, направила ми је још веће проблеме. Усмено су ми рекли да масажер могу да пробам током 20 дана и да га вратим, ако ми не одговара.

Међутим, Душимир није пажљиво читао уговор, у којем је наведено да је период за одустанак од куповине 14 дана. Прекорачио је овај рок, а његови каснији покушаји да врати производ, јер нема наведене карактеристике, били су безуспешни.

У "Ројал лајну", за наш лист, кажу да је Душимир закаснио. Наводе да је после више од три месеца послао захтев за раскид уговора и изразио сумњу у карактеристике масажера.

- У праву је да му је колега рекао да може да врати производ, али се то односи на законски рок од 14 дана од тренутка куповине, а тај образац за одустанак од уговора без навођења разлога му је уредно уручен - истичу у тој компанији. - Карактеристике масажера су такве да после 15 минута осетите неке разлике и побољшање. Како је он послао допис са жељом да раскине уговор, после више од три месеца, јасно се види да је посреди нешто друго, а не квалитет и карактеристике производа.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)