ТАЧКА НА ВИШЕДЕЦЕНИЈСКУ АГОНИЈУ Краљевачка Фабрика вагона продата за 498 милиона динара

Г. ЋИРОВИЋ

01. 04. 2022. у 15:42

Краљевачка Фабрика вагона (ФВК) у стечају са седам погона у саставу концерна, како је објавила Агенција за лиценцирање стечајних управника, продата је на јавном надметању конзорцијуму који чине компаније „Нелт” из Београда и „Први мај“ из Чачка, по почетној цени од 498,6 милиона динара.

ТАЧКА НА ВИШЕДЕЦЕНИЈСКУ АГОНИЈУ Краљевачка Фабрика вагона продата за 498 милиона динара

Г.Шљивић

Како је саопштено, овом приликом су на продају били понуђени (пре)остали делови концерна који обухватају вагоноградњу, друмска возила, процесну опрему, одржавање, алатницу, ливницу, као и туристичке услуге.

На овај начин практично је и дефинитивно стављена тачка на агонију некадашњег индустријског гиганта који је након транзиционог цунамија и катастрофалне приватизације, минулих неколико година буквално постојао само на папиру.

А, као најстарија фабрика у граду на Ибру, Фабрика вагона је са око 5.000 запослених све до почетка деведесетих година прошлог века била симбол југословенске вагоноградње.

Хронологија њеног пропадања, међутим, не разликује се од многобројних сличних случајева широм Србије. Чинило се и да је спас краљевачким вагонџијама могла да пружи приватизација 2006. када их је за 220.000 евра купила украјинска компанија „Азов импекс“ из Доњецка, уз обавезу да током наредних пет година у модернизацију фабрике уложи 6,5 милиона евра. Од тога, није било ништа. Само четири године касније, због непоштовања купопродајног уговора, та приватизација је поништена, а фабрика је, до нове продаје, враћена на старање држави.

Г.Шљивић

НЕКАД БИЛО Фабрика вагона Краљево (из архиве)

Тако је до половине прошле деценије и број запослених спао на само пар стотина, а потом и на пар десетина радника, све док и они нису напустили Фабрику потресену беспарицом, штрајковима, претњама извршиоца и коначно - стечајним поступком.

- Више не може да се каже ни да је од некадашњег гиганта остало само име јер фабрика дуже од деценије није оно што је некада била. Све је то пропало и од некадашње производње вагона за извоз широм света није остало баш ништа – каже Ненад Кочовић, некадашњи радник ФВК. - Оно што нешто вреди је највероватније само земљиште на којем се налазе девастирани објекти и остаци производних хала и одавно превазиђених погона.

НАУЧНА ФАНТАСТИКА

НАМЕРЕ новог власника још нису познате јавности, али по речима бивших радника, евентуално покретање вагоноградње се буквално граничи са научном фантастиком.

- У односу на оно што је остало у фабрици када сам је 2015. дефинитивно напустио, данашња технологија је напредовала неколико светлосних година, тако да не верујем да нови власници уопште размишљају у том правцу – каже Драган Јефтић који је у ФВК провео 32 године свог радног века.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

И МИ КРЕЋЕМО ПУТ ГРЧКЕ Прво оглашавање Николине жене: Деца знају све, морамо бити храбри