ДОНЕЛИ СМО ИСТИНУ О ЗЛОДЕЛИМА: Александра Ковач, за "Новости", о музици за филм "Дара из Јасеновца" и номинацији за Златни глобус

М. Ћунковић

21. 01. 2021. у 11:00

ПРВИ пут у историји домаће кинематографије, један српски филм, "Дара из Јасеновца", номинован је за награду Златни глобус, и то у свим категоријама, укључујући и ону за најбољу музику.

ДОНЕЛИ СМО ИСТИНУ О ЗЛОДЕЛИМА: Александра Ковач, за Новости, о музици за филм Дара из Јасеновца и номинацији за Златни глобус

Фото Д. Миловановић

Компоновала ју је, заједно са дугогодишњим партнером Романом Горшеком, кантауторка Александра Ковач. Она истиче да је невероватна част бити део ауторског тима овог важног филма.

- Много пре него што смо сазнали за кандидатуру, Роман и ја смо осећали захвалност што смо добили прилику да музиком одамо почаст свим српским, ромским и јеврејским жртвама Јасеновца, и антифашистима свих народа и вероисповести - прича за "Новости" Ковачева.

- Сан сваког филмског композитора је да ради за врхунска остварења, и ми смо добили такву прилику са "Даром". Кандидатура значи да смо креирали музику по светским стандардима, и да је она својом аутентичношћу и квалитетом одговорила захтевима такве продукције, а то није мала ствар.

о Како је текао стваралачки процес?

- Нас двоје, после 20 година заједничког рада, имамо систем који перфектно фукционише. Потичемо из различитих миљеа - он из рокенрола и андергроунда, ја из попа и соула, али се зато одлично надопуњујемо. Свако доприноси својим идејама и знањем, и најважније је што једно друго инспиришемо да будемо бољи. Рад на филму је започео пре годину и по дана, телефонским позивом редитеља Гаге Антонијевића. Рекао ми је да нам шаље сценарио Наташе Дракулић, и испричао, у кратким цртама, какав филм жели да сними. Од тог тренутка, почела сам да компонујем, пре него што сам видела и један снимљени кадар. Било нам је јасно да ће ово бити велики филм, потресан и снажан, и да ће музика представљати елемент приче, односа ликова и атмосфере.

ИНТЕРНЕТ ВЕЗА СА БУДИМПЕШТОМ

 СНИМАЊЕ је било отежано у доба пандемије?

- Пре свега, није било лако организовати рад у другој земљи. Живимо, међутим, у 21. веку, па нам је технологија помогла да из Београда, путем лајвстрима, снимимо "Будапест Скоринг" оркестар од 60 музичара и хор од 50 певача. Један од најбољих светских оркестара за снимање филмске музике извео је целокупну партитуру. Они су били у тамошњем "Студију 22", једном од најбољих планетарних музичких студија, а Роман и ја у Београду. После три дана снимања, знала сам да је ово нешто најбоље што смо урадили до сада. Музичари су ми гудалима тапшали после завршетка снимања, и дали ми један од најлепших комплимената. Рекли су ми да сада и Србија има свог Мориконеа.

о Тврдите да нема доброг филма без добре музике?

- Она је неодвојив део филмско-наративног система, као један од ликова. Генерише емоцију између публике и слике. Гага веома добро разуме улогу музике у филму, и она му је неизмерно важна, јер упоредо са сликом, прича причу, служећи се аутентичним језиком који публика одлично разуме. Музика помаже публици да сваку емоцију доживи потпуно, катарзично и до краја. Знала сам да то подразумева велики оркестар и хор, јер смо тај стил већ начели у филму "Заспанка за војнике", а и овакво остварење то заслужује. Желели смо, међутим, да ово не буде класична оркестарска филмска партитура, већ да носи аутентичност нашег поднебља и фолклора народа који су страдали у Јасеновцу - Срба, Рома и Јевреја.

ДРАМА Биљана Чекић тумачи Дару, Фото А. Летић

 

Романове идеје за комбиновање електронике и различитих атмосфера су биле пун погодак, јер смо тиме добили нешто што чини музику посебном. Са једне стране, она доноси дубоку и искрену емоцију, а са друге стрепњу и сав хорор логора у коме су невини људи, жене и деца убијани на најсвирепије могуће начине. Када су почеле да нам стижу снимљене сцене и секвенце из филма, знали смо да смо на правом путу.

ФИЛМСКО И ПОЗОРИШНО ИСКУСТВО

КОВАЧЕВА већ има завидно искуство на пољу примењене музике. Године 2013. уписала је специјализацију на Единбург универзитету, и добила звање магистра науке из области компоновања музике за филм и нове медије. Те године је била номинована за две престижне награде на Саундтрек симпозијуму филмске музике у Келну, и БАФТА награде у Шкотској. По повратку у Београд, заједно са Горшеком радила је на свим пројектима Гаге Антонијевића - серије "Убице мог оца" и "Државни службеник", као и филм и серија "Заспанка за војнике". Ковачева је компоновала и за филм "Шавови" Мише Терзића, као и за ситком "Случај породице Бошковић".

Александра и Роман су добили позоришну награду "Јоаким Вујић" за музику у Шекспировој "Бури", а касније су доста сарађивали са театром "Мадленијанум".

УЛОГА Игор Ђорђевић као Анте Врбан, Фото В. Данилов

о Истичете да овај филм много значи целом српском народу?

- Нажалост, још увек вучемо последице деведесетих, где је Србија стекла јако лош имиџ, који је условио третирање наших филмских остварења. "Дара из Јасеновца" доноси истину о злоделима која су учињена над Србима од стране усташа за време Другог светског рата, и можда је најбољи показатељ да је Србија кроз историју увек била на правој страни. Време је да се истина, која се о Јасеновцу крије и заташкава читавих 75 година, открије, и да се сви са њом суоче. Извршни продуцент, али и главни историјски саветник на филму је био професор и рабин Мајкл Беренбаум, највећи светски стручњак на тему Холокауста. Битно је да се сви народи, у читавом свету, суоче са својим лошим странама и злоделима. Време је за истину, и то никада није безболан процес, али је онај који увек води помирењу, праштању и прихватању одговорности. Највећа вредност овог филма је што показује чињенице и слави наду, љубав и веру у људски дух, као и доброту која ће увек победити свако зло.

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

СКАНДАЛ У СРБИЈИ: Потукли се родитељи фудбалера из Црне Горе и Русије, повређена и деца (ВИДЕО)