ФЕНИКС НЕМАЧКОГ ДУХА: ТВ критика

Божидар Зечевић

18. 08. 2020. у 17:00

ПОСЛЕ дужег времена, поново, једна добра серија на РТС.

ФЕНИКС НЕМАЧКОГ ДУХА: ТВ критика

Фото: З. Јовановић

То је успела рециклажа чувеног хита Das Boot, Волфганга Петерсена из 1981. (прва ТВ серија из ове франшизе настала је још 1985-1987) о немачкој подморници - слободном ловцу у водама Атлантика у Другом светском рату.

Радња ове серије почиње тамо где се Петерсенов филм завршава: као нека врста поморског Феникса, после потапања U 113, васкрсава нови U 612, са новом посадом и другим капетаном, Клаусом Хофманом, у покушају да овај млади лик обнови славу Тирпица и Шарнхорста, коју је оличавао Хофманов отац, легендарни капетан у пиратском подморничком рату 1915-1918. Са поринућем подморнице у окупираном Ла Рошелу, на Ламаншу, почиње нови заплет, који се састоји од две вешто постављене драматуршке енигме. Прва је скривена мисија ове подморнице, о којој ни капетан још не зна све, а друга највећа тајна Другог светског рата, машина за дешифровање "Енигма", помоћу које Енглези све време прислушкују немачку команду. Тако је нова личност у "Подморници", енглески шпијун и радиста на U 612, који покушава да савезницима достави планове радио-инсталација на подморници. Сада се овде укључују, не само енглеска тајна служба, него и француски покрет отпора. Као и немогућа љубав, која је на помолу. Нећемо, наравно, откривати шта се даље догађа у овом ратном епику од осам епизода (већ је снимљена и друга серија), који се прати без даха, у духу најбољих традиција енглеске ТВ режије и немачке филмске баштине - "камершпил" филма - која се огледа у експресионистичком штимунгу и загушеном осветљењу. Било да се ради о клаустрофобичном амбијенту подморнице или затворским ћелијама или о полумраку шпијунског подземља, у питању је прецизна микрорежија, која прожима целу замисао и која би се, без претеривања, могла назвати стилом. Тај стил почива на вешто уједначеним синематичким квалитетима, које одликују мера и укус: они нигде не сметају, већ напротив, подстичу радњу.

Све би се то лакше поднело, да није готово неподношљиве глорификације војничког духа Трећег рајха, која се, као и у Петерсеновом филму, види и осећа на сваком кораку. На делу је права апотеоза традиција, врлина, части и националног поноса немачког војника, при чему има много сличности између овог и било ког ратног филма из Гебелсове епохе. И сам главни лик "Подморнице" врло личи на Гебелса (који се појављује у серији). Зато противтежу, овде чине "добри", англофилични Немци, који су вешто уденути у савезничке обавезе нове Европе.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)