ОДА ПУСТИЊИ И О'ТУЛУ: Шест деценија ремек-дела Дејвида Лина "Лоренс од Арабије", филмске приповести о британском пустолову

Марина Мирковић

07. 08. 2022. у 12:00

ГОТОВО увек у врху свих релевантних листа, а за многе без конкуренције и најбољи филм свих времена, ремек-дело британске кинематографије од самог почетка "осуђено" на признања и награде, "Лоренс од Арабије" и данас, када се навршава шест деценија од његовог настанка, слови за једно од најблиставијих остварења седме уметности и неспорно носи статус класика.

ОДА ПУСТИЊИ И ОТУЛУ: Шест деценија ремек-дела Дејвида Лина Лоренс од Арабије, филмске приповести о британском пустолову

Фото: Принтскрин

Историјски спектакл овенчан са седам "Оскара" (уз пет "Глобуса" и четири награде БАФТА), међу којима су и они најважнији, за најбољи филм и режију, слови за врхунски домет у каријери редитеља Дејвида Лина, чија филмографија обухвата чувена остварења као што су "Доктор Живаго", "Мост на реци Квај", "Рајанова кћи". Неоспорни мајстор за креирање спектакла, Лин је надмашио самога себе, филмски уобличавајући приповест о животу контраверзног војника и пустолова Т. Е. Лоренса, љубитеља и поштоваоца арапске културе.

Лоренс од Арабије је уједно и надимак којим су овог јунака овенчали Арапи, а радња се заснива на стварном догађају - доласку овог британског официра на Арабијско полуострво и вођењу устанка против Османлија. Полазећи од приче о овом загонетном карактеру, Лин је створио монументално дело о једном простору и времену, дотакавши се бројних темељних уметничких и цивилизацијских питања.

Насловну улогу у овој епској, историјској авантури, маестрално је одиграо Питер О'Тул, но иако ову његову ролу многи сматрају једном од најбоље одиграних у историји, те 1963. "Оскара" му је преотео Грегори Пек за учешће у филму "Убити птицу ругалицу". (Иначе, О'Тул је и поред осам номинација у каријери, "Оскар" добио само 2003, и то онај за животно дело!) Сјајну улогу у "Лоренсу" остварио је и Омар Шариф, који је жеље Дејвида Лина да прикупи новац за оно што ће се касније испоставити као ремек-дело описивао овим речима:

- Ако си ти човек који има новца и неко дође код тебе и каже ти да жели да сними филм који траје четири сата, без звезда, без жена, без љубавне приче, нема ни много акције, а он жели да потроши огромну суму новца за снимање у пустињи - шта бисте рекли?

Како год да је све то унапред звучало и изгледало у почетку, од тренутка када се крајем те 1962. "Лоренс" нашао пред гледаоцима, сви су схватили да је пред њима ремек-дело истинског генија. Филмска адаптација аутобиографске приче Т. Е. Лоренса планирана је још од средине двадесетих година 20. века, но тек 1960. Лоренсов брат продао је најзад права на њу продуценту Сему Спигелу.

Услед бојазни да предуго траје, продуценти су пред премијеру затражили да филм буде скраћен за двадесетак минута. Тек 1989. у потпуности је рестаурисан, а Питер О'Тул је лично синхронизовао своје дијалоге у изгубљеном делу материјала.

Иначе, Лин је најпре хтео да главну ролу повери Алберту Финију, али овај ју је одбио, те је ангажован до тада непознати О'Тул - и Лоренс га је винуо међу звезде! Интересантна је чињеница да у целом филму нема нити једне женске улоге, те му и због тога (а наравно, и због комплетне О'Тулове појаве те пар иконичних сцена) неретко приписују хомоеротичне моменте.

Снимање овог епског спектакла одвијало се у Шпанији, Мароку и Јордану и остало упамћено по редитељским и техничким интервенцијама и иновацијама које су омогућиле настанак неких од најупечатљивијих кадрова у историји филмске уметности - попут посебне лупе захваљујући којој је снимљена незаборавна сцена у којој се лик Омара Шарифа појављује на пустињском хоризонту.

Нестварни крајолици пустиње су, уз магичну музику, мајсторску режију и комплексност лика главног јунака, оно најупечатљивије и најхваљеније, што је заједно учинило "Лоренса од Арабије" класиком, остварењем које се деценијама гледа са несмањеним узбуђењем и одушевљењем. Линов је филм, познато је, један од најдражих и за америчког оскаровца Стивена Спилберга, а уздижу га и издвајају као идеал и многи други филмски аутори.

"Величина и размере продукције су само један од фактора који чине прави еп, што доказује овај филм. Уз све запањујуће кадрове пустињских дина по ветру и борбених секвенци у којима наступају стотине статиста, ово је студија о човеку с дубоким унутрашњим сукобом: између две културе, али и између своје мисије спаситеља и изненађујуће жеђи за крвљу", у овим се речима критике сажимају фактори који "Лоренса" чине ремек-делом.

ОСКАР И ЗА МУЗИКУ

СЈАЈНЕ улоге у филмској причи о Томасу Едварду Лоренсу остварили су и Алек Гинис (хтео је ролу Лоренса, али га је Лин убедио да је престар и доделио му улогу принца Фејсала), Ентони Квин и бројни други врсни карактерни глумци. Чаробна музика Мориса Жара овенчана је Оскаром, првим од укупно три која је добио, одреда за Линове филмове (остали су "Доктор Живаго" и "Пролаз за Индију").

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

НАЦИОНАЛНА полиција ухапсила је данас у Мајамију Давида Кнежевића, супруга Ане Марије Кнежевић Хенао, Колумбијке која је нестала у Мадриду 2. фебруара. Давид Кнежевић, држављанин Србије, био је главни осумњичени откако су америчка полиција и ФБИ прикупили доказе да је реч о насилном нестанку, сазнају шпански медији.

06. 05. 2024. у 17:33

Коментари (1)

ШЕШЕЉ О ЧУДНОЈ ИЗЈАВИ ПРЕДСЕДНИКА УКРАЈИНЕ: Нико не схвата озбиљно то што Зеленски говори