КОРОНА СЕ НЕ ПРЕНОСИ САМО КАПЉИЧНО? Најјачи доказ да постоје и други начини преношења, научници тврде да је необорив

Новости онлине

13. 08. 2020. у 22:45

Група научника са Универзитета на Флориди успела је да изолује живи примерак корона вируса из аеросоли које су на удаљености од два до нешто мање од пет метара прикупили од пацијената хоспитализираних због Ковида-19.

Фото: Зоран Јовановић

- Ово су људи тражили. То је недвосмислен доказ да се вирус налази у аеросолима - рекла је Линзи Мар, специјалиста за вирусе који се шире ваздухом, а која, иначе, није учествовала у истраживању.

Откриће научника са Флориде објављено је пошле недеље на интернету, али још чека рецензију. То, међутим, није спречило дебату о резултату истраживања у научној заједници.

- Ако ово није чврст и непобитан доказ, онда не знам шта је - написала је Мар прошле недеље на Твитеру док неки стручњаци кажу да још није јасно да ли је количина вируса која је пронађена у аеросолима довољна да би се неко заразио, пише "Њујорк тајмс".

Истраживање је било веома тешко спровести с обзиром да пречник аеросоли износи пет микрометара, а испаравање га додатно смањује. Покушаји да се зграбе минијатурне капљице најчешће оштете вирус.

- Јако је тешко узети узорак биолошке ствари из ваздуха, а да он буде употребљив - рекла је инжењер Шели Милер, која проучава квалитет ваздуха и болести које се њиме преносе, па додала: "Морамо да на паметан начин прикупљамо узорке како би били слични онима које људи удишу".

Претходни покушаји истраживања ширења вируса путем аеросоли нису успевали управо због техника прикупљања узорака. Нека истраживања су отписана јер су методе биле сувише експерименталне и нереалне, док су други приликом прикупљања узорака пререзали вирус. Једна група успела је да га изолује, међутим није успела да покаже да је тај вирус заразан.

Истраживачи са Универзитета на Флориди очували су узорке тако што су их прво увећали воденом паром па их пребацивали у течности пуне соли, шећера и протеина, што је очувало патоген. Ову методу прикупљања узорака похвалила је уредница часописа "Технике атмосферских мерења" Робин Скофилд, хемичарка са Факултета у Мелбурну.

Научници су исту методу применили када су узимали узорке ваздуха из болничких соба. Међутим, тада нису могли да изолују корона вирус због присутности других респираторних вируса који су се брже развијали.

Фото: З. Кнежевић

Узорци за потребе истраживања научника са Флориде прикупљени су у соби за лечење Ковида-19 у болници "Хелт шендс" у оквиру Универзитета. Важно је рећи да ниједан пацијент у соби није био подвргнут медицинским захватима за које се зна да производе аеросоле.

Како се одвијало истраживање? Научници су узорке скупљали на месту које је од пацијената било удаљено два метра и на оном које је од њих било удаљено скоро пет метара, далеко више од препоручене дистанце коју би особе требало да држе како би се сманио ризик од корона вируса.

Успели су да пронађу честице вируса на оба места, а генетска анализа вируса показала је да је идентичан ономе који је пронађен код пацијента који је недавно примљен на лечење.

Поред тога, ваздух у соби мењао се шест пута на сат, а соба је опремљена ефикасним филтерима и другим сигурносним мерама, уведеним како би се вирус деактивирао пре пуштања ваздуха у просторију.

Водећи вируслог истраживачког тима Џон Ледницки напоменуо је да су вероватно због тога успели да пронађу само 74 вирусне честице у литри ваздуха. Затворени простори са лошијом вентилацијом могу да садрже више вирусних честица.

Поједини научници поручују да се из оваквих открића тешко може закључити у каквој се опасности од заразе налази појединац. "Нисам сигурна да је тај број честица вируса довољан да би се неко заразио", рекла је Анђела Расмусен, вирусолог са Универзитета Колумбија у Њујорку.

Робин Скофилд је додала да држање дистанце од два метра у затвореним просторима више није битно, аеросоли могу да пређу са једне стране собе на другу за отприлике пет минута, чак и када ваздух у соби не циркулише. "Минимална дистанца је збуњујућа јер људи мисле да су заштићени у затвореном простору, а уствари нису", рекла је, а Мар је истакла: "Што већу дистанцу можете да држите, то боље".

Огласила се и вирусолог са Питсбурга Сима Лакдавала која је рекла да би ово откриће могло да натера људе да поправе вентилацију у затвореним просторима.

Светска здравствена организација је прихватила могућност да се корона може ширити ваздухом.

(Блиц жена)