БОРБА ТИТАНА У ВАЗДУХУ!: Ови авиони би могли да промене ток рата у Украјини

Новости онлајн

27. 02. 2023. у 16:07

БОРБЕНИ авиони као сто су Ф-16 или МиГ-29 могу да промене ток рата. Украјина жели да набави такве авионе.

БОРБА ТИТАНА У ВАЗДУХУ!: Ови авиони би могли да промене ток рата у Украјини

Фото: ЕПА

Зашто су они важни, какве карактеристике имају и како је летети у неком од њих? У заокрету пилота за седиште прикује огромна сила. Губитак свести спречавају једино врхунска кондиција и специјалне ногавице које потискују крв из ногу. Ретко је брзина лета испод 900 километара на сат.

Овако бивши пилот немачких ваздухопловних снага Јоахим Вергин описује утиске са лета борбеним авионом. „Убрзање зауставља дах“, каже он, а преноси ДW.

Можда се осећај може упоредити са вожњом ролеркостером у забавном парку, али то је само условно поређење, јер су силе које делују на пилота двоструко јаче. Поред тога, у борбеним условима пилот мора да опслужује низ оружаних система. Борба, избегавање, одбрана. У крајњем случају ради се о животу и смрти, често при надвучној брзини.

Погонски механизам под високим притиском

Тренутно је у току дебата да ли да чланице НАТО испоруче Украјини амерички вишенаменски ловачки авион Ф-16 или његов руски пандан МиГ-29. Први пут су борбени млазни авиони употребљени крајем Другог светског рата. Млазни погон омогућава много веће брзине од пропелерског који је до тада преовладавао. Такви борбени авиони могу да нападају циљеве у ваздуху и на земљи. За нападе на циљеве на тлу користе се ракете ваздух-земља или обичне бомбе које онда падају према циљевима „по законима физике“, каже Леонхард Хубен, историчар и сарадник Војноисторијског музеја Берлин-Гатов.

У конструкцији борбеног авиона мора да се одмери да ли тај авион мора првенствено да обара друге летелице и да ли су те летелице слични авиони који могу да се бране? Или се авион прави пре свега за нападе на циљеве на земљи? Таква стратешка размишљања се огледају у технологији која се примењује. Да ли авион мора да буде лак и окретана за борбу са другим авионима или мора да има велике резервоаре да би имао већи долет? МиГ-29 је компромисно решење са тадашњом сврхом да штити границе Варшавског пакта од авијације НАТО. Он је произведен 1983. као такозвани ловац-пресретач. У стању је да се брзо подигне у ваздух и дође до циља. МиГ-29 је екстремно окретан у ваздуху због начина на који је конструисан. Он чак може на кратко време да стоји окомито на сопственом млазу. У почетку је услед малог резервоара могао да превали мале раздаљине, тако се уштедело на тежини.

Ф-16: Мултиталенат са покретне траке

Највећи део модерних авиона комбинују низ намена. Војни историчар Хубен каже да је економичније да се производе вишенаменски борбени авиони, пошто могу да се праве у великом броју на само једној производној линији. Ф-16 је такав авион. Произведен је у Сједињеним Државама седамдесетих година као економичан борбени авион намењен опремању савезничких нација. На свету је Ф-16 најчешће произвођен авион који је још увек у саставу низа армија. Још увек се производи у Сједињеним Државама и стално се побољшавају његове карактеристике.

- Ф-16 произведен пре двадесет година је равноправан са руским авионима који су произведени пре три до пет година - тврди Хубен. Он објашњава да је Русија деведесетих година изгубила технологију, а много њених талентованих конструктора су се иселили на запад. Више оружани систем него оружје Поред технологије и конструкције, наоружање авиона је одлучујуће. Без њега је авион „љуштура, као ватрогасна кола без покретних мердевина“, каже Роберт Клуге, стручњак за ваздухоплове Немачког музеја. Он сматра да ће уз борбене авионе, Украјини бити испоручено и модерно наоружање.

Украјина би могла да искористи такве авионе и обезбеди свој ваздушни простор. За разлику од противваздушних ракета система Патриот, авиони су изузетно мобилни, могу да обезбеде велику површину обарајући крстареће ракете својим ракетама ваздух-ваздух. Леонард Хубен сматра да није вероватно да ће доћи до ваздушних обрачуна руских и украјинских пилота као у холивудским филмовима и објашњава да данашњи борбени авиони испаљују ракете које су изван видокруга противника. Исто као и код тенкова, важи правило: ко први отвори ватру и погоди – победио је. Модерне ракете типа ваздух-ваздух се на неки начин прикрадају циљу и тек у његовој близини активирају радар. Тада је обично прекасно за други авион да је избегне. Ратна стварност није ни налик на филм с дивљим акробацијама и паљбом из митраљеза.

Обука пилота траје годинама

Ипак, пилоти морају да савладају и вештину борбе изблиза, за случај да су испаљене све ракете. Тако обука за пилота немачког Јурофајтера кошта пет милиона евра по пилоту и траје од пет до шест година. Пилоти морају да буду у стању да обављају низ задатака истовремено и то у екстремним условима. Бивши пилот Јоахим Вергин се сећа да је на његовом првом самосталном лету отказао један мотор. Мада се уплашио, тачно је знао, „на основу дрила и обуке“, шта треба да ради.

Сваки пилот савлада вештину летења само на једном типу борбеног авиона, додатна обука за прелазак на други тип била би превише опсежна. Вергин је морао да се пребаци са Фантома на Торнадо, а додатна обука је трајала седам месеци. Стручњаци сматрају да је то највећи изазов за украјинске пилоте. Сва упутства и команде у авионима Северноатланског пакта су на енглеском. То није једноставно за оне који читају само на ћирилици. Све ознаке удаљености или висине су у стопама и миљама. Совјетски пилоти су обучавани у метричком систему.

Борбени авион као мит

Овакви авиони су у рату више од збира својих техничких карактеристика. Роберт Клуге описује авион као „мит“, јер се, за разлику од човека, крећу и у трећој димензији. Авион може да се посматра и као симбол, који подиже морал сопственим јединицама. Осим тога, он је важна шаховска фигура у ратној стратегији. Понекад и поседовање оваквих авиона може довести до тога да непријатељ одустане од својих намера.

БОНУС ВИДЕО: ПРВИ "ЛЕОПАРД" ТЕНКОВИ СТИЖУ У УКРАЈИНУ - Транспорт са аеродрома у Канади

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВИ СТЕ ОДГОВОРНИ ЗА СМРТ РАИСИЈА Стејт департмент о паду хеликоптера: Нећемо да се извињавамо

"ВИ СТЕ ОДГОВОРНИ ЗА СМРТ РАИСИЈА" Стејт департмент о паду хеликоптера: Нећемо да се извињавамо

ИРАНСКА влада је одговорна за одлуку да управља хеликоптером старим 45 година у, како је описано, лошим временским условима, а не било који други актер, рекао је портпарол америчког Стејт департмента Метју Милер током брифинга.

20. 05. 2024. у 20:38

КО ЈЕ ЦРВЕНИ КОМАНДАНТ? Једини Србин генерал Црвене армије - Лењин му био захвалан, страдао од Стаљинове руке (ФОТО)

КО ЈЕ ЦРВЕНИ КОМАНДАНТ? Једини Србин генерал Црвене армије - Лењин му био захвалан, страдао од Стаљинове руке (ФОТО)

ИСТОРИЈА Совјетског Савеза, светске суперсиле 20. века, упамтила је бројне хероје, борце, официре који су својим јунаштвом и резултатима задивили свет. У периоду када се СССР тек стварао и уздизао, значајан помена био је и допринос једног Србина, Данила Срдића (1896-1937), првог и јединог Србина који је био генерал Црвене армије. Ово је његова прича.

20. 05. 2024. у 11:53

Коментари (0)

БРУКА! Ево шта је Никола Јокић доживео након што је са Денвером остао без шампионске титуле