НЕДЕЉА БЕЗ АУТОМОБИЛА? Немачка разматра мере за уштеду горива, могуће и ограничавање брзина

Novosti online

03. 04. 2022. у 19:39

КАКО би се уштедело гориво, неки у Немачкој предлажу поновно увођење мера као током нафтне кризе 1973. године: опште ограничење брзине и забрана вожње недељом. Колико би то било ефикасно данас?

НЕДЕЉА БЕЗ АУТОМОБИЛА? Немачка разматра мере за уштеду горива, могуће и ограничавање брзина

Фото: Профимедиа

Прва се тога сетила Текла Вакер, министарка за заштиту животне средине Баден-Виртемберга:

- Зашто не уведемо ограничења брзине или "недељу без аутомобила", као што је то било седамдесетих? Тада се та мера показала као ефикасна и помогла је да се смањи потрошња горива - рекла је покрајинска министарка из редова Зелених за немачку новинску агенцију дпа.

Затим се огласила Нина Шир, представница владајуће Социјалдемократске партије (СПД) задужена за енергетику и заштиту климе.

- "Недеље без аутомобила" нам у прошлости нису нашкодиле, а данас би могле да нам помогну ако дође до несташице горива" - рекла је Шир за "Велт", додајући да је "то оно што људи могу сами да ураде како би смањили прилив новца у Путинов ратни буџет".

Коначно, овог викенда се огласила и копредседница Зелених Рикарда Ланг

Фото: ЕПА

- Потребно нам је привремено ограничење брзине на ауто-путевима, на пример на девет месеци - дакле до краја године, односно до тренутка када желимо да постанемо независни од руске нафте - пише Дојче веле.

У држави која има произвођаче аутомобила као што су Мерцедес, Волксwаген или Опел, тај предлог није могао да прође незапажено. Након изјаве Рикарде Ланг за реч су се јавили Либерали (ФДП), коалициони партнери Зелених на савезном нивоу.

- Невероватно је како неки користе рат у Украјини да спроведу своје сопствене симболичне теме - рекао је генерални секретар ФДП Бијан Ђир Сарај. - Сада је дефинитивно погрешно време за партијску идеологију.

Сећања на седамдесете

Опште ограничење брзине и "недељу без аутомобила" први је пут увела владајућа коалиција Социјалдемократа и Либерала (ФДП) под Вилијем Брантом 1973. године, у покушају да се избори са последицама нафтне кризе након Јомкипурскор рата на Блиском истоку. Прва таква акција организована је 25. новембра 1973, а затим су уследиле још три "недеље без аутомобила". Они који би прекршили забрану кажњавани су са 500 марака.

Истовремено, на ауто-путевима је ограничена брзина до 100 километара на сат, а на брзим саобраћајницама 80. Та правила су остала на снази читавих шест месеци. Већ прва "недеља без аутомобила" донела је у Немачкој слике као из филмова: хиљаде пешака и бициклиста слило се на ауто-путеве, полиција је пешице ловила прекршиоце закона, а чак су и скочиле цене коња, како су пренели тадашњи медији.

Нису изостале ни смешне сцене: неки су се сетили да упрегну коње да вуку аутомобиле, а Баварски радио је извештавао о возачима који су живели близу Аустрије и који су гурали своје аутомобиле до границе, да би тамо сели за волан и возили се.

EPA

 

Смањење потрошње до десет одсто

Да ли би те мере могле и данас да функционишу? Аналитичари са којима је разговарао Први програм немачког јавног сервиса АРД процењују да би забрана вожње аутомобилом недељом, у комбинацији са увођењем општег ограничења брзине, смањила потрошњу горива до десет одсто. Питање је, међутим, колико таква мера може бити прихватљива данас, када све више људи због пандемије користи аутомобил како би избегли гужве у јавном превозу.

- Мислим да би било тешко спровести тај предлог, јер многи људи данас раде и недељом - рекао је за радио СWР Амадеус Бах, истраживач са Универзитета у Манхајму. - Боље би било када би надлежни дали различите подстицаје, на пример за коришћење јавног превоза.

Иначе, последњих година готово све европске престонице су симболично одредиле најмање један "Дан без аутомобила" годишње, дајући пешацима и бициклистима прилику да уживају у центру града.

Различита мишљења имају и еколози. Организација Гринпис, на пример, предлаже две "недеље без аутомобила" сваког месеца у Немачкој, док Јирген Реш, из еколошке организације "Немачка еколошка помоћ" (ДУХ), сматра да је то "само симболика", а да су у ствари "потребна трајнија решења за смањење потрошње фосилних горива".

Ипак, у разговору за лист Рајнише пост, он је оценио да би ограничење брзине имало смисла, јер би се, сматра, сваке године "уштедело 3,7 милијарди литара бензина и 9,2 милиона тона емисије угљен-диоксида".

(Дојче веле)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (2)

ДАНАС ЈЕ ДОБАР ДАН ЗА СРБИЈУ: Вучић се огласио са важним вестима (ФОТО)